Ο συμπατριώτης μας εκπαιδευτικός και συγγραφέας, διευθυντής του 9ου Γυμνασίου Καλλιθέας, δρ. Νίκος Αναστασάτος, και η καθηγήτρια του Σχολείου Λίνα Κεχαγιά πραγματοποίησαν μεγάλη έρευνα με ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς για τα μαθήματα που διδάσκονται στα σχολεία.
Σύμφωνα με έρευνα του Νίκου Αναστασάτου
Ο συμπατριώτης μας εκπαιδευτικός και συγγραφέας, διευθυντής του 9ου Γυμνασίου Καλλιθέας, δρ. Νίκος Αναστασάτος, και η καθηγήτρια του Σχολείου Λίνα Κεχαγιά πραγματοποίησαν μεγάλη έρευνα με ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς για τα μαθήματα που διδάσκονται στα σχολεία. Μέρος της έρευνας παρουσίασε πριν λίγο καιρό στα «Νέα» ο Χρήστος Κάτσικας. Παραθέτουμε ένα απόσπασμα:
«Οι δυο επιστήμονες ανάμεσα σε άλλα ερεύνησαν μεθοδικά τις στάσεις και αντιλήψεις μαθητών σε ζητήματα που αφορούν το “βαθμό δυσκολίας” αλλά και το “βαθμό συμπάθειας” των βασικών μαθημάτων του γυμνασίου, ενώ παράλληλα γονείς και εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να δώσουν τη δική τους απάντηση στο ερώτημα γιατί το μάθημα “Αρχαία από πρωτότυπο” εμφανίζει το χαμηλότερο μέσο όρο βαθμολογίας από το σύνολο των βασικών μαθημάτων του γυμνασίου και το χαμηλότερο “δείκτη συμπάθειας” εκ μέρους των μαθητών.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η “Φυσική” και τα “Αρχαία από πρωτότυπο” θεωρούνται τα δυσκολότερα μαθήματα και τα “Νεοελληνικά Κείμενα”, η “Πληροφορική” και η “Γλώσσα - Έκθεση” τα ευκολότερα. Οι μαθητές βαθμολογούν το βαθμό δυσκολίας των διδασκόμενων μαθημάτων (δύσκολο - πολύ δύσκολο) σε ποσοστό 44% τα Αρχαία από πρωτότυπο, 26% τα Αρχαία από μετάφραση, 12% την Ιστορία, 8% τη Γλώσσα - Έκθεση, 20% τα Μαθηματικά, 48% τη Φυσική, 35% τη Χημεία, μόλις το 4% την Πληροφορική, ενώ κανείς δε δηλώνει ότι υπάρχει μεγάλος βαθμός δυσκολίας στα Νεοελληνικά Κείμενα.
- Σύμφωνα με τη στατιστική επεξεργασία, τα Αρχαία από πρωτότυπο θεωρούνται ως δυσκολότερα λόγω “της φύσης του μαθήματος”, επειδή “δεν τους ενδιαφέρουν”, είναι “πολλή η ύλη”, “δεν τα κατανοούν” και εξ αιτίας των “κακών βιβλίων”. Το 36% των μαθητών δηλώνει ότι “κάνει φροντιστήριο” για να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες του μαθήματος. Ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία, σύμφωνα με δήλωσή τους, αντιμετωπίζουν οι μαθητές στη Φυσική για την οποία καταφεύγουν σε φροντιστήριο σε ποσοστό 24%. Υψηλότερους “δείκτες συμπάθειας” συγκεντρώνουν τα Μαθηματικά για τα Αγόρια και η Πληροφορική - Μαθηματικά για τα Κορίτσια.
Σύμφωνα με τη Λίνα Κεχαγιά, το σύνολο των εκπαιδευτικών επισημαίνει ότι τα κείμενα που περιέχονται στα βιβλία των Αρχαίων από το πρωτότυπο είναι δύσκολα και ότι υπάρχει αναντιστοιχία διδακτέας ύλης και χρόνου που πρέπει να διδαχτεί το μάθημα. Το 80% δηλώνει ότι δίνεται μεγάλη έμφαση στη γραμματική και το συντακτικό και όχι στο περιεχόμενο των κειμένων και ότι δεν υπάρχει διασαφηνισμένος στόχος για το μάθημα στο γυμνάσιο. Το 90% των καθηγητών δηλώνει ότι οι απαιτήσεις του Αναλυτικού Προγράμματος για το συγκεκριμένο μάθημα είναι υπερβολικές και ότι τα βιβλία δεν έχουν ελκυστική γραφή και δε χρησιμοποιούν σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους.
Το 58% των γονέων τονίζει ότι το παιδί του αντιμετωπίζει προβλήματα σε συγκεκριμένα μαθήματα. Στο ερώτημα για το ποια μαθήματα εμφανίζουν δυσκολίες στους μαθητές, οι γονείς τα ιεραρχούν “αρχαία - μαθηματικά - φυσική - χημεία”. Σύμφωνα με το δρα Νίκο Αναστασάτο, τα αγόρια συγκριτικά με τα κορίτσια δηλώνουν ότι δυσκολεύονται περισσότερο στο μάθημα των “Αρχαίων από πρωτότυπο”, στο μάθημα των “Νεοελληνικών Κειμένων” και στο μάθημα της “Γλώσσας - Έκθεσης”, ενώ τα κορίτσια, σε σχέση με τα αγόρια, βρίσκουν πιο δύσκολο το μάθημα της “Ιστορίας”, το μάθημα των “Μαθηματικών”, το μάθημα της “Φυσικής” και το μάθημα της “Χημείας”.
- Από την ανάλυση των Ατομικών Δελτίων Φοίτησης προκύπτει ότι οι επιδόσεις των Κοριτσιών συγκριτικά με τα Αγόρια είναι σαφώς καλύτερες, τόσο στο γενικό μέσο όρο, όσο και στις ομάδες “θεωρητικών” και “θετικών” μαθημάτων.
- Τα “Αρχαία” παρουσιάζουν το μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας για τους μαθητές, αν αυτό συσχετιστεί με τις βαθμολογικές επιπτώσεις, σε όλες τις τάξεις και στα δυο φύλα. Ενδιαφέρον για το μάθημα των “Αρχαίων” παρουσιάζει το εύρημα, ότι ο μ.ό. μειώνεται κατά τάξη, αντί να αυξάνεται, αν υποθέσουμε ότι οι μαθητές δεν ήταν εξοικειωμένοι μ’ αυτό.
- Το μάθημα της “Πληροφορικής” μάλλον είναι δημοφιλέστερο στους μαθητές, οι οποίοι είναι πλέον εξοικειωμένοι με τους Η/Υ και γι’ αυτό η βαθμολογία που συγκεντρώνουν είναι σχετικά υψηλή.
- Στη “Φυσική - Χημεία” και τα “Μαθηματικά” οι επιδόσεις των μαθητών είναι περίπου οι ίδιες.»