Χθες το πρωί, 15 μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 7ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης είχαν την εμπειρία μιας ξενάγησης στην κατ’ εξοχήν «κατοικία» των βιβλίων, τη Δημόσια Βιβλιοθήκη Μυτιλήνης, ερχόμενοι σε μια πρώτη γνωριμία με ένα πλήθος διαφορετικών τέτοιων «εν δυνάμει» φίλων…
Το βιβλίο έχει χαρακτηριστεί ως ένας πιστός φίλος. Και ίσως να είναι, αφού, εφόσον κάποιος το θέλει, το ίδιο δεν αρνείται ποτέ τη συντροφιά του. Χθες το πρωί, 15 μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 7ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης είχαν την εμπειρία μιας ξενάγησης στην κατ’ εξοχήν «κατοικία» των βιβλίων, τη Δημόσια Βιβλιοθήκη Μυτιλήνης, ερχόμενοι σε μια πρώτη γνωριμία με ένα πλήθος διαφορετικών τέτοιων «εν δυνάμει» φίλων…
Η επίσκεψη των μικρών μαθητών στο χώρο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης εντασσόταν στην ενότητα που αυτήν τη στιγμή παρακολουθούν στο μάθημα της γλώσσας στο σχολείο τους, με θέμα «Βιβλία και Βιβλιοθήκες».
Σύμφωνα με το δάσκαλό τους Αντώνη Χατζέλλη, τα παιδιά είχαν ενημερωθεί ήδη στο μάθημα για οτιδήποτε σχετίζεται με το βιβλίο, καθώς και με τη λειτουργία και τη σημασία των βιβλιοθηκών, και είχε πλέον έρθει η ώρα να δουν όσα έμαθαν και στην… πράξη.
Ξεναγήθηκαν στη βιβλιοθήκη…
Με τη χρήσιμη συνοδεία και τις εξηγήσεις του φιλολόγου και υπαλλήλου της Βιβλιοθήκης, Γρηγόρη Σκαλόπουλου, για μία ώρα περίπου οι 15 μαθητές περιηγήθηκαν στο χώρο αυτό, που λειτουργεί από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα και γνώρισαν τον κόσμο των λέξεων, των ιστοριών και των επιστημών, που περιλαμβάνει πάνω από 100.000 τίτλους και καλύπτει ένα μεγάλο εύρος τομέων που αφορούν στην ανθρώπινη γνώση.
Έμαθαν τη διαδικασία και το καθεστώς δανεισμού, καθώς και το λόγο που - με κάποιες εξαιρέσεις - τα περισσότερα από τα βιβλία δε δανείζονται παρά μόνο για τρεις μέρες, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο γινόταν στο παρελθόν η ταξινόμηση των τίτλων και την ευκολία που παρέχει πλέον στον τομέα αυτό η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Ενημερώθηκαν, επιπλέον, για τη σπουδαιότητα των περιοδικών και το πώς και από ποιον γίνεται η βιβλιοδεσία τους. Το ενδιαφέρον των παιδιών κέρδισαν, λόγω του όγκου τους, οι τόμοι του αρχείου τοπικού Τύπου από τις αρχές του 20ού αιώνα - τα «μεγάλα βιβλία», όπως οι ίδιοι τα χαρακτήρισαν πριν μάθουν τι είναι.
Η ξενάγηση «στάθηκε» αρκετά στην περιγραφή της συλλογής 3.000 τίτλων βιβλίων του καθηγητή Δημητρίου Βερναρδάκη, εξηγώντας στους μαθητές το λόγο που αυτά φυλάσσονται σε ειδικό χώρο, καθώς και των λεσβιακών βιβλίων, την «πιο πολύτιμη συλλογή, εκτός από αυτή του Δημητρίου Βερναρδάκη», όπως τη χαρακτήρισε ο κ. Σκαλόπουλος και το καθεστώς της βιβλιοθήκης, που θέλει να μη δανείζονται τα συγκεκριμένα βιβλία.
Οι μαθητές ενημερώθηκαν, ακόμη, για τη χρησιμότητα των ηλεκτρονικών υπολογιστών στο χώρο της βιβλιοθήκης, ειδικά αυτών που προορίζονται για τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ), κάνοντας παράλληλα και διάφορες ερωτήσεις σχετικά με το ποιοι εργάζονται στο χώρο της βιβλιοθήκης ή εάν μπορούν να διαβάσουν τα βιβλία που τους ενδιαφέρουν επί τόπου.
Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν πολύ από τους τόμους του τοπικού Τύπου, τα «μεγάλα βιβλία» όπως τα χαρακτήρισαν οι ίδιοι (πάνω) ενώ έμαθαν τη χρησιμότητα των υπολογιστών και ειδικά αυτών για τα ΑμΕΑ
… δανείστηκαν για πρώτη φορά…
Μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησης, οι υπεύθυνοι της Βιβλιοθήκης εξήγησαν στα παιδιά πώς μπορεί κάποιος να εγγραφεί μέλος και να αποκτήσει τη δική του κάρτα δανεισμού και τα παρότρυναν να δανειστούν από ένα βιβλίο. Η αναστάτωση που επικράτησε για λίγο σύντομα καταλάγιασε, αφού τα παιδιά οδηγήθηκαν στα τραπεζάκια και τους υπολογιστές της βιβλιοθήκης και διάλεγαν βιβλία ανά δυάδες.
Όσο κρατούσε η διαδικασία του δανεισμού, οι μικροί μαθητές δήλωναν εντυπωσιασμένοι από το χώρο της βιβλιοθήκης.
«Μου άρεσε πολύ η ξενάγηση, δεν είχα ξαναέρθει στη βιβλιοθήκη», μας είπε η μαθήτρια Βίλμα Κολλά, που όπως λέει διαβάζει πολύ στο σπίτι της, «κυρίως περιπέτειες και βιβλία που έχουν κάποιο ενδιαφέρον, ώστε να έχω αγωνία για την επόμενη σελίδα…». Το αγαπημένο της βιβλίο; «Το “Mαγικό κουκλόσπιτο”. Είναι μια ιστορία με κούκλες, που όταν κοιμούνται οι άνθρωποι - στους οποίους οι νεράιδες ρίχνουν νεραϊδόσκονη για να τους πάρει ο ύπνος - αυτές ξυπνούν και κάνουν πάρτυ. Μου αρέσει γιατί έχει πολλές εικόνες και μυστικά δωμάτια.»
Για πρώτη φορά έμπαινε στο χώρο της Βιβλιοθήκης και η μαθήτρια Μαρία Θεοδοσίου. «Μου άρεσε πολύ. Δε θα δανειστώ, όμως, βιβλίο, γιατί μπορεί να το ξεχάσω», μας είπε. Και η ίδια, ωστόσο, διαβάζει πολύ όπως λέει, προτιμώντας επίσης τα παραμύθια που περιλαμβάνουν περιπέτειες, ώστε να έχει… «αγωνία για το τέλος τους». Αγαπημένο της βιβλίο τώρα τελευταία, «Ο Κουμπαράκος και η Τσεπούλα». «Είναι ένα βιβλίο σημαντικό, γιατί μας δίνει δίδαγμα για την αποταμίευση», λέει, συμπληρώνοντας πως η ίδια συχνά έχει προσπαθήσει να γράψει κάποιο ποίημα, χωρίς όμως επιτυχία.
… και έφυγαν πιο «πλούσιοι»
Φεύγοντας, όσοι μαθητές δεν είχαν ολοκληρώσει την… ανάγνωση μέσα στο χώρο της βιβλιοθήκης κρατούσαν στα χέρια τους τα βιβλία που δανείστηκαν, ενώ και οι 15 μαθητές κρατούσαν και από μία σακκουλίτσα με ενημερωτικό υλικό, τόσο για την ίδια τη Δημόσια Βιβλιοθήκη, όσο και για το Ψηφιακό Μουσείο «Γ. Ιακωβίδης» και το πρόγραμμα εκδηλώσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
«Η σημασία όλης αυτής της δράσης είναι το να μείνει κάτι στα παιδιά, κάποια από τα οποία έρχονται για πρώτη φορά στη Δημόσια Βιβλιοθήκη. Δυστυχώς, ελάχιστα παιδιά διαβάζουν και φαίνεται ποια είναι αυτά από τις επιδόσεις τους στο σχολείο», μας εξήγησε ο κ. Χατζέλλης, ο οποίος είχε επισκεφτεί ξανά τη Δημόσια Βιβλιοθήκη με την Ε΄ τάξη του 7ου Δημοτικού.
Σύμφωνα με τον ίδιο, όποιο σχολείο θέλει μπορεί να πάρει μέρος στο διαγωνισμό «Σκυταλοδρομία Ανάγνωσης», που διοργανώνει το υπουργείο Παιδείας. Ωστόσο, το 7ο Δημοτικό της Μυτιλήνης δε θα προλάβει να συμμετάσχει στο Διαγωνισμό, καθώς αυτό απαιτεί μεγάλη προετοιμασία που θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη, από την αρχή της χρονιάς.
Η σχέση των μαθητών με την ενότητα «Βιβλία & Βιβλιοθήκες», ωστόσο, δεν τελειώνει εδώ. Σύμφωνα με τον κ. Χατζέλλη, όταν θα επέστρεφαν στην τάξη, θα γινόταν μια συζήτηση πάνω σε όσα είδαν και έμαθαν, ενώ η ενότητα του μαθήματος περιλαμβάνει και την παρουσίαση μέσα στην τάξη, από τους ίδιους τους μαθητές, των αγαπημένων τους βιβλίων, κάτι που πρόκειται να πραγματοποιηθεί μέσα στις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες.