Ούτε μία στις 10 επιχειρήσεις στο χώρο του λιανεμπορίου δεν έχει ξεκάθαρο επιχειρηματικό πλάνο, στρατηγική και μελέτη βιωσιμότητας όταν ξεκινά τη δραστηριότητά της! Κάτι το οποίο, εν μέσω κρίσης, είναι ακόμη πιο απαραίτητο.
Ούτε μία στις 10 επιχειρήσεις στο χώρο του λιανεμπορίου δεν έχει ξεκάθαρο επιχειρηματικό πλάνο, στρατηγική και μελέτη βιωσιμότητας όταν ξεκινά τη δραστηριότητά της! Κάτι το οποίο, εν μέσω κρίσης, είναι ακόμη πιο απαραίτητο και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο για τη διατήρηση, σε ικανοποιητικό επίπεδο, του τζίρου στα καταστήματα, που αυτήν τη στιγμή σημειώνει πτώση πάνω από 25%.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την έρευνα για τις τάσεις στο εγχώριο λιανεμπόριο, που πραγματοποίησε η Stirixis, εταιρεία υπηρεσιών με εξειδίκευση στη δημιουργία εμπορικά αποδοτικά χώρων και την υποστήριξή τους μέσα από ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών, ανάμεσα στις οποίες είναι υπηρεσίες στρατηγικής, δημιουργίας εμπορικών concepts, μελετών, διοίκησης έργων, κατασκευής και συντήρησης.
«Πολλά καταστήματα, ακόμη και σε μεγάλες εμπορικές πιάτσες, κλείσανε ακριβώς επειδή οι ρυθμοί των αλλαγών λόγω της οικονομικής κρίσης ήταν πολύ βίαιοι και δεν υπήρχαν οι μηχανισμοί για να αντιμετωπίσουν την πτώση», επισημαίνει ο κ. Αλέξανδρος Αθανασούλας, διευθύνων σύμβουλος της Stirixis. «Υπάρχουν αλυσίδες, όπως για παράδειγμα καταστήματα ειδών σπιτιού, επίπλου κ.τ.λ., οι οποίες από το 2008 μέχρι σήμερα έχουν υποστεί πτώση του τζίρου τους κατά 60% - 70%. Ακόμη και σήμερα είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που μπαίνουν στη διαδικασία να αναζητήσουν τρόπους ώστε να βγουν από την κρίση.»
Το εγχώριο retail
Πώς αντιμετωπίζουν την κατάσταση οι αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στο εγχώριο retail;
«Υπάρχουν κατ’ αρχάς οι αμιγώς ελληνικές αλυσίδες, με δραστηριότητα αποκλειστικά στην Ελλάδα, οι οποίες φαίνεται ότι έχουν στερέψει από αισιοδοξία. Αντιθέτως, καλύτερη ψυχολογία έχουν όσοι από τους Έλληνες έχουν δραστηριότητα και στο εξωτερικό, ενώ για τις ξένες αλυσίδες και τους πολυεθνικούς ομίλους τα πράγματα είναι ακόμη πιο θετικά, γιατί η κρίση αποτελεί μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαλέξουν καλά καταστήματα, σε ακόμη καλύτερα εμπορικά πόστα, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα χαμηλότερα ενοίκια. Οι πολυεθνικές έχουν και τα κεφάλαια και τη δυνατότητα να ισοσταθμίσουν τις απώλειες στους τζίρους τους στην Ελλάδα από τη δραστηριότητά τους στο εξωτερικό - για παράδειγμα από τη γειτονική Τουρκία, η οποία αυτήν τη στιγμή παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη στο κομμάτι του λιανεμπορίου. Έστω κι αν επί του παρόντος οι ξένοι ακόμη τηρούν στάση αναμονής, αναμένοντας το χαμηλότερο σημείο της αγοράς - η πτώση είναι ακόμη σε εξέλιξη -, είναι δεδομένο ότι στο προσεχές μέλλον θα δούμε πολλές αλυσίδες να είναι τοποθετημένες στα καλύτερα εμπορικά σημεία. Αυτό το βλέπουμε να συμβαίνει αυτή την περίοδο στη Ρουμανία (σ.σ. επίσης χώρα όπου έχουν ληφθεί περιοριστικά μέτρα λόγω του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου), όπου η κατάσταση έχει εξισορροπηθεί σχετικά και οι ξένες αλυσίδες έχουν αρχίσει να διεκδικούν μεγαλύτερα μερίδια από την τοπική αγορά.
Το θετικό της Ελλάδας είναι ότι αν και αποτελεί μικρή αγορά, ωστόσο, από μόνη της, η αγορά της Αθήνας έχει μεγάλη δυναμική, είναι πυκνοκατοικημένη και συγκεντρωμένη. Όπερ σημαίνει ότι μία ξένη αλυσίδα που θα μισθώσει καταστήματα στη Γλυφάδα, το Κολωνάκι και την Κηφισιά, με ένα και μόνο κέντρο διανομής, θα απευθύνεται σε ένα κοινό πέντε εκατομμυρίων κατοίκων.»
Ποιοι είναι οι κλάδοι που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες;
«Κλάδοι όπως η ένδυση και τα είδη σπιτιού είναι δύσκολο να επανέλθουν στα προ της κρίσης επίπεδα, γιατί πλέον αλλάζει το μοντέλο της κατανάλωσης και η νοοτροπία των καταναλωτών. Επιπλέον, εκτιμάμε ότι στους κλάδους που είναι κατακερματισμένοι, όπως η ένδυση, η υπόδηση και η εστίαση με πολλά, μικρά και προσωποπαγή καταστήματα, θα υπάρξει μεγάλη συγκέντρωση και δραστηριοποίηση κυρίως από αλυσίδες ξένες ή ελληνικές.»
Σύμφωνα με τον κ. Αθανασούλα, στο «μέτωπο» των ιδιοκτητών καταστημάτων, οι αλλαγές που συντελούνται στο εγχώριο λιανεμπόριο δεν έχουν γίνει ακόμη αντιληπτές, τουλάχιστον στο βαθμό που θα έπρεπε: «Υπάρχουν περιπτώσεις ιδιοκτητών που ακόμη και τώρα, εν μέσω κρίσης, ζητούν αυξήσεις στα ενοίκια ή δεν είναι διατεθειμένοι να ρίξουν τις τιμές. Αν οι ιδιοκτήτες είχαν αλλάξει εγκαίρως νοοτροπία θα ήταν και μικρότερος ο ρυθμός των λουκέτων στην αγορά.»
Η έρευνα της Stirixis
Σύμφωνα με την έρευνα για τις τάσεις στο λιανεμπόριο που πραγματοποίησε η Stirixis, o σχεδιασμός ενός χώρου μεγάλης επισκεψιμότητας είναι και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα πολύπλοκο σύστημα αποτελούμενο από πολλές παραμέτρους. Πρέπει να μελετώνται οι σχέσεις μεταξύ των στοιχείων που επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα - την απόδοση δηλαδή του χώρου -, αλλά και να παρακολουθείται σε βάθος χρόνου, ώστε να είναι πάντα ευθυγραμμισμένες με την ανάγκη του πελάτη και άρα τη ζήτηση. Ανάμεσα στις παραμέτρους που θα πρέπει να εξετάζονται, είναι η ανάμνηση της βιωματικής εμπειρίας του πελάτη - πώς δηλαδή θυμάται μετά, αλλά και αντιλαμβάνεται το χώρο και αισθάνεται μέσα σε αυτόν, η διάταξη και η λειτουργικότητα, η εκπαίδευση και το ύφος του προσωπικού, ο αρχιτεκτονικός και διακοσμητικός σχεδιασμός, τα γραφιστικά και η επικοινωνία εντός του χώρου, η μελέτη φωτισμού, η εσωτερική σήμανση, η μουσική και το άρωμα του χώρου. Τέλος, πρέπει να βρεθεί το στοιχείο εκείνο που θα δώσει διακριτή διαφοροποίηση από τον ανταγωνιστή, ώστε να γνωρίζει η κάθε αλυσίδα και το κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Η εταιρεία εκτιμά ότι μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια περισσότερες εταιρείες θα αντιληφθούν την ανάγκη για τη δημιουργία ολοκληρωμένων και συμπαγών εμπορικών concepts σε χώρους retail, όπως οι τράπεζες, τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, τα καφέ κ.τ.λ.. Σήμερα, κάτω από το 25% των υφιστάμενων καταστημάτων αναπτύσσονται μελετώντας κάποιο concept. «Ένας επιχειρηματίας, επιλέγοντας να αναπτύξει ένα concept εστιατορίου υψηλής αισθητικής χωρίς να προσφέρει μία ιδιαίτερη, συνολική αναβαθμισμένη εμπειρία για τον πελάτη στον οποίο απευθύνεται ή χωρίς να διαφοροποιείται από το διπλανό καθιερωμένο στην περιοχή εστιατόριο ή επιλέγοντας να το τοποθετήσει σε μία περιοχή που δεν μπορεί να το υποστηρίξει με το κοινό της, είναι σχεδόν προδιαγεγραμμένο ότι θα σημάνει το τέλος της επιχείρησης», επισημαίνει ο κ. Αθανασούλας.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
*ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΕΡΔΟΣ