Ποιος είναι ο ιδανικός «σχολικός ηγέτης»;

01/07/2012 - 05:56
Να μπορεί να λύνει προβλήματα, να χτίζει γέφυρες επικοινωνίας, να είναι καινοτόμος, δίκαιος και προσιτός, είναι μερικές από τις ιδιότητες που θέλουν από το διευθυντή του σχολείου τους, τόσο οι συνεργάτες του, όσο και οι μαθητές και οι γονείς τους.
Να μπορεί να λύνει προβλήματα, να χτίζει γέφυρες επικοινωνίας, να είναι καινοτόμος, δίκαιος, προσιτός και υπομονετικός και να εμπνέει σεβασμό. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις ιδιότητες που θέλουν από το διευθυντή του σχολείου τους, τόσο οι συνεργάτες του, όσο και οι μαθητές και οι γονείς τους, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου. 

Όπως γράφαμε χθες, η έρευνα έγινε στα πλαίσια του προγράμματος «SGOLC - School Governance to build a learning Community» (Διοίκηση Σχολικών Μονάδων για τη δημιουργία μιας Κοινωνίας Μάθησης), στο οποίο συμμετέχουν επιπλέον εκπαιδευτικοί φορείς της Σουηδίας, της Ιταλίας, της Ολλανδίας της Ρουμανίας, αλλά και της Θεσσαλίας. Κεντρικός στόχος του, είναι η ανίχνευση των γνώσεων και δεξιοτήτων που απαιτούνται για την άσκηση του διοικητικού έργου στην εκπαίδευση και η βελτίωση των ικανοτήτων των «σχολικών ηγετών», δηλαδή των διευθυντών.
Η έρευνα έγινε μέσα στον περασμένο χειμώνα σε δύο στάδια, το πρώτο από τα οποία αφορούσε τις πηγές επιμόρφωσης και κατάρτισης των διευθυντών σχολείων και το δεύτερο την άποψη των άμεσα ενδιαφερόμενων της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για το τι ζητούν από ένα διευθυντή. Τα αποτελέσματα του πρώτου σταδίου, έδειξαν πως οι κύριες πηγές κατάρτισης των τελευταίων, είναι σεμινάρια και ημερίδες που διοργανώνουν οι αντίστοιχες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ενώ σε μικρότερο ποσοστό αυτή προέρχεται από μεταπτυχιακές σπουδές ή πρωτοβουλίες άλλων φορέων.

Τι ανέφερε κάθε ομάδα
Όσον αφορά το δεύτερο κομμάτι της έρευνας, 70 διευθυντές και υποδιευθυντές, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από όλη τη Λέσβο, κλήθηκαν κατά τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο, να περιγράψουν, απαντώντας σε ανοιχτές ερωτήσεις, το προφίλ του «σχολικού ηγέτη» που θεωρούν απαραίτητο για το «σχολείο του μέλλοντος».
Σε ποσοστό από 80% - 100%, λοιπόν, οι διευθυντές και υποδιευθυντές των σχολείων της Λέσβου, επισήμαναν πως ένας «σχολικός ηγέτης» θα πρέπει να έχει πολύ καλή γνώση του διοικητικού αντικειμένου και της ανθρώπινης ψυχολογίας, να μπορεί να επιλύει προβλήματα και συγκρούσεις, να έχει όραμα και να εμψυχώνει, να βοηθά στην επικοινωνία, να είναι καινοτόμος, κ.ά. Παρόμοιες απαιτήσεις έχουν οι εκπαιδευτικοί του νησιού, που προσθέτουν, ωστόσο εκτός άλλων, και τον παράγοντα του «προσιτού» και του να είναι κοντά στους συναδέλφους του. Οι μαθητές της Λέσβου ζητούν μεταξύ άλλων, «δημοκρατικό πνεύμα», φιλικότητα, υπομονή και ψυχραιμία, αλλά και καλή σχέση με τους γονείς τους, ενώ οι τελευταίοι τον θέλουν εκτός των παραπάνω, υπεύθυνο και εργατικό. Τέλος, οι διοικητικοί υπάλληλοι της εκπαίδευσης ζητούν από το σχολικό διευθυντή να είναι αξιόπιστος και προσεκτικός σε ό,τι αφορά σε γραφειοκρατικές υποχρεώσεις, να διαθέτει διοικητικές ικανότητες και πολλές γνώσεις πάνω σε θέματα νομοθεσίας, κ.ά.
«Ήταν επιλογή του προγράμματος να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο 14 περίπου άτομα από κάθε κατηγορία, ώστε να έχουμε ένα ομοιόμορφο αποτέλεσμα. Υπήρχαν και πολλές άλλες απαντήσεις, ωστόσο εμφάνιζαν αρκετά μικρότερα ποσοστά», εξήγησε στο «Ε», η συντονίστρια του προγράμματος, Βαρβάρα Χατζόγλου.

Διευθυντές - μάνατζερ

Τα παραπάνω αποτελέσματα αλλά και η ίδια η έρευνα, συμπίπτουν χρονικά και ως περιεχόμενο και με τον ενισχυμένο ρόλο «μάνατζερ», που επιθυμούν οι αρμόδιοι της εκπαίδευσης στη χώρα για τους σχολικούς διευθυντές του λεγόμενου «Νέου Σχολείου».
«Είναι καλό να μπαίνουμε όλοι στα προγράμματα αυτά και σημαντικό το να ερχόμαστε σε επαφή με Ευρωπαίους εταίρους και να βλέπουμε τις πρακτικές τους», είπε μιλώντας στο «Ε», η προϊστάμενη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, Ματούλα Κοντέλλη. «Όλα αλλάζουν, θέλουμε το διευθυντή πλέον να είναι και μάνατζερ, πολύ καλός γνώστης των διοικητικών θεμάτων κυρίως, και ιδιαίτερα δυναμικός. Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο προσανατολίζεται σε διευθυντές που έχουν τελειώσει σχολές διοίκησης και μπορούν να βλέπουν μπροστά, που υιοθετούν τις πρακτικές του μέλλοντος».

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey