Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Τα τελευταία χρόνια παρακολουθώ με ενδιαφέρον το θέμα της προσπάθειας δημιουργίας πρόσθετων Πυλών Σένγκεν (Schengen) στο νησί μας, πέραν αυτών στη Μυτιλήνη (αεροδρόμιο, λιμάνι). Δεν μπορώ να εκτιμήσω το αν το θέμα αυτό εξελίχθηκε όπως θα έπρεπε, ή εξελίσσεται με ρυθμούς χελώνας. Προ ημερών και ο γράφων το παρόν, υπήρξε παραλήπτης της ακόλουθης ανακοίνωσης που υπογράφεται από τον πρόεδρο της Ανεξαρτήτου Αρχής Λιμένων, συμπατριώτη μας, π. Πρύτανη, καθηγητή του Ε.Μ. Πολυτεχνείου και φίλο, κ. Κώστα Μουτζούρη.
«Η νήσος Λέσβος διαθέτει σήμερα εν λειτουργία μια πύλη Schengen, στην πόλη της Μυτιλήνης. Λόγω των διαστάσεων της νήσου, της σε σημαντικό βαθμό αποκεντρωμένης διαρθρώσεώς της σε οικισμούς και της τουριστικής υποδομής της, η οποία βρίσκεται σε μεγάλες αποστάσεις από τη μια πύλη της, θεωρήθηκε σκόπιμη η λειτουργία και δύο άλλων πυλών κατανεμημένων στο χώρο, στην Πέτρα και το Πλωμάρι. Έχουν γίνει μέχρι σήμερα αρκετές ενέργειες για την ίδρυση της πύλης στην Πέτρα και κάποιες για την πύλη του Πλωμαρίου.
Όμως χρειάζεται συντονισμός ενεργειών. Στην κατεύθυνση αυτή θα συγκαλέσουμε συντόμως σύσκεψη στη Μυτιλήνη».
Ο κ. Μουτζούρης (που μεταξύ των άλλων όλων, είναι και εξέχον μέλος του Συνδέσμου μας Προβληματισμού και Παρέμβασης για την Ανάπτυξη της Λέσβου «Πιττακός ο Μυτιληναίος»), υπό τη νέα του ιδιότητα ως προέδρου της Ανεξαρτήτου Αρχής Λιμένων (εδώ ισχύει το «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση») ασφαλώς και κάνει ό,τι εξαρτάται από αυτόν στο νευραλγικό τομέα των λιμένων στη χώρα, για να βοηθήσει και τη γενέτειρά μας.
Έτσι στη βάση αυτή αναφέρεται και η πιο πάνω ανακοίνωσή του. Ως συνειδητό δε μέλος του Συνδέσμου μας, τιμά αυτόν πλέον τού να είναι μέλος του, ακόμη και με το να τον ενημερώνει στέλνοντάς μας διάφορα έγραφα, κείμενα, ανακοινώσεις του, που αφορούν στα θέματα ανάπτυξης του νησιού μας.
Το θέμα του ανοίγματος των δύο επιπλέον αυτών Πυλών (Πέτρας, Πλωμαρίου) κατά την ανακοίνωση αυτή, αναμφίβολα είναι μια εξαιρετική ευκαιρία και ασφαλώς αποτελεί κυρίαρχη παράμετρο για την τουριστική ανάπτυξη του τόπου μας και μάλιστα άμεσα.
Επειδή δε ο όρος Σένγκεν είναι από εκείνους που έχει μπει πια για τα καλά στη ζωή μας, θεωρώ ότι είναι σωστό να αναφέρουμε δύο λέξεις σχετικά μ’ αυτόν και ειδικά το ποιοι είναι οι εξ αυτού κανόνες.
Ο χώρος και η συνεργασία Σένγκεν βασίζονται στη συνθήκη τού Σένγκεν τού 1985. Ο χώρος Σένγκεν αποτελεί έδαφος όπου εξασφαλίζεται η ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων. Οι χώρες που έχουν υπογράψει τη συμφωνία κατήργησαν τα εσωτερικά σύνορα, αντικαθιστώντας τα με ενιαία εξωτερικά σύνορα.
Εντός του χώρου αυτού εφαρμόζονται κοινοί κανόνες και διαδικασίες όσον αφορά τις θεωρήσεις για διαμονές σύντομης διάρκειας, τις αιτήσεις ασύλου και τους ελέγχους στα σύνορα.
Οι κύριοι κανόνες που υιοθετήθηκαν στο πλαίσιο Σένγκεν περιλαμβάνουν, τα: άρση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα· κοινή σειρά κανόνων που εφαρμόζονται σε άτομα που διασχίζουν τα εξωτερικά σύνορα των κρατών μελών τής Ε.Ε.· εναρμόνιση των κανόνων σχετικά με τους όρους εισόδου και θεώρησης διαβατηρίου για σύντομες διαμονές· ενισχυμένη αστυνομική συνεργασία (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων διασυνοριακής παρακολούθησης και συνεχούς καταδίωξης)· ενισχυμένη δικαστική συνεργασία μέσω ενός ταχύτερου συστήματος έκδοσης και καλύτερης μεταβίβασης της εκτέλεσης των κατασταλτικών δικαστικών αποφάσεων· θέσπιση και ανάπτυξη του συστήματος πληροφόρησης Σένγκεν.
Για τη Λέσβο, επειδή ατυχώς ο πρωτογενής τομέας της μετά την ουσιαστικά κατάρρευση της αγοράς λαδιού εκ των χαμηλών τιμών του τα τελευταία χρόνια (ελαιοκαλλιέργειά μας) ως και των επίσης ιδιαίτερα χαμηλών τιμών του γάλακτος και κρέατος (κτηνοτροφία μας), ο μόνος τομέας που μπορεί να δώσει πια τόνωση στην οικονομία του νησιού μας είναι ο τουρισμός.
Τούτο δε, μπορεί να γίνει άμεσα και στην πράξη το έχουμε δει αυτό με τον κατά χιλιάδες ερχομό στο νησί μας των εξ Ανατολών γειτόνων μας, ακόμη και Σαββατοκύριακα. Τούτο τα τελευταία 5 - 10 χρόνια, τώρα που το βιοτικό επίπεδο των Τούρκων έχει αναμφισβήτητα βελτιωθεί.
Έτσι έχει γίνει συνείδηση σ’ όλους μας ότι το άνοιγμα της πύλης της Πέτρας, που θα δώσει λύση στα θέματα εισόδου και θεώρησης διαβατηρίου για σύντομες διαμονές τους στο νησί μας, θα επιτρέψει τον εύκολο και άμεσο ερχομό Τούρκων από την περιοχή της Τρωάδος, ακριβώς απέναντι.
Παρατηρούμε επίσης διά των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης ότι γίνονται κινήσεις ενεργών πολιτών στο να επιταχυνθούν τα απαιτούμενα προς την κατεύθυνση ανοίγματος της πύλης της Πέτρας.
Τους παρέχουμε τη στήριξή μας και υπογράφουμε τα όποια σχετικά έγγραφα τους στοχεύουν σ’ αυτό. Για το νευραλγικής σημασίας τούτο θέμα του ανοίγματος της πύλης της Πέτρας, όπως και αυτής του Πλωμαρίου, υπερθεματίζουμε στο να δρομολογηθεί το άνοιγμά τους όσο το δυνατό γρηγορότερα.
Τούτο δε διότι πίστη μας είναι ότι οτιδήποτε προβάλλει τον τόπο μας και συμβάλλει στην ανάπτυξη του νησιού μας και στην ευημερία των κατοίκων του, σε προσωπική βάση, αλλά και ως πρόεδρος του Συνδέσμου μας «Πιττακός ο Μυτιληναίος», γινόμαστε υπέρμαχοί του.
Περαίνοντας, ευχόμαστε άμεση επιτυχία στην όποια προσπάθεια αναλάβει γι’ αυτό ο κ. Μουτζούρης.
ΥΓ. Επειδή η πιο πάνω ανακοίνωση του κ. Μουτζούρη έχει και ένα δεύτερο σκέλος που αφορά στο θέμα υποδοχής και εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων στο νησί μας, και επειδή απ’ ό,τι έχουμε ιδεί, το έργο «Επέκταση ανατολικών κρηπιδωμάτων Λιμένα Μυτιλήνης» προϋπολογισμού 8,30 εκατ. ευρώ και φορέα υλοποίησής του την «Εγνατία Α.Ε.» που ήταν ενταγμένο στο ΕΣΠΑ ως έργο-γέφυρα από το Γ΄ Κ.Π.Σ., ατυχώς τελικά δε θα πραγματοποιηθεί (αφού δεν έχει υπογραφεί όπως έπρεπε ως την 31/12/2013 η απαιτουμένη σύμβαση κατασκευής του), ως ο πλέον σχετικά αρμόδιος για την περίπτωση αυτή, θεωρούμε ότι θα πρέπει να πληροφορήσει σχετικά το Λαό της Λέσβου. Συγκεκριμένα τι έφταιξε και η νευραλγικής σημασίας αυτή επένδυση χάθηκε.
Το χειρότερο είναι ότι έτσι χάθηκε η δυνατότητα να δένουν κρουαζιερόπλοια μέσα στο λιμάνι, αντί να μένουν αρόδο εκτός αυτού, με ό,τι φυσικά αυτό σημαίνει από απόψεως μεγάλων απωλειών εσόδων τα οποία θα προήρχοντο εκ του μεγαλύτερου χρόνου παραμονής των διά των κρουαζεροπλοίων διακινουμένων στη Μυτιλήνη.