Τουρισμός σε δύσκολες ώρες

01/07/2012 - 05:56
Ημερίδα με θέμα «Αναβάθμιση τουριστικού προϊόντος εν μέσω οικονομικής κρίσης» διοργάνωσε το Σωματείο Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων Μήθυμνας Λέσβου, με το διακριτικό τίτλο «Η Μήθυμνα».
Ημερίδα με θέμα «Αναβάθμιση τουριστικού προϊόντος εν μέσω οικονομικής κρίσης» διοργάνωσε το Σωματείο Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων Μήθυμνας Λέσβου, με το διακριτικό τίτλο «Η Μήθυμνα». Στην ημερίδα, στην οποία παρευρέθηκαν εκπρόσωποι τοπικών και άλλων φορέων που εμπλέκονται στον τομέα του τουρισμού, συζητήθηκε έντονα το θέμα της βελτίωσης και της διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος που η Λέσβος προσφέρει στους επισκέπτες της, της αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών τουρισμού και μη, των φόρων που σχετίζονται με τον τουρισμό, αλλά και η ανάγκη που προκύπτει για συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στον τουρισμό φορέων και ιδιωτών.

Η ημερίδα - χορηγός της οποίας ήταν, μεταξύ άλλων, και το «Ε» - πραγματοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο του δήμου Μήθυμνας, ως μία πρωτοβουλία του Σωματείου Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων Μήθυμνας Λέσβου «Η Μήθυμνα», με συντονιστή τον κ. Νίκο Μόλβαλη, πρόεδρο του Σωματείου. Οι προσκεκλημένοι ομιλητές ήταν πολλοί, ανάμεσα σε αυτούς εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, της Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης Λέσβου (ΕΤΑΛ), αλλά και φορέων του κλάδου του τουρισμού. Τα θέματα στα οποία εστίασαν οι ομιλητές, αλλά και η συζήτηση που ακολούθησε, αφορούσαν στις δυνατότητες που έχει η Λέσβος προκειμένου να προσφέρει διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν στους επισκέπτες, αλλά και στην ανάγκη για βελτίωση του τελευταίου και των υφιστάμενων υποδομών και υπηρεσιών, κυρίως αυτών της θαλάσσιας μεταφοράς.

Οι τοποθετήσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης

Ο δήμαρχος Μήθυμνας, κ. Στέλιος Καραντώνης, ευχαριστώντας το Σωματείο «Η Μήθυμνα» για την πρωτοβουλία της διοργάνωσης της ημερίδας και αναφέροντας ότι ανάλογες κινήσεις πρέπει να γίνονται σε όλο το νησί της Λέσβου, συμπλήρωσε ότι ο Μόλυβος έχει εδώ και χρόνια αναπτύξει τουριστική συνείδηση και είναι θεμιτό να «χρησιμοποιείται» για την προβολή του νησιού. Εξέφρασε, πάντως, τη δυσαρέσκειά του για το ότι δε «γέμισε» η αίθουσα της εκδήλωσης από κόσμο.


Ο δήμαρχος Πέτρας, κ. Απόστολος Αλατζάς, αναφέρθηκε στο ζήτημα των ανεπαρκών υποδομών και συγκεκριμένα του οδικού δικτύου της περιοχής, εκφράζοντας την ελπίδα ότι μέχρι το καλοκαίρι ο δρόμος θα έχει ολοκληρωθεί. Κατά τον ίδιο, είναι απαραίτητη η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και των υπηρεσιών που παρέχονται στους επισκέπτες, κάτι που έχει επιδιωχθεί στην Πέτρα, με ενέργειες επιμόρφωσης των εμπλεκόμενων επιχειρηματιών. «Ως νησί, πρέπει να προσελκύσουμε εναλλακτικές μορφές τουρισμού, οικολογικό, θρησκευτικό, περιπατητικό και ιαματικό», τόνισε ο κ. Αλατζάς. Να σημειωθεί ότι η Πέτρα πρόκειται να διαφημιστεί σε 38 τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής εμβέλειας.


Η αντινομάρχης Λέσβου κ. Μαρία Τζουβελεκάκη εστίασε στο θέμα της τουριστικής προβολής του νησιού, τονίζοντας ότι, δυστυχώς, ένα μεγάλο ποσοστό των κονδυλίων που διατίθενται για τον τουρισμό στη Λέσβο, για διάφορους λόγους δε φτάνει εκεί που πρέπει. «Είναι αδιαμφισβήτητη η επίδραση της οικονομικής κρίσης στον τουρισμό της Λέσβου», ανέφερε η κ. Τζουβελεκάκη, μιλώντας για μείωση στις κρατήσεις και στις διανυκτερεύσεις, αλλά και για επιδείνωση της εποχικότητας. «Πρέπει να αξιοποιήσουμε και τις ειδικές μορφές τουρισμού, πέρα από το τρίπτυχο “ήλιος - φως - θάλασσα”, για να προβάλλουμε την τοπική ταυτότητα και την αναγνωρισιμότητα του νησιού ως προορισμού.»


«Πρέπει να σηκώσουμε τα μανίκια και να δουλέψουμε», ήταν η θέση του κ. Θράσου Καλογρίδη, εκπροσώπου του Επιμελητηρίου Λέσβου, ο οποίος εστίασε σε δύο σημεία «στασιμότητας» της Λέσβου, αυτό της έλλειψης τουριστικής υποδομής (λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμοι κ.λπ.), αλλά και της έλλειψης θαλάσσιας συγκοινωνίας, ειδικά για τη βόρεια Ελλάδα. Υποστήριξε, επιπλέον, την ανάγκη δημιουργίας «μίας νέας ΝΕΛ», ώστε να υπάρξει αποτελεσματική αναστροφή της κατάστασης.

Οι επιχειρηματίες της Μήθυμνας

Ο πρόεδρος του Σωματείου Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων Μήθυμνας Λέσβου «Η Μήθυμνα», κ. Νίκος Μόλβαλης, ευχαριστώντας όσους συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Προβολή - προώθηση τοπικής κουζίνας» της κοινοτικής πρωτοβουλίας LEADER, τόνισε ότι ο τουρισμός είναι η πιο σημαντική συνιστώσα της Λέσβου. Σύμφωνα με τον ίδιο, «χρειαζόμαστε ένα αειφόρο μοντέλο ανάπτυξης, προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, για άμεση επίλυση των προβλημάτων».


Στη συνέχεια, έγινε, από τον κ. Ιγνάτιο Μαυρίδη, παρουσίαση της δικτυακής πύλης με όνομα «molivoswinendine.com», που έχει δημιουργηθεί από κοινή προσπάθεια των μελών του Σωματείου, αλλά και του info kiosk που έχει δημιουργηθεί στα πλαίσια του προγράμματος προβολής, μέσω του LEADER, τονίζοντας την ικανοποίησή του για το μεγάλο βαθμό σοβαρότητας και υπευθυνότητας που έδειξαν οι επιχειρηματίες κατά την υλοποίηση του έργου.
Για ακρίβεια, συνέπεια, αλλά και για το ότι οι επιχειρηματίες της Μήθυμνας «ήξεραν τι ήθελαν», μίλησε και ο διευθυντής της ΕΤΑΛ, κ. Τάσος Περιμένης, ο οποίος στη συνέχεια αναφέρθηκε στην ανάγκη για διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της Λέσβου, μέσω της αξιοποίησης των δυνατοτήτων που έχει το νησί, μέσα στις οποίες είναι και η τοπική κουζίνα.

Δικτύωση

Τονίζοντας την ανάγκη για δικτύωση στον τομέα του τουρισμού, ο κ. Περιμένης εστίασε στο Δίκτυο Περιπατητικών Διαδρομών που έχει δημιουργηθεί στο νησί (για το οποίο, μάλιστα, στα πλαίσια της ημερίδας διατίθεντο χάρτες και πληροφοριακό υλικό). «Πρόκειται για μια φιλόδοξη, ποιοτική προσπάθεια προσέλκυσης τουριστών, μέσω της οργάνωσης του τουριστικού προϊόντος γύρω από τους φυσικούς πόρους και τον πολιτισμό, με ένταξη ωστόσο στο δίκτυο μονοπατιών και ανθρώπινων δραστηριοτήτων», είπε ο κ. Περιμένης, συμπληρώνοντας ότι «η Λέσβος, χάρη στη μεγάλη της έκταση, τους ορεινούς όγκους κ.λπ., μπορεί να γίνει προορισμός περιπατητικού τουρισμού».
Σημαντική ήταν η τοποθέτηση του κ. Παναγιώτη Γκόφα, εκπροσώπου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων Ελλάδας (ΠΟΕΣΕ), ο οποίος, μιλώντας και ως εκπρόσωπος οικονομικής επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόνισε ότι στη χώρα μας λείπει η συνεργασία και η συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων. «Δεν έχουμε μάθει να κάνουμε σχεδιασμό, δε βλέπουμε ποτέ τι θέλει ο τουρίστας», είπε ο κ. Γκόφας. «Η Ελλάδα έχει δυνατότητα διαφοροποίησης από τις άλλες χώρες της Ε.Ε., αλλά δεν εκμεταλλευόμαστε τα προγράμματα», συμπλήρωσε, τονίζοντας και πάλι την ανάγκη για εστίαση σε αυτό που ζητά ο επισκέπτης.


Ανάλογη θέση εξέφρασε και ο κ. Αχιλλέας Σουγιουλτζής, πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου του HATTA για τα νησιά Λέσβο, Χίο, Σάμο και Λήμνο, ο οποίος τόνισε ότι πρέπει «να σταματήσουμε να λειτουργούμε ερασιτεχνικά· να προσαρμοστούμε εμείς στις επιθυμίες των πελατών και όχι να απαιτούμε το αντίθετο».
Τέλος, ο κ. Ιωάννης Γεράκης, μηχανολόγος, μιλώντας για την ανάγκη διασφάλισης της ποιότητας του περιβάλλοντος, αναφέρθηκε στην εταιρεία Revive, η οποία αναλαμβάνει την ασφαλή και φιλοπεριβαλλοντική απόρριψη και ανακύκλωση χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων, τονίζοντας ότι η προστασία του περιβάλλοντος «δε σηκώνει αναβολή».


Στη συζήτηση…
Ακολούθησε συζήτηση, η οποία περιστράφηκε έντονα γύρω από την έλλειψη επαρκών υποδομών μεταφοράς από και προς τη Λέσβο, αλλά και τις υψηλές τιμές των ήδη υφιστάμενων. Απαντώντας, η κ. Τζουβελεκάκη είπε ότι οι διαγωνισμοί που γίνονται καταλήγουν άγονοι γιατί η Λέσβος δεν έχει το προνόμιο της μαζικότητας των Κυκλάδων ή των Δωδεκανήσων και δεν αποτελεί ανταγωνίσιμο προορισμό.
Συζητήθηκε, επίσης, το θέμα των μεγάλων μονάδων φιλοξενίας, σε σχέση με το κατά πόσο αυτά μπορούν να ενισχύσουν ή να πλήξουν τον ήδη υφιστάμενο τουρισμού του νησιού, αλλά αυτό της αποτελεσματικής συμμετοχής σε εκθέσεις και της γενικότερης προβολής του νησιού. Σχετικά με την τελευταία, η κ. Τζουβελεκάκη ανέφερε πως, λόγω του ότι τα κονδύλια που διατίθενται επιστρέφουν πίσω ένα μικρό ποσοστό κέρδους, η νομαρχία αποφάσισε να προχωρήσει, μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) 2007 - 2013, σε συνεργασία με την ΑΜΚΕ Go-Lesvos, στην ανάθεση ενός «Destination Marketing» μίας μελέτης, δηλαδή, της υφιστάμενης κατάστασης και τον καθορισμό στόχων, σχετικά με τον τουρισμό της Λέσβου.

«Απαραίτητη η συνεργασία όλων…»
Το Σωματείο «Η Μήθυμνα», το οποίο ιδρύθηκε το 1985 και αυτήν τη στιγμή απαριθμεί 57 ενεργά μέλη, αναπτύσσει σημαντική δράση στην περιοχή της Μήθυμνας, αναλαμβάνοντας τη μελέτη και προβολή των θεμάτων που έχουν σχέση με το επάγγελμα των μελών του και εν γένει την οικονομική, τουριστική και κοινωνική πρόοδο της περιοχής, αλλά και την ανάπτυξη του μορφωτικού επιπέδου των μελών του και τη δημιουργία δεσμών συναδελφικότητας και σχέσεων, τόσο μεταξύ τους, όσο και με άλλους οργανισμούς και φορείς.
Μιλώντας μας μετά τη λήξη της συζήτησης, ο κ. Μόλβαλης, πρόεδρος του Σωματείου από το 1996, δήλωσε ικανοποιημένος από την έκβαση της ημερίδας, αφού οι παρευρισκόμενοι παρέμειναν στην αίθουσα από την αρχή μέχρι το τέλος. Μιλώντας για τον τουρισμό, ο κ. Μόλβαλης ανέφερε: «Πιστεύω ότι δε θα έχουμε την πτώση που θα έχουν άλλα νησιά. Σκοπός της ημερίδας, ήταν να “ταρακουνήσουμε” λίγο τα πράγματα, να πάρουμε την πρωτοβουλία και να συγκεντρώσουμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να μπορέσει να προκύψει συνεργασία. Δεν έχει υπάρξει ποτέ κάτι τέτοιο στη Λέσβο, αλλά μπορεί να γίνει, αρκεί οι εκπρόσωποι να καταλάβουν τη σημασία της συνεργασίας.»

 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey