Από τη στιγμή παρουσίασης του iPad, του νέου φορητού υπολογιστή tablet της Apple και, κυρίως, όταν ο αρχικός ενθουσιασμός έδωσε τη θέση του στη… συγκροτημένη σκέψη, ένα από τα βασικά θέματα γύρω από τα οποία περιστρέφεται η συζήτηση είναι η δυναμική του νέου μηχανήματος και η εκμετάλλευσή του από τα μέσα.
Από τη στιγμή παρουσίασης του iPad, του νέου φορητού υπολογιστή tablet της Apple και, κυρίως, όταν ο αρχικός ενθουσιασμός έδωσε τη θέση του στη… συγκροτημένη σκέψη, ένα από τα βασικά θέματα γύρω από τα οποία περιστρέφεται η συζήτηση είναι η δυναμική του νέου μηχανήματος και η εκμετάλλευσή του από τα μέσα.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστήριξαν ότι, ουσιαστικά, η Apple παρουσίασε ένα iPhone μεγαλύτερων διαστάσεων, που μάλιστα έχει το μειονέκτημα να μη χωράει στην τσέπη του παντελονιού. Σύμφωνα με άλλους, αυτή ακριβώς η διαφοροποίηση είναι που μεγεθύνει κυριολεκτικά την iPhone εμπειρία, δημιουργώντας παράλληλα ένα νέο είδος ηλεκτρονικών συσκευών, ή για να είμαστε πιο ακριβείς φέρνοντας νέα δυναμική στην αγορά των tablets. Ενώ τα μέσα ενημέρωσης έχουν πλέον στη διάθεσή τους μια νέα πλατφόρμα με ιδιαίτερες δυνατότητες παρουσίασης και διάθεσης του περιεχομένου τους.
«Όποιος περιορίζει τη συζήτηση στο κατά πόσο το iPad διαθέτει νέα χαρακτηριστικά και εφαρμογές, χάνει την ουσία της υπόθεσης», επεσήμανε ο Κρεγκ Μόφετ, αναλυτής της Bernstein Research. «Είναι εννέα φορές μεγαλύτερο από ένα iPhone και κατά συνέπεια μια νέα συσκευή.» Όπως αναφέρουν οι «New York Times», το iPad δεν είναι μια συσκευή κατασκευασμένη αμιγώς για δουλειά, αλλά ένας υπολογιστής για προβολή και θέαση περιεχομένου. Οπότε, το ερώτημα που ανακύπτει είναι το εξής: Πόσο έτοιμοι είναι οι οργανισμοί μέσων ενημέρωσης να εκμεταλλευτούν τη νέα πλατφόρμα που προσφέρει η Apple;
Η απάντηση, αυτήν τη στιγμή, είναι «ναι και όχι». Ναι, γιατί ως συσκευή κατανάλωσης περιεχομένου το iPad ανοίγει νέους δρόμους για τους προγραμματιστές, τους developers και τους εκδότες. Όχι, γιατί έρχεται να προσθέσει νέες παραμέτρους στο ήδη φλέγον ζήτημα των επιχειρηματικών μοντέλων που περιλαμβάνουν τη μεταφορά του περιεχομένου από τα παραδοσιακά μέσα στην οθόνη του υπολογιστή.
Για το gaming τα πράγματα είναι λίγο πιο απλά, το iPad καταφέρνει να είναι ταυτόχρονα μία οθόνη ικανοποιητικών διαστάσεων και μεγάλος controller, ενώ τα ήδη υπάρχοντα παιχνίδια του App Store για το iPhone μπορούν να αποτελέσουν τον προάγγελο μιας νέας γενιάς παιχνιδιών, προσαρμοσμένης στα πλεονεκτήματα ενός tablet.
Όταν όμως η συζήτηση αφορά άλλα δυναμικά μέσα, όπως η τηλεόραση και ο κινηματογράφος, το iPad προσκρούει σε σκοπέλους παραδοσιακών προβλημάτων. Αυτήν τη στιγμή, η Apple έχει περιορισμένες συμφωνίες με τα κινηματογραφικά στούντιο. Αυτός ήταν και ο λόγος που οι ταινίες δεν ήταν κεντρικό σημείο της παρουσίασης του Τζομπς. Αναμφίβολα, η ταινία «Up» της Pixar έδειχνε εντυπωσιακή στην παρουσίαση, τα περισσότερα στούντιο όμως δεν έχουν ακόμη βρει τρόπους δημιουργίας εσόδων από το iPad.
Επιπλέον, το iPad δεν μπορεί να προβάλει περιεχόμενο σε flash, το λογισμικό στο οποίο στηρίζεται μεγάλο ποσοστό του οπτικού περιεχομένου στο ίντερνετ, γεγονός που περιορίζει σημαντικά τη χρησιμότητα της συσκευής για σερφάρισμα. Για παράδειγμα, ο χρήστης δεν μπορεί να δει περιεχόμενο στο Hulu, το γνωστό site που προσφέρει μεγάλη γκάμα από τηλεοπτικές εκπομπές.
Από όλα τα μέσα, τα βιβλία ήταν εκείνα με την πιο εκτεταμένη στην παρουσίαση του Τζομπς, όχι χωρίς λόγο. Το iPad ως πλατφόρμα ανάγνωσης είναι το ίδιο, αν όχι περισσότερο ελκυστικό με τη χρήση της συσκευής για gaming. Οι χρήστες μπορούν με ευκολία να διαβάσουν το βιβλίο της επιλογής τους με ένα τρόπο που προσομοιάζει το ρομαντισμό ανάγνωσης ενός βιβλίου. Επιπλέον, η επερχόμενη υπηρεσία iBooks σημαίνει ότι η Amazon δε θα είναι πλέον ο κυρίαρχος παίκτης στην τιμολόγηση των e-books.
Από την άλλη, η εκδοτική αγορά δε φαίνεται προετοιμασμένη να εκμεταλλευτεί τους νέους κόσμους που αποκαλύπτει το iPad. Αν και πέντε από τους έξι μεγαλύτερους εκδοτικούς οίκους του εξωτερικού έχουν συνάψει συμφωνία με την Apple, δεν υπάρχουν ενδείξεις από την πλευρά τους για διάθεση εκμετάλλευσης των δυνατοτήτων της συσκευής. Ένας αναγνώστης θα έπρεπε να περιμένει ότι όταν ξεφυλλίζει ένα βιβλίο μαγειρικής στο iPad, το περιεχόμενο θα συνοδεύεται από βίντεο εκτέλεσης της συνταγής για παράδειγμα, στοιχείο που μάλλον θα αργήσουμε να δούμε.
Οι εφημερίδες θα έχουν λιγότερα προβλήματα για να προσαρμοστούν στα δεδομένα της νέας συσκευής, όπως φάνηκε από την παρουσίαση του αντιπροέδρου του τμήματος digital των «New York Times», ο οποίος έδειξε την «ευλυγισία» και το εύρος των δυνατοτήτων του iPad σε ό,τι αφορά στην προβολή περιεχομένου. Τα περιοδικά, πάντως, δεν αναφέρθηκαν σε κανένα σημείο της παρουσίασης, αν και ο Τέρι ΜακΝτόνελ, εκδότης του «Sports Illustrated», έμεινε απόλυτα ικανοποιημένος με τα όσα είδε, πιθανότατα γιατί η συσκευή φαίνεται κατάλληλη να υλοποιήσει τις ιδέες του περιοδικού για την tablet multimedia εκδοχή του.
Πηγή: www.kathimerini.gr