Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Τη συμμετοχή σε σειρά εκθέσεων περιλαμβάνει το πρόγραμμα τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου για το 2017 και άλλες παράλληλες δράσεις. Αυτό προβλέπει η εισήγηση που παρουσίασε στο Περιφερειακό Συμβούλιο που παρουσίασε χθες το απόγευμα η περιφερειάρχης Χριστιάνα Καλογήρου. Αξίζει να σημειωθεί πως η σχετική εισήγηση δόθηκε στα μέλη του Συμβουλίου μόλις λίγες ώρες πριν από τη συνεδρίαση και δεν περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη που εκδόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Για την υλοποίηση του σχεδιασμού έχει προϋπολογιστεί απαιτούμενη δαπάνη της τάξης των 568.000 ευρώ, με χρηματοδότηση τόσο από ίδιους πόρους όσο και από ευρωπαϊκά προγράμματα. Επίσης, από τους ίδιους πόρους της Περιφέρειας (ΚΑΠ) θα δοθούν 210.000 ευρώ, ποσό το οποίο θα κατανεμηθεί ισόποσα στις τρεις Περιφερειακές Ενότητες.
Ανάδειξη της διαφορετικότητας
Οι παράμετροι του προγράμματος, σύμφωνα με την εισήγηση είναι:
«Τα νησιά εντάσσονται στην “ομπρέλα” του Αιγαίου, που είναι ένα παγκόσμια αναγνωρίσιμο brand, αλλά τονίζεται η διαφορετικότητά τους από την τυπική εικόνα του αιγαιοπελαγίτικου νησιού, καθώς παρουσιάζουν ένα διαφορετικό φυσικό περιβάλλον που διαθέτει ποικιλομορφία στο τοπίο, στη χλωρίδα και την πανίδα αλλά και πολιτισμικό ενδιαφέρον που συνδέεται με μνημεία και ιστορικά γεγονότα. Αυτή η διαφορετικότητα δίνει το στίγμα μιας ιδιαίτερης ταυτότητας για την περιοχή αυτή του Αιγαίου που έχει ενδιαφέρον και νόημα να προβάλλεται, ενώ παράλληλα πρέπει να αξιοποιείται η φήμη του Αιγαίου με το ήπιο κλίμα, την πλούσια και ενδιαφέρουσα γαστρονομία, την ελκυστική θάλασσα, την αυθεντική ελληνική παράδοση.
Ταυτόχρονα, χτίζεται το brand κάθε νησιού ξεχωριστά σε συνεργασία με τους λοιπούς φορείς, αφού κάθε νησί της Περιφέρειας διαθέτει μια διαφορετική τουριστική ταυτότητα, έχει διαφορετικό βαθμό τουριστικής ανάπτυξης και αναγνωρισιμότητας, συχνά διαφορετική στόχευση και διαφορετικές ανάγκες προβολής. Έτσι η Π.Β.Α. οφείλει να επενδύει τόσο στην ανάδειξη ενός διαφορετικού Αιγαίου συνολικά όσο και στην ανάδειξη και προβολή του κάθε νησιού ξεχωριστά, ανάλογα με τις ανάγκες του και με τη σύμπραξη των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων τουρισμού κάθε νησιού».
Επιπλέον, ο σχεδιασμός λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες στήριξης των «παραδοσιακών» τουριστικών αγορών και σταδιακά στοχεύει στο άνοιγμα νέων, πάντοτε με βάση τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά του κάθε νησιού. Προωθείται η δυνατότητα του island hopping στη βάση των καλών συγκοινωνιακών συνδέσεων και της δυνατότητας εμπλουτισμού της τουριστικής εμπειρίας, μέσω των συνδυασμών των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, προϊόντων, δραστηριοτήτων και υπηρεσιών που μπορεί κάθε νησί να προσφέρει.
Στην εισήγηση τονίζεται η ανάγκη ειδικής επικοινωνιακής διαχείρισης ώστε να μειωθούν οι αρνητικές επιπτώσεις στα νησιά από την προσφυγική κρίση και την πολιτική αστάθεια στην Τουρκία. Επιδίωξη είναι να προβληθεί ότι τα νησιά της Περιφέρειας παραμένουν οι όμορφοι, φιλόξενοι, ασφαλείς, τουριστικοί προορισμοί που ήταν πάντα. Παραμένουν τα νησιά ως τόποι που μπορούν να αποδράσουν, να διασκεδάσουν, να περιηγηθούν, να χαλαρώσουν οι παρέες, οι οικογένειες, οι φίλοι, η τρίτη ηλικία… όλοι οι ταξιδιώτες.
Έμφαση στα κομβικά νησιά
Η στρατηγική επικοινωνίας θα εστιαστεί στην ανάπτυξη μιας πλατφόρμας επικοινωνίας η οποία θα επιτρέπει την αλληλεπίδραση με τις ομάδες τουριστών-στόχος, στοχεύοντας να επανακτήσει τη θετική εικόνα του τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας και παράλληλα να εμπλέξει συναισθηματικά τα κοινά-στόχος με τα κομβικά νησιά.
Θα δώσει έμφαση στα κομβικά νησιά Χίος, Σάμος, Λέσβος ως επίκεντρο της καμπάνιας, καθώς: α) Είναι τα πλέον κεντρικά και σημαντικά νησιά της Περιφέρειας Β. Αιγαίου, β) Έχουν λάβει το μεγαλύτερο «όγκο» αρνητικής φόρτισης, γ) Αποτελούν σημεία αιχμής στο μέτωπο του μεταναστευτικού, ενώ «βάλλονται» από αρνητική δημοσιότητα που συνδέεται με εξελίξεις τόσο σε τοπικό επίπεδο (ταραχές στα hot spots) όσο και σε διεθνές (εξελίξεις στη διαχείριση της μεταναστευτικής κρίσης).
Για την ανάπτυξη της καμπάνιας προβλέπεται να δημιουργηθεί μια σειρά ειδικών επικοινωνιακών υλικών, η οποία θα φέρει το κεντρικό μήνυμα/campaign logo, ενώ θα προσαρμοστεί ανάλογα σε ύφος και περιεχόμενο εστιάζοντας στα τρία νησιά:
- Καταχωρίσεις (για online/offline περιβάλλον).
- Επίσημο site που θα συνδεθεί με την καμπάνια, ενώ θα φιλοξενεί και όλους τους επιμέρους διαδικτυακούς τόπους, εφόσον υφίστανται, των κομβικών νησιών.
- Ταξιδιωτική κάρτα προνομίων, μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία που θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος της Π.Β.Α.
- Video: θα αποτελέσει το κεντρικό όχημα επικοινωνίας με τα κοινά των αγορών-στόχος του εξωτερικού.
Ωστόσο, σε κάθε δημοσιογραφική επαφή ή επαφή με ειδικά κοινά προτείνεται να αξιοποιείται και το υπάρχον υλικό που έχει ήδη στη διάθεσή της η Περιφέρεια Β.Α. (μπροσούρες, ενημερωτικά έντυπα κ.λπ.), για την έμμεση ανάδειξη του υπόλοιπου νησιωτικού οικοσυστήματος
Προβολή στο διαδίκτυο και σε εκθέσεις
Ως άμεσα υλοποιήσιμες ενέργειες θεωρούνται:
1. Ηλεκτρονική προβολή: Διαρκής ανανέωση και υποστήριξη της διαδικτυακής τουριστικής παρουσίας της Περιφέρειας. Δημιουργία και υποστήριξη του τουριστικού portal της Περιφέρειας και σύνδεση με τους διαδικτυακούς τόπους (sites) των Περιφερειακών ενοτήτων.
Δημιουργία και ενσωμάτωση ηλεκτρονικών εφαρμογών και υπηρεσιών εξελιγμένης λειτουργικότητας.
Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου τουριστικής προβολής: Δημιουργία, ανανέωση και εμπλουτισμός φωτογραφικού αρχείου, με αγορά φωτογραφιών, ή μέσω διενέργειας φωτογραφικού διαγωνισμού, με στόχο την εξασφάλιση χρήσης δικαιωμάτων και ταυτόχρονα την προβολή των προορισμών. Δημιουργία και εμπλουτισμός κειμένων για ιστοσελίδες και κοινωνικά μέσα. Δημιουργία πακέτων βίντεο για προβολή μέσω του διαδικτύου και κοινωνικών μέσων.
Δημιουργία πολυμεσικού περιεχομένου (video-πολυμεσικό περιεχόμενο-εφαρμογές virtual tours (πραγματικές διαδρομές σε αξιοθέατα, μουσεία, μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ.).
Μετάφραση περιεχομένου σε γλώσσες νέων και στοχευόμενων αγορών (π.χ. Ρωσικά, Πολωνικά κ.λπ.).
Δημιουργία ηλεκτρονικού αποθετηρίου πολιτιστικού υλικού.
Ηλεκτρονική προώθηση μέσω κοινωνικών δικτύων, SEO (βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης) και digital marketing.
Η συμμετοχή στις εκθέσεις
2. Συμμετοχή σε εκθέσεις: Οι εκθέσεις αποτελούν έναν από τους κλασικούς τρόπους τουριστικής προβολής και η παρουσία της Περιφέρειας σε αυτές θεωρείται απαραίτητη, παρά την ανάπτυξη και άλλων πιο άμεσων και σύγχρονων τρόπων προβολής στο ευρύ κοινό, όπως για παράδειγμα η διαδικτυακή προβολή. Στόχος, ωστόσο, είναι με την έγκαιρη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων να υπάρχει μια συγκροτημένη εικόνα του προορισμού με διακριτή παρουσία κάθε νησιού και όσο το δυνατόν περισσότερες και πιο εποικοδομητικές επιχειρηματικές συναντήσεις (B2B).
Οι εκθέσεις στις οποίες αποφασίσθηκε ότι μπορεί να συμμετάσχει η Περιφέρεια είναι:
- Vakantiebeurs Ουτρέχτη - Ολλανδία 10-15/1/17.
- Ferien messe Βιέννη - Αυστρία 12-15/1/17.
- IMTM Τελ Αβίβ - Ισραήλ 7-8/2/17.
- Reisen Hamburg: cruise, caravanning and cycling exhibition Αμβούργο - Γερμανία 8-12/2/17.
- Holiday & spa expo Σόφια - Βουλγαρία 15-17/2/17.
- TTR Βουκουρέστι - Ρουμανία 16-19/2/17.
- International Fair of Tourism Σερβία - Βελιγράδι 23-26/2/17.
- ITB Βερολίνο - Γερμανία 8-12/3/17.
- Sea Trade Cruise Shipping Μαϊάμι - ΗΠΑ 13-16/3/17.
- Mitt Μόσχα - Ρωσία 14-16/3/17.
- Salon Destinations Nature Παρίσι - Γαλλία 16-19/3/17.
- Mediterranean Panorama Στοκχόλμη - Σουηδία 17-19/3/17.
- BIT Μιλάνο - Ιταλία 2-4/4/17.
- Greek Travel Show Αθήνα 19-21/5/17.
- Posidonia Sea Tourism Forum Αθήνα 23-24/5/17.
- Φεστιβάλ Τουρισμού Θεσσαλονίκη Δεν έχει οριστεί ημερομηνία.
- Birdfair: έκθεση για υδροβιότοπους και παρατήρηση πουλιών, Ράτλαντ - Ηνωμένο Βασίλειο, Αύγουστος 2017.
- Tour Natur: έκθεση περιπατητικού τουρισμού Ντίσελντορφ - Γερμανία 1-3/9/17.
- CIS Travel Market Αγία Πετρούπολη - Ρωσία 12-14/10/17.
- Nostos Expo: Έκθεση Εναλλακτικού Τουρισμού Ναύπακτος Δεν έχει οριστεί ημερομηνία.
- WTM Λονδίνο - Αγγλία 6-8 Νοέμβριος 2017.
- Philoxenia Θεσσαλονίκη 16-19/11/17.
- Greek Tourism Expo Αθήνα Νοέμβριος ή Δεκέμβριος 2017.
- Grecka Panorama Πολωνία - Βαρσοβία Δεκέμβριος 2017.
Η τελική επιλογή των εκθέσεων θα εξαρτηθεί και από άλλους παράγοντες, όπως το ενδιαφέρον των επαγγελματιών, αλλά και τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους, δεδομένου ότι αυτοί δεν πρέπει να κατευθύνονται μόνο στις εκθέσεις αλλά και στις υπόλοιπες δράσεις προβολής που αναφέρονται στον προγραμματισμό.
Η αξιοποίηση της αγοράς της Τουρκίας
Από τον παραπάνω σχεδιασμό γίνεται φανερό πως δεν προβλέπεται η συμμετοχή της Περιφέρειας στις εκθέσεις τουρισμού της Τουρκίας, παρότι είναι πολύ σημαντική αγορά για τα νησιά του βορείου Αιγαίου.
Προκρίθηκε, ωστόσο, η διοργάνωση και συμμετοχή σε προωθητικές δράσεις προβολής των νησιών του βορείου Αιγαίου, στην Τουρκία (π.χ. συναντήσεις με επαγγελματίες και φορείς του τουρισμού, εκδηλώσεις προώθησης των νησιών, διοργάνωση εκθέσεων φωτογραφίας κ.ά.) ώστε να εδραιωθούν τα νησιά της Περιφέρειας ως πρώτης προτεραιότητας τουριστικοί προορισμοί για την τουρκική αγορά.
Στόχος είναι η αξιοποίηση του διαρκώς ανερχόμενου τουριστικού ρεύματος από την Τουρκία, η ενίσχυση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του τουριστικού προϊόντος και η προώθηση εξειδικευμένων τουριστικών πακέτων με σκοπό την επιμήκυνση της διαμονής των Τούρκων επισκεπτών (π.χ. συνεδριακός τουρισμός, θαλάσσιος τουρισμός κ.λπ.) και τη διάχυση του ρεύματος προς όλα τα νησιά μέσω του island hoping. Οι ανωτέρω δράσεις μπορεί να γίνονται για λόγους μεγιστοποίησης οφέλους και κατά τη διάρκεια των σημαντικών διεθνών εκθέσεων όπως είναι η «Travel Turkey» στη Σμύρνη και η «EMITT» στην Κωνσταντινούπολη.
Φεστιβάλ και εκδηλώσεις
Η επιδίωξη της διοργάνωσης και φιλοξενίας μεγάλης εμβέλειας πολιτιστικών και αθλητικών γεγονότων αποτελεί μια γνωστή και συνήθη πρακτική για το τουριστικό marketing των προορισμών.
Υπό το πρίσμα αυτό η Περιφέρεια θα συμμετάσχει στη διοργάνωση του 3ου Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής του Μολύβου, στη Euroclassica/Ομηρικής Ακαδημίας και στις γιορτές μαστίχας στη Χίο, στο Φεστιβάλ Ηραία Πυθαγόρεια και στο Ireon Music Festival στη Σάμο.
Αντίστοιχα, μπορούν να λειτουργήσουν μεγάλα αθλητικά γεγονότα πανελλήνιας ή ακόμη και διεθνούς εμβέλειας, ειδικά μάλιστα όταν αυτά συνδέονται με αθλητικές δραστηριότητες στις οποίες παραδοσιακά διακρίνονται τα νησιά.
Άλλες δράσεις
Στο σχεδιασμό της Περιφέρειας εντάσσονται και προωθητικές ενέργειες που αφορούν τα προϊόντα που παράγονται στα νησιά, καθώς θεωρείται ότι τα αγροδιατροφικά προϊόντα μπορούν να συμβάλουν στη διαμόρφωση του τουριστικού branding των νησιών.
Η προώθηση συστήματος ποιότητας για τις τοπικές επιχειρήσεις, με στόχο την ανάδειξη του βορείου Αιγαίου ως τόπου με διαχρονικό οινο-γαστρονομικό πολιτισμό και την εξοικείωση του Έλληνα και ξένου καταναλωτή με τα τοπικά προϊόντα των νησιών, αλλά ταυτόχρονα και την αναβάθμιση της παρεχόμενης ποιότητας στο χώρο της διατροφής-εστίασης, που αποτελεί βασικό συστατικό του τουριστικού προϊόντος. Ακόμη, προβλέπεται ο σχεδιασμός και η δημιουργία ή και ανατύπωση έντυπου και άλλου διαφημιστικού υλικού ανάλογα με τις ανάγκες (π.χ. Χάρτης των νησιών της Π.Β.Α), η δημιουργία θεματικών εντύπων και τουριστικών οδηγών (π.χ. για ιαματικό, περιπατητικό, πολιτιστικό κ.λπ. τουρισμό).
Επίσης, γίνεται αναφορά σε καταχωρίσεις σε έντυπα, ραδιοφωνική και τηλεοπτική διαφήμιση, τη διοργάνωση φιλοξενιών διαμορφωτών γνώμης και ταξιδιών εξοικείωσης στη λογική της ενίσχυσης των υφιστάμενων αγορών, ανοίγματος νέων και με έμφαση στις ειδικές μορφές τουρισμού. Τέλος, μεγάλη έμφαση δίνεται στα επιχειρηματικά δώρα που θα προσφέρονται σε διάφορες περιστάσεις.