Ούτε έναν πόντο γης παραπάνω απ’ ό,τι ήδη κάλυπταν οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου δε θα απαιτήσουν τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στον υφιστάμενο σταθμό παραγωγής. Τουναντίον, το γκρέμισμα κάποιων παλιών αυθαίρετων κατασκευών θα μειώσει την επιφάνεια των εγκαταστάσεων.
Ούτε έναν πόντο γης παραπάνω απ’ ό,τι ήδη κάλυπταν οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου δε θα απαιτήσουν τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στον υφιστάμενο σταθμό παραγωγής. Τουναντίον, το γκρέμισμα κάποιων παλιών αυθαίρετων κατασκευών θα μειώσει την επιφάνεια των εγκαταστάσεων. Αυτή θα είναι μία απ’ τις διαστάσεις του συνολικού και σαρωτικού, του πολυεπίπεδου ρετούς που κάνει η ΔΕΗ Α.Ε. στο εργοστάσιο της Μυτιλήνης, το οποίο και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα Αυγούστου, με δαπάνη που θα αγγίξει τα 19 εκατ. ευρώ.
Στόχος των βελτιώσεων, οι οποίες κι εντάσσονται σε ένα αντίστοιχο πανελλαδικό πρόγραμμα εκτεταμένων παρεμβάσεων, είναι η μείωση της περιβαλλοντικής όχλησης με την εκπομπή λιγότερων ρύπων και θορύβου, η εξασφάλιση σταθερότητας στην παραγωγή ενέργειας, αλλά και η δημιουργία καλύτερων συνθηκών στον παλιό σταθμό, που εκτός των άλλων θα αποκτήσει και αισθητικά καλύτερη εικόνα.
Οι βελτιώσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη χρειάζεται να επισημάνουμε ότι δεν αντίκεινται στην επένδυση του νέου εργοστασίου στη Σαρακήνα, αφού ακόμη και στην καλύτερη των περιπτώσεων, στην ολοκλήρωσή του δηλαδή σε μια πενταετία, η μονάδα της Μυτιλήνης θα συνεχίσει για μερικά χρόνια ακόμη να λειτουργεί έως ότου σταδιακά να σιγήσουν οι μηχανές της. Άλλωστε, οι καινούργιες μηχανές, που κόστισαν και το μεγάλο κονδύλι του εκσυγχρονισμού, μπορούν να μεταφερθούν οπουδήποτε αλλού τις χρειάζεται η ΔΕΗ.
Αντικαταστάσεις μηχανών…
Στις αρχές Μαΐου έφτασαν στη Λέσβο ακτοπλοϊκώς οι δύο νέες φινλανδικής εταιρείας μηχανές, που κατασκευάστηκαν στην Ολλανδία και κόστισαν στη ΔΕΗ 18,5 εκατ. ευρώ. Οι μηχανές αυτές υπολογίζεται πως θα είναι εφικτό να μπουν στο σύστημα, να τελειώσει δηλαδή η εγκατάστασή τους, σε δύο βδομάδες από σήμερα, οπότε και είναι πολύ πιθανόν να υπάρξουν και κάποιες μικρής διάρκειας κι έκτασης διακοπές στην ηλεκτροδότηση.
Όπως ανέφερε ο διευθυντής του σταθμού, Αντώνης Κατσάνης, οι δύο αυτές μηχανές είναι ισχύος 11 μεγαβάτ η κάθε μία (συνολικά 22) κι αντικαθιστούν μονάδες συνολικής ισχύος 23 μεγαβάτ. Ή, αναλυτικότερα, βγήκαν ήδη δυο πολύ παλιές μηχανές των τεσσάρων μεγαβάτ η κάθε μία, και ταυτόχρονα θα απομακρυνθούν και τα ενοικιαζόμενα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη (Η/Ζ), 18 στον αριθμό, ισχύος 850 κιλοβάτ το καθένα, που συνολικά δίνουν 15 μεγαβάτ.
Στο εργοστάσιο θα παραμείνουν τα εγκατεστημένα Η/Ζ της ΔΕΗ (δέκα τον αριθμό, ονομαστικής ισχύος 1,275 μεγαβάτ το ένα, που ουσιαστικά εισφέρουν ενέργεια 10 μεγαβάτ).
Το αποτέλεσμα που θα έχει το ενεργειακό σύστημα, με τις προαναφερόμενες αλλαγές, θα είναι να αποκτήσει σταθερότητα, αφού δε θα βασίζεται σε παλιάς τεχνολογίας μηχανές, αλλά και σε πολλά - και αρκετές φορές προβληματικά - Η/Ζ. Παράλληλα, το ίδιο σύστημα θα καταστεί λιγότερο ρυπογόνο, αφού οι νέες μηχανές είναι βελτιωμένης καύσης, αλλά και σαφώς λιγότερο θορυβώδεις απ’ ό,τι τα Η/Ζ.
… οικοδομικές εργασίες
Στη μείωση του θορύβου, όμως, αποσκοπούν και κάποιες από τις οικοδομικές εργασίες που έχουν ξεκινήσει εδώ και τρεις βδομάδες στο εργοστάσιο της Μυτιλήνης. Κι αυτό γιατί μεγάλο τμήμα τους αφορούν σε ηχομονώσεις, εσωτερικά και εξωτερικά, αντίστοιχα για περιορισμό του θορύβου μέσα στο εργοστάσιο αλλά και στην ευρύτερη περιοχή.
Στις οικοδομικές εργασίες, όμως, που εκτιμώνται ότι θα κοστίζουν περί τις 200.000 ευρώ, περιλαμβάνεται η αντικατάσταση των παραθύρων, οι διαμορφώσεις εξωτερικών χώρων (πλακοστρώσεις - δενδροφυτεύσεις), η βαφή των καμινάδων (έχει βαφτεί η μία, βάφεται η δεύτερη), η συντήρηση και βαφή των δεξαμενών μαζούτ, η βαφή και οι βελτιώσεις σε όλα τα κτήρια, οι οποίες είναι σε εξέλιξη κι αναμένεται να ολοκληρωθούν στο επόμενο δεκαήμερο.
Έως και καινούργιες πινακίδες προβλέπονται στον ΑΣΠ Μυτιλήνης, όπως τόνισε ο κ. Κατσάνης, επισημαίνοντας ότι η τοποθέτησή τους θα σηματοδοτήσει και την ολοκλήρωση των εργασιών εκσυγχρονισμού του εργοστασίου.
Επάρκεια ρεύματος
Σήμερα η εγκατεστημένη ισχύς στο εργοστάσιο - που με διαφορά ενός μεγαβάτ θα διατηρηθεί και με την ολοκλήρωση των έργων - φτάνει τα 80 μεγαβάτ. Αυτό σημαίνει πως το νησί έχει πλέον, και θα έχει και τα επόμενα χρόνια, επάρκεια ρεύματος, για αυτό και δεν αντιμετωπίζει τις διακοπές και τα μπλακ άουτ που έζησε πριν δυο χρόνια, στις αρχές της θερινής περιόδου, σε συνθήκες καύσωνα.
Προ ημερών που έκανε και τις μεγάλες ζέστες, η αιχμή της ζήτησης σε επίπεδο Λέσβου έφτασε τα 64,35 μεγαβάτ, ενώ τις υπόλοιπες μέρες που δε λειτουργούν «στο φουλ» τα κλιματιστικά, η ανώτατη ζήτηση δεν υπερβαίνει τα 52 μεγαβάτ. Έτσι, ακόμη κι αν η ζήτηση ενέργειας αυξηθεί το Δεκαπενταύγουστο, δε θα υπάρξουν προβλήματα, εκτός φυσικά κι αν συντρέξουν απρόβλεπτοι παράγοντες όπως βλάβες ή οι μικροδιακοπές που αναφέραμε, για τις πρώτες μέρες λειτουργίας των νέων μηχανών.
Όπως είχε προαναγγείλει προ μηνών με επιστολή του στο δήμαρχο Μυτιλήνης ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Τάκης Αθανασόπουλος, απαντώντας σε διαμαρτυρία του Νάσου Γιακαλή, στο πλαίσιο των έργων που προγραμμάτισε η Επιχείρηση για την ηλεκτροδότηση της Λέσβου θα διαθέσει συνολικά και 25 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση της εικόνας του υπάρχοντος εργοστασίου από περιβαλλοντικής άποψης, καθώς και για την κάλυψη της ζήτησης τα επόμενα χρόνια, μέχρι την εγκατάσταση του νέου Σταθμού στη Σαρακήνα. Συγκεκριμένα, ο κ. Αθανασόπουλος είχε προαναγγείλει την εγκατάσταση των δύο μηχανών ισχύος 11 μεγαβάτ η μία μέσα στο 2009, αλλά κι ενός Η/Ζ 8,25 μεγαβάτ το 2010.
Μισό… προσωπικό
Ενώ όμως με αυτές τις επενδύσεις δεν τίθεται ζήτημα επάρκειας ενέργειας, και προχωρούν σύμφωνα με τις δεσμεύσεις, η μονάδα σε διάστημα 20ετίας γνωρίζει την τραγική μείωση του προσωπικού της, που ήδη ελαττώθηκε στο… μισό. Σήμερα στο σταθμό εργάζονται 49 υπάλληλοι και πολλές εργασίες γίνονται μέσω αναθέσεων σε εργολάβους, όταν το 1988 δούλευαν 85 εργαζόμενοι. Σταδιακά οι περισσότεροι βγαίνουν σε σύνταξη (πέρυσι ήταν 52, ενώ τέλος του χρόνου υπολογίζεται να μείνουν 39), ενώ ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία των προσλήψεων στη ΔΕΗ, που για το σταθμό της Μυτιλήνης προβλέπει την πρόσληψη πέντε μηχανικών και τριών ηλεκτρολόγων.
Στην τελική ευθεία η έγκριση του υπουργείου Ανάπτυξης για Σαρακήνα
Βυθομετρήσεις για λιμάνι
Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν, όμως, τα σχέδια της ΔΕΗ και για τη νέα μονάδα στην περιοχή της Σαρακήνας. Δεδομένης της θετικής γνωμοδότησης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), αλλά και του γεγονότος ότι η έγκριση του υπουργείου Ανάπτυξης για άδεια παραγωγής βρίσκεται - όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο - στην τελική ευθεία, η ΔΕΗ έχει προβεί και σε καινούργιες ενέργειες που δείχνουν την πρόθεσή της να επενδύσει.
Όλο το προηγούμενο διάστημα, ειδικό συνεργείο έκανε βυθομετρήσεις στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή, προκειμένου να υπάρξει μία βάση επιλογής της καταλληλότερης θέσης κατασκευής του λιμένα, για τις ανάγκες τροφοδοσίας του εργοστασίου με καύσιμα.
Ταυτόχρονα, η ΔΕΗ αναμένει έως το τέλος Ιουλίου την απάντηση της Διεύθυνσης Δασών Λέσβου, με την οποία και θα ξεκαθαρίζει πλήρως το τοπίο σε ό,τι αφορά το χαρακτηρισμό οικοπεδικών εκτάσεων στην περιοχή. Έτσι, αμέσως μετά, κι έχοντας εικόνα για το ποιες ζώνες είναι δασικές και ποιες μη, η ΔΕΗ θα επιδιώξει να προβεί στην αγορά της αναγκαίας έκτασης - περίπου 250 στρεμμάτων - για την κατασκευή του νέου της σταθμού, ισχύος 120 μεγαβάτ.