Συνεχίζονται οι εργασίες απορρύπανσης στο εμπορικό λιμάνι της Μυτιλήνης. Επιστολή του διευθυντή της εταιρείας που έχει αναλάβει την απορρύπανση, βαλλει κατά «συμβούλων». Ειδικός επιστήμονας καταγγέλλει λάθη στην ακολουθούμενη διαδικασία.
Καθώς συνεχίζονται οι εργασίες απορρύπανσης στο εμπορικό λιμάνι της Μυτιλήνης μετά το ατύχημα του «Aegean Star» τα ξημερώματα της περασμένης Κυριακής, εντείνονται οι συζητήσεις για λάθη και παραλείψεις όσον αφορά στους χειρισμούς που έγιναν τις πρώτες ώρες μετά το ατύχημα. Στη μάχη της απορρύπανσης ρίχτηκε από την Τετάρτη το ειδικό σκάφος τής AKTEA OSRV (3.000 τόνων), ενώ το ιδιωτικό συνεργείο, στο οποίο και έχει αναθέσει τις εργασίες απορρύπανσης η πλοιοκτήτρια εταιρεία, εργάζεται ασταμάτητα για τον καθαρισμό της επιφάνειας της θάλασσας από το μαζούτ κόντρα στις δύσκολες καιρικές συνθήκες. Στο μεταξύ, εντείνονται οι διαμαρτυρίες των ψαράδων που ζητούν την άμεση αποκατάσταση των φθορών που έχει προκαλέσει το πετρέλαιο στις βάρκες τους και σε όλο το αλιευτικό τους υλικό.
Φουντώνουν οι συζητήσεις και οι γκρίνιες για ευθύνες μεταξύ ειδικών για τους χειρισμούς αμέσως μετά το ατύχημα του «Aegean Star», πριν ακόμη ολοκληρωθούν οι εργασίες απορρύπανσης του εμπορικού λιμανιού και της ευρύτερης περιοχής. Η εταιρεία «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε.», που έχει αναλάβει την απορρύπανση με ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, σε επιστολή της στο «Ε» εκτοξεύει βολές κατά «συμβούλων», που όπως αναφέρει «φορώντας το προσωπείο του εθελοντή, διεκδικούν παχυλές αμοιβές». Την ίδια ώρα, μια ιδιωτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στο νησί καταγγέλλει ότι προσφέρθηκε αφιλοκερδώς να διαθέσει υλικό και προσωπικό για τον καθαρισμό του λιμανιού, παρέχοντας τεχνογνωσία που, όπως αναφέρει, έχει αναγνωριστεί στο εξωτερικό, χωρίς να γίνει όμως η πρότασή της δεκτή.
Καθώς οι συζητήσεις συνεχίζονται, οι κηλίδες του πετρελαίου από τις δεξαμενές του πλοίου έχουν φθάσει μέχρι τη Φυκιότρυπα, όπου οι χειμερινοί κολυμβητές κολυμπούν σε «μαύρα νερά». Πάντως, η εταιρεία δεσμεύεται ότι μετά το πέρας της παρουσίας της στο νησί, δε θα έχει μείνει… ίχνος μαζούτ.
Θα συζητηθεί…
Μια επιστολή προς το «Ε» που θα συζητηθεί και υπογράφει ο διευθυντής Θαλασσίου Περιβάλλοντος της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε.», Βασίλης Μαμαλούκας - Φραγκούλης, ρίχνει… «μαζούτ» στην υπόθεση ευθυνών για τους χειρισμούς την πρώτη μέρα του ατυχήματος. Αναφέρει, μάλιστα, ότι οι ομάδες εθελοντών, καθοδηγούμενες από κάποιον «άσχετο», έκαναν άσκοπη χρήση απορροφητικών υλικών!
Η επιστολή στάλθηκε με αφορμή ρεπορτάζ της εφημερίδας για παραλείψεις και λάθη που έγιναν τις πρώτες ώρες μετά το ατύχημα, όταν τοποθετήθηκε το φράγμα. «Έχοντας αντιμετωπίσει, με την ιδιότητα του διευθυντή Θαλάσσιου Περιβάλλοντος της ΤΠΠ από το 1994, κυριολεκτικά εκατοντάδες περιστατικά ρυπάνσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, θεωρώ ότι αδικείτε την ομάδα του Κεντρικού Λιμεναρχείου Μυτιλήνης, η οποία συνεπικουρούμενη από το έμπειρο προσωπικό των εγκαταστάσεων ΒΡ και ΕΚΟ από τις πρώτες ώρες του περιστατικού πέτυχε να τοποθετήσει με άρτιο τρόπο το πλωτό φράγμα γύρω από το πλοίο, αποτρέποντας έτσι μια εκτεταμένη ρύπανση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μαμαλούκας - Φραγκούλης.
Και συνεχίζει: «Αντίθετα η - καθυστερημένη - δραστηριοποίηση ομάδων, οι οποίες καθοδηγούμενες από κάποιον προφανώς εντελώς άσχετο έκαναν άσκοπη χρήση μεγάλων ποσοτήτων απορροφητικών ουσιών (στην πράξη πετούσαν πετσέτες στη θάλασσα), όχι μόνο δε συνέβαλε στην αντιμετώπιση της ρύπανσης, αλλά στην πράξη καθυστέρησε το έργο της περισυλλογής φράσσοντας τα στόμια περισυλλογής των ειδικών συσκευών ελαιοσυλλογής. Είναι γνωστό ότι η χρήση των απορροφητικών ουσιών έχει νόημα μόνο στα τελικά στάδια μιας απορρύπανσης και όχι όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια μεγάλη και συμπαγή κηλίδα.»
Μάχη χθες, από ξηράς...
«Βόμβες» για «συμβούλους»
Η επιστολή ανεβάζει και άλλο τους τόνους, χωρίς όμως να κατονομάζει πρόσωπα, αν και κάποιος μπορεί να θεωρήσει ότι «δείχνει» το σύμβουλο για θέματα Θαλάσσιας Ρύπανσης του Λιμενικού Ταμείου. Συγκεκριμένα αναφέρει πως «σε κάθε περίπτωση, η “παροχή συμβουλών” για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα επικίνδυνη όταν προέρχεται από ανθρώπους χωρίς ουσιαστική πανεπιστημιακή ή άλλη κατάρτιση, με αποκλειστικό σκοπό την πώληση υπηρεσιών και χωρίς καμμία δυνατότητα πραγματικής αντιμετώπισης ενός περιστατικού. Σφάλματα όπως αυτό της χρήσης απορροφητικών υλικών στην κύρια μάζα της κηλίδας διδάσκονται στους εκπαιδευομένους μας ως χαρακτηριστικά παραδείγματα προς αποφυγή.
Τέλος, επειδή είχα την τύχη να συνεργασθώ με εθελοντικές ομάδες κινούμενες από πραγματικά αγνά αισθήματα και να εκτιμήσω τη διάθεση προσφοράς στο περιβάλλον και το συνάνθρωπό μας, θα ήθελα να επισημάνω στα μέλη της ομάδας που δραστηριοποιείται ότι οφείλουν να διαφυλάξουν την ιδιότητά τους από άτομα τα οποία, καλυπτόμενα από το προσωπείο του εθελοντισμού, ετοιμάζουν λογαριασμούς και ζητάνε εκβιαστικά βασιλικές αμοιβές - αφορολόγητες άραγε;»
Καταλήγοντας, ο διευθυντής της εταιρείας απορρύπανσης αναφέρει: «Τέλος, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι τα άρτια αποτελέσματα των εργασιών καθαρισμού θα μπορέσετε να τα διαπιστώσετε μαζί με τους κατοίκους του νησιού με την ολοκλήρωση της επιχείρησης εντός λίγων ημερών, όταν θα αδυνατείτε να βρείτε ίχνη ρύπανσης σε κάποιο σημείο της ακτογραμμής, όπως ακριβώς έγινε και σε ένα πολύ μεγαλύτερης κλίμακας περιστατικό, το ναυάγιο του “Sea Diamond” το 2007 στη Σαντορίνη, αλλά και σε ολόκληρη την ακτογραμμή του Λιβάνου μετά τη μεγάλη πετρελαιοκηλίδα τού 2006.»
...και θαλάσσης και υπό βροχήν, για την αντιρρύπανση
Γύρισαν την πλάτη σε «δωρεάν» υπηρεσίες;
Αφιλοκερδώς προσφέρθηκε μια άλλη ιδιωτική εταιρεία, που δραστηριοποιείται τα τελευταία δύο χρόνια, να διαθέτει το υλικό της και την τεχνογνωσία της, η οποία - όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποί της - έχει αναγνωριστεί και στο εξωτερικό, χωρίς όμως η πρότασή της να γίνει δεκτή, αφού ήδη είχε αναλάβει η ιδιωτική εταιρεία που είχε αναθέσει η πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Πρόκειται για την εταιρεία «Περιβαλλοντικές μαγνητικές τεχνολογίες». Ο καθηγητής κ. Γιώργος Νικολαΐδης, ειδικός σε θέματα θαλάσσιας ρύπανσης, είναι ο επιστημονικός σύμβουλος της εταιρείας. Ο ίδιος είπε στο «Ε» χθες: «Η αντιρρυπαντική τεχνολογία μας έχει βραβευτεί διεθνώς, έχει προβληθεί σε μορφή ντοκυμαντέρ στο BBC και το CNN, είχαμε πάει στον κόλπο του Μεξικού και είχαμε παρουσιάσει την πρότασή μας, όμως μας ζητήθηκε μια υπερβολικά μεγάλη ποσότητα αντιρρυπαντικού υλικού να διαθέσουμε (200 τόνων), χωρίς να έχουμε ωστόσο αυτήν τη δυνατότητα. Προσφερθήκαμε να βοηθήσουμε αφιλοκερδώς. Πιστεύουμε, μάλιστα, ότι μπορούμε να διαθέσουμε υλικό δύο τόνων που έχουμε στις αποθήκες μας στη Λάρσο για να καθαριστεί άμεσα το λιμάνι, αλλά δυστυχώς από το Λιμεναρχείο Μυτιλήνης και την πλοιοκτήτρια εταιρεία μάς είπαν ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτή η πρότασή μας. Εμείς, πάντως, είμαστε σε αναμονή· έχουμε ενημερώσει την πλοιοκτήτρια εταιρεία και όποτε ζητηθεί η βοήθειά μας μπορούμε να επέμβουμε με θεαματικά αποτελέσματα», τόνισε ο κ. Νικολαΐδης. Ο κ. Νικολαΐδης συναντήθηκε χθες και με την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης και ζήτησε τη βοήθειά τους για να τοποθετήσει ειδικό φράγμα, το οποίο θα βοηθήσει να καθαριστεί άμεσα η επιφάνεια του λιμανιού. Επέκρινε, μάλιστα, τη μέθοδο που εφαρμόζει η εταιρεία που τώρα δραστηριοποιείται στο εμπορικό λιμάνι. «Έβγαλαν τα φράγματα πριν καθαριστούν τα ύφαλα του πλοίου. Όταν καθαριστεί το πλοίο, πού θα πάει η νέα κηλίδα που θα δημιουργηθεί;» Όσο για το ειδικό σκάφος που βρίσκεται από την Τετάρτη στη Μυτιλήνη, ο κ. Νικολαΐδης σχολίασε ότι η ουσιαστική προσφορά του στην αντιρρύπανση είναι «μηδαμινή».
«Πνίγηκαν» στο μαζούτ οι βάρκες
Έντονη ανησυχία προκάλεσε στους ψαράδες του Συλλόγου Ερασιτεχνών Αλιέων «Ο Τρίτων» το γεγονός ότι μεγάλες ποσότητες μαζούτ από το «Aegean Star» «μαύρισε» τις βάρκες τους στο γραφικό λιμανάκι τους. Οι ψαράδες αντέδρασαν για τις φθορές στις περιουσίες τους και τον αντίκτυπο στη δουλειά τους. Σε συνάντηση, όμως, που είχαν με το λιμενάρχη Μυτιλήνης, Μανώλη Βόμβα, απέσπασαν τη δέσμευση ότι η εταιρεία που έχει αναλάβει την απορρύπανση θα καθαρίσει και τις βάρκες τους, καθώς και το λιμανάκι τους, αλλά και βράχια στη γύρω περιοχή. «Στην αρχή ανησυχήσαμε γιατί εμείς δεν μπορούμε να καθαρίσουμε το μαζούτ από τις βάρκες μας, όμως μετά τις διαβεβαιώσεις που πήραμε από το Λιμεναρχείο ότι όταν ολοκληρωθεί ο καθαρισμός της θάλασσας θα καθαρίσουν και τις βάρκες μας, σίγουρα έχουμε καθησυχαστεί. Μας είπαν ότι θα καθαρίσουν τα κρηπιδώματα και τα βράχια από το μαζούτ και αυτό μας έχει ικανοποιήσει», λέει στο «Ε» ο γραμματέας του Συλλόγου «Ο Τρίτων», κ. Δημήτρης Παναγιώτου.
Όσο για τις επιπτώσεις που είχε η ρύπανση στη δουλειά τους, ο κ. Παναγιώτου είπε: «Λόγω καιρού, οι περισσότεροι δεν έχουμε ακόμη βγει για ψάρεμα. Μέχρι τα σχοινιά από τις βάρκες μας έχουν μαυρίσει από το μαζούτ και δυσκολευόμαστε να τα πιάσουμε για να μπούμε στη βάρκα. Δε γνωρίζουμε ποια είναι η κατάσταση προς τα έξω, ξέρουμε όμως ότι οι κηλίδες έχουν πάει παντού. Ελπίζουμε ότι θα τηρηθούν οι υποσχέσεις και θα καθαριστούν όλα το συντομότερο δυνατό», τόνισε ο ίδιος.