Για τις συνενώσεις των σχολικών μονάδων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση η απάντηση δεν μπορεί να είναι μονολεκτική, δηλαδή «ναι» ή «όχι».
Για τη συγχώνευση ενός σχολείου με ένα άλλο πρέπει να λάβει κάποιος υπόψη του πολλές παραμέτρους.
Για τις συνενώσεις των σχολικών μονάδων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση η απάντηση δεν μπορεί να είναι μονολεκτική, δηλαδή «ναι» ή «όχι».
Για τη συγχώνευση ενός σχολείου με ένα άλλο πρέπει να λάβει κάποιος υπόψη του πολλές παραμέτρους.
Η πιο βασική, κατά τη γνώμη μου, είναι η ασφαλής και δωρεάν μεταφορά των μαθητών/-τριών στο σχολείο φοίτησής τους. Να εξασφαλίζεται, επίσης, για τους μαθητές/-τριες η διδασκαλία όλων, ανεξαιρέτως, των μαθημάτων του προγράμματος σπουδών. Να υπάρχει, ακόμα, η κατάλληλη στεγαστική υποδομή, με καλές αίθουσες διδασκαλίας και αύλειο χώρο, για την υποδοχή των νέων μαθητών, οι οποίοι θα προέλθουν από την παλιά σχολική μονάδα.
Στην εποχή μας, με την πλήρη τεχνολογική εξέλιξη, τη διαδικτυακή ενημέρωση και τον πλουραλισμό σε ξένες γλώσσες, δεν είναι δυνατόν να εμμένεις σ’ ένα status quo σχολικών μονάδων του παρελθόντος.
Με τη διατήρηση των σχολείων του παρελθόντος, η μάθηση των παιδιών θα είναι ελλιπής και η μόρφωσή τους δε θα συνάδει με τα δεδομένα και την τεράστια πρόοδο του 21ου αιώνα. Στην προκειμένη περίπτωση, οι τοπικισμοί δεν πρέπει να είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Ο βασικός παράγοντας, τον οποίο πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη οι γονείς, είναι το πεδίο μάθησης και μόρφωσης του παιδιού τους, εφόσον αυτό εξασφαλίζεται καλύτερα με τη συνένωση μιας σχολικής μονάδας.
Γι’ αυτόν το λόγο, το θέμα δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι οικονομικό, αλλά, πρωτίστως, μαθησιακό, μορφωτικό και παιδαγωγικό.
Επομένως, βασικό κριτήριο για τη συγχώνευση ενός σχολείου με ένα άλλο είναι η παιδευτική και παιδαγωγική πλευρά.
Αυτό πρέπει να έχει υπόψη του το Υπουργείο Παιδείας: την εξασφάλιση της ποιότητας στην Εκπαίδευση. Και όταν λέμε ποιότητα, εννοούμε την εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, με τον καλύτερο τρόπο, και το πλήρες διδακτικό προσωπικό, και στις δύο βαθμίδες της Εκπαίδευσης: πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια.
Το συμπέρασμα που εξάγεται από τη σύντομη αυτή τοποθέτηση είναι να έχουμε κατά νου τις προϋποθέσεις που απαιτούνται, να τις κάνουμε πράξη και ύστερα να προχωρήσουμε και σε ορισμένες συνενώσεις, εφόσον κρίνονται αυτές απαραίτητες.
Απόστολος Σαλαβόπουλος
Πρώην διευθυντής του 3ου Γυμνασίου Μυτιλήνης