Συνολική διαχείριση των θεμάτων που αφορούν στα λιμάνια, σε συνδυασμό με την υποδοχή και φιλοξενία κρουαζιερόπλοιων, χρειάζεται κάθε περιοχή προκειμένου να αναπτύξει τουριστική δραστηριότητα στον τομέα της κρουαζιέρας.
[Υπάρχει σχετικό βίντεο]
Συνολική διαχείριση των θεμάτων που αφορούν στα λιμάνια, σε συνδυασμό με την υποδοχή και φιλοξενία κρουαζιερόπλοιων, χρειάζεται κάθε περιοχή προκειμένου να αναπτύξει τουριστική δραστηριότητα στον τομέα της κρουαζιέρας. Τομέας που όλα δείχνουν πως αποτελεί και το μέλλον του τουρισμού, ειδικά στη λεκάνη της Μεσογείου, η οποία όπως προβλέπεται παίρνει τη σκυτάλη απ’ την Καραϊβική. Ειδικά για την περιοχή του ανατολικού Αιγαίου, που φέτος θα γνωρίσει ιδιαίτερη αύξηση στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, είναι αξιοσημείωτο ότι «πουλάει» εύκολα πακέτο επίσκεψης σε δύο χώρες με το συνδυασμό των ελληνικών νησιών και των απέναντι τουρκικών παραλίων.
Σχετικό βίντεο 1
Όλα τα παραπάνω αναπτύχθηκαν και αναδείχθηκαν στην επιστημονική διημερίδα για τα λιμάνια που υποδέχονται ή θα υποδεχθούν την αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού των κρουαζιερόπλοιων, που έγινε Παρασκευή και Σάββατο στο Επιμελητήριο Λέσβου. Τη διημερίδα διοργάνωσαν το Εργαστήριο Λιμενικών Έργων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου και το Περιφερειακό Τμήμα Βορειοανατολικού Αιγαίου τού ΤΕΕ και αφορούσε στην «Υποδοχή και εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων σε υφιστάμενους λιμένες: έργα, υπηρεσίες, οργάνωση». Συγκέντρωσε, δε, ειδικούς επιστήμονες και εκπροσώπους εμπλεκόμενων στην όλη διαδικασία της υποδοχής και εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων απ’ όλη την Ελλάδα, ενώ απ’ ό,τι φάνηκε απ’ τη συμμετοχή των τοπικών φορέων, σε επίπεδο Λέσβου είναι ελάχιστοι εκείνοι που ασχολούνται προς το παρόν με τις κρουαζιέρες.
Τι παλεύει στα λιμάνια
Το διήμερο περιελάμβανε εισηγήσεις που θεματικά μπορούμε να τις κατηγοριοποιήσουμε σε εκείνες που αφορούσαν στα αναγκαία λιμενικά έργα και γενικά τις υποδομές των λιμένων και εν γένει των περιοχών που προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια, και σε εκείνες που μετέφεραν την εμπειρία απ’ τον υπόλοιπο κόσμο, αλλά και τους κατ’ εξοχήν φημισμένους τόπους στην Ελλάδα που δένουν κρουαζιερόπλοια (π.χ. Μύκονος, Σαντορίνη). Ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής της διημερίδας, διευθυντής του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων του ΕΜΠ, Κώστας Μουτζούρης, πέραν της εισήγησής του, συνοψίζοντας τις πολλές και σημαντικές εισηγήσεις που έγιναν το διήμερο κατέθεσε ως βασικό συμπέρασμα την ανάγκη να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση του θέματος της κρουαζιέρας. «Θα περάσουν οι κακές μέρες της κρίσης και θα πρέπει έως τότε να έχουμε οργανώσει όσο καλύτερα μπορούμε το θέμα της κρουαζιέρας. Κι όχι μόνο σε ό,τι αφορά τις λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά και γενικά να οργανώσουμε τις υποδομές, τον εμπορικό κόσμο, τους φορείς του τουρισμού, τις τοπικές κοινωνίες», είπε ο κ. Μουτζούρης, δηλώνοντας έκπληκτος «για τα αναπτυξιακά σχέδια και τις πολλές και διαφορετικές δυνάμεις που παλεύουν στα λιμάνια».
Σχετικό βίντεο 2
Με μέτρο…
Μια ακόμη σοβαρή επισήμανση που έγινε απ’ τον τέως πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αφορούσε στον προβληματισμό του για την ύπαρξη του μέτρου ακόμη και στις κρουαζιέρες. Ο κ. Μουτζούρης, ανατρέχοντας στην αρχαία Ελλάδα, ανέφερε πως πάντα ο λαός μας είχε την αίσθηση του μέτρου. Για αυτό ας προσαρμόσουμε, όπως παρότρυνε τους παρευρισκομένους, και τον τομέα της κρουαζιέρας στο ελληνικό μέτρο, λέγοντας για παράδειγμα «όχι» στα πλοία-μεγαθήρια, που δε χωράνε στα ελληνικά λιμάνια των νησιών.
Αναφορές έγιναν και στο πόσοι απ’ τους τουρίστες που μετακινούνται με τις κρουαζιέρες από λιμάνι σε λιμάνι βγαίνουν εκτός πλοίου, ενισχύοντας με τις αγορές τους τις τοπικές αγορές, αφού τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην ημερίδα ήταν αντικρουόμενα και το ποσοστό αυτών που δε βγαίνει στα λιμάνια κυμαίνεται από το 10& μέχρι και το 50% του συνόλου των επιβατών.
Εξήχθησαν συμπεράσματα αξιοποιήσιμα απ’ τους κυρίως εμπλεκόμενους φορείς και της Λέσβου, που όμως απουσίαζαν «Δεν τους αφορούσαν;»
Αμείωτο κράτησε το ενδιαφέρον του κοινού έως το τέλος των εργασιών της, το μεσημέρι του Σαββάτου, η διημερίδα για τα λιμάνια υποδοχής κρουαζιερόπλοιων. Κι αυτό γιατί εκτός του υψηλού επιπέδου των εισηγήσεων, υπήρξαν και πολύ καλές παρεμβάσεις βασισμένες στην εθνική και διεθνή εμπειρία.
«Δυστυχώς όμως», όπως παρατήρησε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Λέσβου, Κώστας Κορδώνης, «αυτό το κεφάλαιο εξειδικευμένης ενημέρωσης δεν μπήκαν στο κόπο να το αποκτήσουν οι τοπικοί φορείς που άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται με τις κρουαζιέρες. Και ειλικρινά αναρωτιέμαι, όλα αυτά δεν τους αφορούσαν;»
Ο κ. Κορδώνης στην έναρξη της ημερίδας είχε τονίσει την ανάγκη «να κωδικοποιήσουμε τα συμπεράσματα, να τα θέσουμε υπόψη των φορέων και να τους καλέσουμε να αξιοποιήσουν, ό,τι κρίνουν εφικτό να υλοποιηθεί σε τοπικό επίπεδο».
Ο ίδιος ανέφερε, μετά τη λήξη της, πως περίμενε να υπάρχουν καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης εκπρόσωποι του Δήμου Λέσβου (συμμετείχε στην έναρξη και απηύθυνε χαιρετισμό ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Απόστολος Πατέστος), της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και του εμπορικού κόσμου, που άμεσα εμπλέκεται με την εξυπηρέτηση των επισκεπτών με τα κρουαζιερόπλοια.
Φταίνε πολλά…
Ανάλογες επισημάνσεις για την απουσία των εκπροσώπων των τοπικών φορέων απ’ τις εργασίες της διημερίδας έκανε και ο πρόεδρος του Περιφερειακού Τμήματος Βορειοανατολικού Αιγαίου τού ΤΕΕ, Παναγιώτης Πιττός, κλείνοντας εκ μέρους των διοργανωτών την εκδήλωση. Ο κ. Πιττός τονίζοντας πως το λιμάνι της Μυτιλήνης δεν αποτελεί προορισμό τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου και πολλών κρουαζιερόπλοιων, υποστήριξε ότι «φταίνε πολλά για αυτό, όπως φταίει και το ότι αυτοί που είχαν υποχρέωση να βρίσκονται σήμερα εδώ και να παρακολουθήσουν τις εισηγήσεις, απείχαν».
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ στις αιτίες που δεν έχει αναπτυχθεί ο τουρισμός με κρουαζιερόπλοια ενέταξε τη γραφειοκρατία (π.χ. νόμος τού 2001 περί αιγιαλού και παραλίας, βάσει του οποίου χαρακτηρίζονται ως παράνομες όλες οι υφιστάμενες κατασκευές στα περισσότερα λιμάνια της χώρας), αλλά και τις αλληλοσυγκρουόμενες χρήσεις σε πολλά λιμάνια και ειδικά σε εκείνα που βρίσκονται σε ιστορικούς οικισμούς, όπως της Μυτιλήνης.
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Πιττός αναφέρθηκε στην πρόβλεψη του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου για την κατασκευή νέου λιμένα Μυτιλήνης στον Καρά Τεπέ και στην προσπάθεια που γίνεται προκειμένου να ξεκινήσει το master plan για το νέο λιμάνι και την αξιοποίηση του υφιστάμενου.
Εισήγηση απ’ τον Ηλία Πίκουλο Τι ισχύει στη Μυτιλήνη…
Στο διήμερο εξέφρασαν τις απόψεις τους καθηγητές, εκπρόσωποι λιμενικών ταμείων και εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες από πολλές περιοχές, όπως το Ηράκλειο, η Μύκονος, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Σαντορίνη, αλλά και ο Πειραιάς, ενώ δεν έλειψε και η εικόνα απ’ τις τοπικές συνθήκες, την οποία έδωσε ο ναυτικός πράκτορας Ηλίας Πίκουλος, εισηγούμενος το θέμα «Εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων και επιβατών στη Μυτιλήνη».
Ο κ. Πίκουλος έδωσε έμφαση στην εξέλιξη της κρουαζιέρας στο λιμάνι της Μυτιλήνης, δίνοντας στοιχεία για την αναμενόμενη φετινή αύξηση, αλλά και για τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ως λιμένας υποδοχής κρουαζιερόπλοιων. Ο κ. Πίκουλος περιέγραψε την κατάσταση που ισχύει και στην υποδοχή των τουριστών (π.χ. μαγαζιά κλειστά την Κυριακή), ενώ προσφέροντας και θεματολογία για προβληματισμό, έκανε ειδική αναφορά και στον τουρισμό των θαλαμηγών.