Αγωνία για το μέλλον του λαδιού

01/07/2012 - 05:56
Παραδοσιακό χρώμα έδινε το περίπτερο της Λέσβου στο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς. Εντυπωσιακή όμως ήταν η απουσία επιχειρήσεων μεταξύ τον εκθετών από τη φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ.
Εντυπωσιακή ήταν η απουσία επιχειρήσεων μεταξύ τον εκθετών από τη φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να είναι πολύ λίγοι οι επιχειρηματίες που επισκέφθηκαν την έκθεση για να δουν τις εξελίξεις στον κλάδο, να δουν νέα προϊόντα, να βρουν καινοτόμες λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, να κάνουν επαφές ή απλά να συζητήσουν τα προβλήματα του κλάδου τους. Αυτό ήταν κάτι που σχολιάστηκε αρνητικά από το σύνολο σχεδόν των επιχειρηματιών που συμμετείχαν στην έκθεση, και ιδιαίτερα από τους τυποποιητές ελαιολάδου της Λέσβου που συμμετείχαν σε αυτή.

Σίγουρα σε αυτό το κλίμα συνέβαλε και η οικονομική κρίση που κάνει τους πάντες πιο συγκρατημένους. Ταυτόχρονα όμως, δείχνει και την αμηχανία που επικρατεί στον κλάδο της ελαιοκομίας από την ιδιαίτερη κρίση που αυτός αντιμετωπίζει φέτος, λόγω της μεγάλης μείωσης των τιμών παραγωγού.
Έντονος ήταν ο προβληματισμός όλων για το μέλλον της ελαιοκομίας εξ αιτίας αυτών των χαμηλών τιμών, αφού οι παραγωγοί οδηγούνται στην εγκατάλειψη των ελαιώνων τους κι αυτό τη στιγμή που σε όλο τον κόσμο η καλλιέργεια της ελιάς αναπτύσσεται ραγδαία, με αντίστοιχη αύξηση των παραγόμενων ποσοτήτων ελαιολάδου.

Τι χάνεται…

Νέες χώρες μπαίνουν στην παραγωγή του ελαιολάδου και το κόστος παραγωγής σε αυτές είναι πολύ χαμηλότερο από το κόστος παραγωγής στην Ελλάδα. Πολλές ελαιοπαραγωγές χώρες γύρω από τη λεκάνη της Μεσογείου έχουν επιτύχει θεαματική βελτίωση της ποιότητας του ελαιολάδου που παράγουν, με αποτέλεσμα το συγκριτικό πλεονέκτημα του ελληνικού σταδιακά να χάνεται. Την ίδια στιγμή χώρες, όπως η Τουρκία, η Κύπρος και το Μαρόκο, έχουν εκπονήσει καμπάνιες για την προβολή του προϊόντος τους στις μεγάλες αγορές της βόρειας Ευρώπης, της Βόρειας Αμερικής, της Κίνας, της Ρωσίας και της Ινδίας. Η χώρα μας δίνει ελάχιστα χρήματα για την προβολή των αγροτικών μας προϊόντων στο εξωτερικό και οι ίδιες οι ελληνικές επιχειρήσεις - λόγω του μικρού μεγέθους τους - αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν σημαντικές καμπάνιες προβολής.
Έτσι, το ελληνικό λάδι από τη μια δεν είναι ανταγωνιστικό λόγω της υψηλής τιμής του κι από την άλλη δεν έχει και την απαραίτητη προβολή για να σταθεί στις διεθνείς αγορές. Αποτέλεσμα αυτού του συνδυασμού είναι να χάνει συνεχώς έδαφος και αντί να ανοίγει, να κλείνει αγορές.
Ο τομέας της βρώσιμης ελιάς δεν αντιμετωπίζει τόσο μεγάλα προβλήματα, ωστόσο οι παραγωγοί και οι τυποποιητές του βλέπουν την κρίση να έρχεται, μια και η παραγωγή βρώσιμης ελιάς παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη σε τρίτες χώρες, κι έτσι αναμένεται οι τιμές κι αυτού του προϊόντος να ακολουθήσουν καθοδική πορεία τα επόμενα χρόνια.

Και Συνέδριο

Όλα τα παραπάνω συζητήθηκαν στη διάρκεια του Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε παράλληλα στους χώρους του Φεστιβάλ και είχε ως θέμα «Οι ελαιοτριβείς και το marketing του ελαιολάδου». Κατά τις εργασίες του Συνεδρίου εισαγωγείς από την Αμερική, τη Ρωσία, την Κίνα, τη Γερμανία την Ουκρανία, την Αγγλία, τη Γαλλία και άλλες χώρες μετέφεραν την εμπειρία τους για τον τρόπο που άλλες χώρες προωθούν τα προϊόντα τους.
Το Συνέδριο έκλεισε το μεσημέρι της Κυριακής με εισηγήσεις για τα προβλήματα και τις προοπτικές των ελαιοτριβείων, την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας για την επεξεργασία των στερεών και υγρών αποβλήτων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Ίσως το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι όλη αυτή η συζήτηση απασχόλησε ένα μικρό μόνο μέρος παραγωγών, ελαιοτριβέων και τυποποιητών του ελαιολάδου. Αντιθέτως, η εκδήλωση βράβευσης των προσωπικοτήτων που βοήθησαν στην αποκατάσταση των πυρόπληκτων περιοχών της Ηλίας συγκέντρωσε τα φώτα της δημοσιότητας και μεγάλο αριθμό θεατών. Οι δύο εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν την ίδια ώρα σε δύο διαφορετικές αίθουσες και η απόσταση που τους χώριζε ήταν μερικά μέτρα.


Με άρωμα… Λέσβου στο Φεστιβάλ Ελαιολάδου
Παραδοσιακό χρώμα έδινε και το φετινό περίπτερο της Λέσβου στο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς, που πραγματοποιήθηκε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στον Πειραιά. Υφαντές κουρελούδες, παλιά έπιπλα, κασέλες, μαγκάλι για το ψήσιμο του ψωμιού, όλα ήταν αρμονικά δεμένα μεταξύ τους. Εξαιρετικά ευχάριστη και η παρουσία της Γιάννας Μαϊστρέλλη και της Βένης Αργυρίου, που με το βιολί και το σαντούρι τους έντυναν μουσικά τη συμμετοχή του νομού Λέσβου στο Φεστιβάλ.


Η «καπιράδα», το λαδοτύρι, οι βρώσιμες ελιές και το ούζο που κερνούσαν σε όλους τους επισκέπτες τα στελέχη της νομαρχίας Λέσβου Αθηνά Σταθέλλη και Αγγελική Πολιτάκη έκαναν πολλούς να ρίξουν μια ματιά στα τυποποιημένα ελαιόλαδα της Λέσβου, αλλά και στο σαπούνι της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Λέσβου.
Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το βράδυ της Παρασκευής και παρευρέθηκαν ο νομάρχης Λέσβου, Παύλος Βογιατζής, και ο αντινομάρχης Χάρης Γραμμός. Φέτος τιμώμενος νομός ήταν η Μεσσηνία, ενώ να σημειώσουμε ότι πέρυσι είχε τιμηθεί ο νομός Λέσβου.
Ο νομάρχης κ. Βογιατζής, παρουσία του υπουργού Πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, της υφυπουργού Απασχόλησης Σοφίας Καλαντζάκου, του γενικού γραμματέα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστα Σκιαδά, παρέδωσε τη σκυτάλη στο νομάρχη Μεσσηνίας, Δημήτρη Δράκο, και τον τίμησε με το μετάλλιο της νομαρχίας Λέσβου, ενώ ο κ. Δράκος του ανταπέδωσε με ένα αναμνηστικό δώρο.
Σε δήλωσή του σχετικά με το φεστιβάλ, ο νομάρχης Λέσβου, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Φέτος ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για το λάδι, αλλά αυτό σε καμμία περίπτωση δεν πρέπει να μας κάνει απαισιόδοξους και παθητικούς γιατί ο πρωτογενής τομέας έχει αποδείξει πολλές φορές ότι διαθέτει αντοχές και είναι σίγουρο ότι το λάδι, ένα προϊόν πολύ μεγάλης διατροφικής αξίας, θα βρει σύντομα καλύτερες αγορές και καλύτερες τιμές.»
Ο νομάρχης δήλωσε ικανοποιημένος από την παρουσία της Λέσβου στην έκθεση. Όντως το περίπτερο του νομού, αν και μικρό σε έκταση, έδινε την αίσθηση ενός παλιού μπακάλικου. Την επιμέλεια για το στήσιμο είχε, με εξαιρετική επιτυχία, ο Δημήτρης Δεμερτζής.
 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey