«Όχι» στις Περιφέρειες δύο ταχυτήτων, δηλώνουν οι νομάρχες Χίου και Σάμου, που με κοινή τους επιστολή τονίζουν πως θα «αποσχιστούν» απ’ το Βόρειο Αιγαίο αν δεν εξασφαλιστεί με επιδότηση η καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νομών τους με την πρωτεύουσα της Περιφέρειας Μυτιλήνη.
«Όχι» στις Περιφέρειες δύο ταχυτήτων, δηλώνουν οι νομάρχες Χίου και Σάμου, που με κοινή τους επιστολή τονίζουν πως θα «αποσχιστούν» απ’ το Βόρειο Αιγαίο αν δεν εξασφαλιστεί με επιδότηση η καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νομών τους με την πρωτεύουσα της Περιφέρειας Μυτιλήνη. Οι δύο νομάρχες, που κατ’ επανάληψη έχουν θέσει ζητήματα για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών, με έγγραφό τους προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής μιλούν για τη συνοχή του νησιωτικού χώρου και την εδαφική συνέχεια της χώρας, όταν μεταξύ των νησιών της ίδιας Περιφέρειας υπάρχουν, όπως επισημαίνουν, τόσο σοβαρά προβλήματα συγκοινωνιών.
Απ’ την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής υπογραμμίζει πως με δεδομένη την αύξηση των διαθέσιμων πιστώσεων για τις ακτοπλοϊκές επιδοτήσεις υπάρχουν ήδη τέσσερα δρομολόγια τη βδομάδα με τα οποία συνδέεται η Σάμος με τη Λέσβο, ενώ υπάρχει προοπτική για ακόμη ένα.
«Απ’ το “θέλουμε” έως το “γίνεται” η απόσταση είναι πολύ μεγάλη», τονίζει σχετικά ο νομάρχης Λέσβου και πρόεδρος της Επιτροπής Νήσων και Νησιωτικών Πολιτικών της ΕΝΑΕ, Παύλος Βογιατζής, που σχετικά με το αίτημα των συναδέλφων του απ’ το Βόρειο Αιγαίο τονίζει πως «όλοι θα θέλαμε πραγματικά καθημερινά να υπάρχει σύνδεση μεταξύ όλων των νησιών της Περιφέρειάς μας. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι φέτος είναι η πρώτη φορά που η σύνδεση, ειδικά της Λέσβου με τη Σάμο, είναι τόσο τακτική, με συχνότητα δρομολογίων που όντως εξυπηρετεί. Και το λέω αυτό μετά την πρόσφατη επίσκεψή μου στη Σάμο.».
Προτάσεις
Οι νομάρχες Σάμου και Χίου, Μανώλης Κάρλας και Πολύδωρος Λαμπρινούδης αντίστοιχα, δεν είναι η πρώτη φορά που από κοινού αναδεικνύουν τέτοιου είδους θέματα. Δηλώνουν μάλιστα ότι θα προχωρήσουν «δυναμικά στο αίτημα της μετάθεσης των νομών τους από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου - που δεν εξυπηρετεί και μάλλον δημιουργεί σημαντικά προβλήματα - στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου», αν δεν ικανοποιηθούν οι προτάσεις τους για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Οι ίδιοι παρουσιάζουν αναλυτικά πώς έχει η κατάσταση με τα δρομολόγια σύνδεσης των νησιών στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, σε αντιδιαστολή με αυτά των νησιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, και σημειώνουν: «Αποδεικνύεται ξεκάθαρα η πρόθεση της Πολιτείας να επιδίδεται σε διακρίσεις εις βάρος των νησιών της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, με τη δημιουργία Περιφερειών δύο ταχυτήτων σ’ ό,τι αφορά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, την εδαφική και κοινωνική συνοχή των νησιών, σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα και το Κέντρο.»
Και αναφέρουν εν συνεχεία στο ίδιο έγγραφο προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αναστάση Παπαληγούρα: «Απαιτούμε από την Πολιτεία, την άμεση προκήρυξη επιδοτούμενης δρομολογιακής γραμμής που θα συνδέει καθημερινώς και αδιαλείπτως και για όλο το χρόνο, κατ’ ελάχιστο, τις Πρωτεύουσες των νομών και των επαρχείων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου (Ικαρία - Σάμος - Χίος - Λέσβος - Λήμνος) μεταξύ τους με την έδρα της Περιφέρειας (Μυτιλήνη) με Ε/Γ-Ο/Γ ταχύπλοο κατηγορίας High speed Craft, με αυθημερόν επιστροφή, ώστε να διακινούνται καθημερινά και απρόσκοπτα οι πολίτες της Περιφέρειας προκειμένου να διατηρηθεί η εδαφική και κοινωνική συνοχή των νησιών της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.»
Στόχος έξι δρομολόγια
«Κατ’ αρχήν - επεσήμανε ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Κουρούσης - θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι νομάρχες πως η σύνδεση τριών νομών, όπως εν προκειμένω του Βορείου Αιγαίου, είναι εντελώς διαφορετικό ζήτημα απ’ ό,τι των νησιών του ίδιου νομού κι αναφέρομαι στις Κυκλάδες, που παλαιότερα είχαν αποτελέσει παράδειγμα ενδονησιωτικής σύνδεσης. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα στο Βόρειο Αιγαίο δεν τίθεται ζήτημα μεταξύ Μυτιλήνης και Χίου όπου είναι τακτικότατη η σύνδεση. Για τη σύνδεση Λέσβου και Σάμου, αν υλοποιείτο ο αρχικός σχεδιασμός μας σε εβδομαδιαία βάση θα είχαμε έξι δρομολόγια. Τώρα έχουμε τέσσερα και με έναν επαναληπτικό διαγωνισμό που είναι σε εξέλιξη, προσδοκούμε να γίνουν πέντε.»
Με τις αυξημένες δηλαδή πιστώσεις που διατίθενται, όπως πρόσθεσε ο κ. Κουρούσης «φέτος τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα στο Βόρειο Αιγαίο από κάθε άλλη φορά».