Η καλύτερη ενημέρωση καθηγητών και γονιών για μια σειρά από θέματα που απασχολούν τους εφήβους, είναι ο στόχος της ημερίδας που διοργανώνει ο νεοσύστατος Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου.
Η καλύτερη ενημέρωση καθηγητών και γονιών για μια σειρά από θέματα που απασχολούν τους εφήβους, ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξουν και να βοηθήσουν αντίστοιχα τους μαθητές και τα παιδιά τους, είναι ο στόχος της ημερίδας που διοργανώνει ο νεοσύστατος Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου. Στους μόλις λίγους μήνες της λειτουργίας του Σταθμού, από τις αρχές του σχολικού έτους, έχει επιβεβαιωθεί πόσο απαραίτητος ήταν, αφού ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών φαίνεται να έχει ανάγκη τη στήριξή του. Σχεδόν σε κάθε σχολείο υπάρχουν περιστατικά παιδιών με προβλήματα συμπεριφοράς, χρόνιες παθήσεις ή μελαγχολία, τα οποία και χρειάζονται, όχι κάποιου είδους προνομιακή, αλλά ειδική αντιμετώπιση, για να ξεπεράσουν στην κρίσιμη εφηβεία, ό,τι τα απασχολεί.
Η επιμορφωτική ημερίδα που διοργανώνει ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, έχει δύο βασικές θεματικές ενότητες, και θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 28 Απριλίου, στις 5 το απόγευμα, στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Λέσβου. Στις ενότητες «Η Χρόνια Νόσος στην εφηβεία» και «Οι παραβατικές συμπεριφορές και τα αδικήματα των εφήβων - Αιτίες, αποτελέσματα, προτάσεις», θα επιδιωχθεί με τη βοήθεια των ειδικών να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι καθηγητές και οι γονείς για το πώς θα συμπεριφερθούν στα παιδιά, ώστε πραγματικά να τα βοηθήσουν.
«Βουβά» περιστατικά
Ο υπεύθυνος του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων, Παναγιώτης Τσουκαρέλλης, μιλώντας στο «Ε» εξήγησε ότι όχι μόνο στη Λέσβο - ίσως λιγότερο εδώ από άλλες νησιωτικές περιοχές - οι έφηβοι αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα για τα οποία και χρειάζονται τη βοήθεια της οικογένειας και του σχολείου. Είναι άλλωστε ενδεικτικό, υπογράμμισε ο ίδιος, πως και ο Σταθμός, όπως και οι άλλες δομές που λειτουργούν με παρεμφερή αντικείμενα διάγνωσης ή αντιμετώπισης τέτοιων προβλημάτων, ακόμη και μαθησιακών (ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο Νοσοκομείου Μυτιλήνης κ.λπ.), έχουν πολλή δουλειά.
«Δε θα ήθελα», συνέχισε ο κ. Τσουκαρέλλης, «να αναφέρω νούμερα, όπως για παράδειγμα πόσοι έφηβοι στο νησί, σ’ έναν πληθυσμό 90.000 κατοίκων, έχουν μελαγχολία που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζει την κατάθλιψη, αλλά προσωπικά και απ’ την πολύχρονη εμπειρία μου εκτιμώ ότι στη Λέσβο υπάρχει πρόβλημα. Και δεν αναφέρομαι μόνο στα περιστατικά που με τη συγκατάθεση των γονέων παρακολουθούμε συστηματικά ή έχουμε προωθήσει σε άλλους αρμόδιους φορείς, αλλά και στις «βουβές» περιπτώσεις, που είναι δυστυχώς πολλές. Σε εκείνες δηλαδή τις υποθέσεις που οι γονείς, συνήθως οι μητέρες, αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει πρόβλημα, το καταθέτουν, αλλά στη συνέχεια αυτό το απλό σημάδι πως “το παιδί μου δεν έχει διάθεση για τίποτα”, αφήνεται στην τύχη του και δε ζητιέται η βοήθεια για να αντιμετωπιστεί όπως πρέπει.»
Μεγάλο μέρος του προβλήματος μελαγχολίας, απ’ τις πρώτες παρατηρήσεις που έχουν γίνει, εντοπίζεται εκτός του δήμου Μυτιλήνης, στη λεσβιακή ύπαιθρο, και κυρίως σε κορίτσια, που ενδεχομένως από σκληρές, πιθανόν και συντηρητικές, συμπεριφορές στο οικογενειακό περιβάλλον, έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, αλλά και αβεβαιότητα για το μέλλον τους.
Προβλήματα στο σπίτι παρατηρούνται και σε ό,τι αφορά στην ενδοοικογενειακή βία, τις συνέπειες των οποίων συνήθως εντοπίζουν οι εκπαιδευτικοί στους μαθητές τους. Πολλοί καθηγητές έχουν ζητήσει συμβουλές απ’ το Σταθμό για το πώς θα αντιμετωπίσουν συγκεκριμένες περιπτώσεις παιδιών ή έχουν υποδείξει μαθητές που χρειάζονται βοήθεια, ώστε ο Σταθμός να έρθει σε επαφή με τους γονείς.
«Χρυσή τομή»
Για όλα αυτά τα ζητήματα που αφορούν στον ψυχισμό των παιδιών, αλλά κι άλλα θέματα αναφορικά με ιδιαίτερες συμπεριφορές, όπως και περιπτώσεις παιδιών που έχουν χρόνια προβλήματα υγείας (καρδιοπάθειες, επιληψίες, διαβήτη, μεσογειακή αναιμία, κ.ά.), απαιτείται ειδική συμπεριφορά. «Σε καμμία περίπτωση», ανέφερε ο κ. Τσουκαρέλλης, «δεν πρέπει οι εκπαιδευτικοί να μη φέρονται ισότιμα με τους υπόλοιπους μαθητές ή να τους χαρίζονται και γενικά να έχουν προνομιακή αντιμετώπιση. Πρέπει όμως και να ξέρουν το πώς θα φερθούν σε παιδιά που, για παράδειγμα, μία έντονη επίπληξη μπορεί να τους οξύνει κάποιο πρόβλημα υγείας. Εμείς συνιστούμε να υπάρχει και απ’ τους καθηγητές, και απ’ τους γονείς, μια χρυσή τομή στην αντιμετώπιση παιδιών με ιδιαιτερότητες, για αυτό και διοργανώνουμε τη συγκεκριμένη επιμορφωτική ημερίδα για όποιον ενδιαφέρεται να την παρακολουθήσει.»
Το πρόγραμμα της ημερίδας
Ενημέρωση από ειδικούς
Στις 5.30΄ το απόγευμα θα γίνει μετά από χαιρετισμό του διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Θανάση Φραγκόπουλου, η πρώτη εισήγηση της ημερίδας, όπου η Μαρία Λόζου, παιδίατρος και αντιδήμαρχος Παιδείας δήμου Μυτιλήνης, θα αναπτύξει το θέμα: «Oι επιπτώσεις της Χρόνιας Νόσου του εφήβου στην οικογένεια και στο σχολείο».
Στη συνέχεια, ο Πέτρος Δαμιανός, νευρολόγος, επιμελητής Α΄ στο Νοσοκομείο Μυτιλήνης, θα εξειδικεύσει στο χρόνιο νόσημα της επιληψίας εισηγούμενος το θέμα: «Επιληψία. Συμπτωματολογία - Αντιμετώπιση». Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της εκπαίδευσης, η επιληψία είναι απ’ τις χρόνιες νόσους με τη μεγαλύτερη συχνότητα στους εφήβους.
«Κατάθλιψη στο παιδί και στον έφηβο. Συμπτώματα, αντιμετώπιση, υποστήριξη» είναι το θέμα που θα εισηγηθεί η Γεωργία Σχοιναράκη, ψυχολόγος Ιατροπαιδαγωγικού Κέντρου Νοσοκομείου Μυτιλήνης.
Λίγο μετά τις 7 το απόγευμα θα ξεκινήσει η δεύτερη θεματική ενότητα, με συντονιστή τον υπεύθυνο Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Νίκο Ματζουράνη. Αρχικά θα προβληθεί ντοκουμέντο για τις απόψεις των νέων για την παραβατικότητα και στη συνέχεια ο Δημήτρης Μαϊστρέλλης, αστυνόμος Α΄, εκπρόσωπος της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λέσβου, θα εισηγηθεί το θέμα «Καταγεγραμμένα αδικήματα παραβατικών συμπεριφορών εφήβων στη Λέσβο».
«Το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο για τις παραβάσεις ανηλίκων» θα εισηγηθεί η Μαρία Σπυρέλλη, δικηγόρος, MSc Κοινωνιολογίας και, τέλος, ο Παναγιώτης Τσουκαρέλλης, υπεύθυνος του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων, κοινωνικός λειτουργός, MSc Κοινωνιολογίας, θα αναπτύξει το θέμα «Οι εκλυτικοί παράγοντες των παραβάσεων των εφήβων και οι προτάσεις αντιμετώπισής τους. Συμπεράσματα ποσοτικών και ποιοτικών ερευνών».
Η ημερίδα θα κλείσει με συζήτηση με τους παρευρισκομένους.