Η μία μετά την άλλη, μεγάλες αλλά και μικρές, εγχώριες κυρίως, αλυσίδες, με παρουσία πολλών ετών στην Ομόνοια, αποχωρούν από την πολύπαθη πλατεία, η οποία τείνει να εξελιχθεί στην πιο... γκετοποιημένη πλατεία της Ελλάδας.
Η μία μετά την άλλη, μεγάλες αλλά και μικρές, εγχώριες κυρίως, αλυσίδες, με παρουσία πολλών ετών στην Ομόνοια, αποχωρούν από την πολύπαθη πλατεία, η οποία τείνει να εξελιχθεί στην πιο... γκετοποιημένη πλατεία της Ελλάδας, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες και τα σχέδια επί χάρτου για τη συνολική αναβάθμιση της περιοχής. Από την άλλη, όσες αλυσίδες παραμένουν διαπραγματεύονται σκληρά τα ενοίκιά τους, επιτυγχάνοντας σημαντικές μειώσεις με τους ιδιοκτήτες, ακριβώς λόγω της επικινδυνότητας και της συνολικής απαξίωσης της περιοχής. Ενώ οι ιδιοκτήτες ακόμη περιμένουν τα κίνητρα και τις πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων, του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου και του Υπουργείου Περιβάλλοντος.
Η είδηση της περασμένης εβδομάδας ότι δύο από τα κεντρικότερα ξενοδοχεία της Αθήνας, τα ξενοδοχεία «Ακροπόλ» και «Classical Fashion», συνολικής δυναμικότητας 500 κλινών, ετοιμάζονται να κλείσουν, μόνο έκπληξη δεν προκάλεσε στους γνωρίζοντες του κλάδου. Τα υψηλά μισθώματα, αλλά και η γκετοποίηση της περιοχής, σε συνδυασμό με την αύξηση της εγκληματικότητας ήταν δύο από τους βασικούς λόγους για την απόφαση του ομίλου Δασκαλαντωνάκη να προχωρήσει στο κλείσιμο των δύο μονάδων, οι οποίες επιπλέον έχουν πληγεί και από την κακή πορεία συνολικότερα στον τομέα του τουρισμού το τελευταίο διάστημα. Το επικείμενο κλείσιμο των δύο ξενοδοχειακών μονάδων θα αποτελέσει αναμφισβήτητα πλήγμα όχι μόνο για το ξενοδοχειακό δυναμικό της πρωτεύουσας, αλλά και για την ίδια την πλατεία, αφού τα δύο ξενοδοχεία αναβάθμιζαν ως ένα βαθμό την πολλαπλά υποβαθμισμένη εικόνα της Ομόνοιας.
Τις συνθήκες που επικρατούν το τελευταίο διάστημα στην καρδιά της ελληνικής πρωτεύουσας δεν άντεξαν και άλλα ηχηρά ονόματα του εγχώριου επιχειρείν, κυρίως από τον τομέα της εστίασης. Μεταξύ αυτών και η Goody’s, η οποία έκλεισε το κατάστημα στην Ομόνοια, συνεχίζοντας ωστόσο να επεκτείνεται σε άλλα σημεία εντός και εκτός Αθηνών, αποδεικνύοντας ότι η βασική αιτία για την αποχώρησή της από την Ομόνοια ήταν η συνολική υποβάθμιση της περιοχής.
«Το Νέον»
Τον ίδιο δρόμο ακολούθησε και το πασίγνωστο «Το Νέον», που έβαλε λουκέτο τον Απρίλιο του 2010. Το δυστύχημα είναι ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, ένα χρόνο πριν, το 2009, είχε γίνει μεγάλη και μάλιστα επιτυχημένη ανακαίνιση του ιστορικού καφενείου, που αποτελούσε κατά κοινή ομολογία «στολίδι» για την ιστορική πλατεία. Εδώ και μήνες ο χώρος είναι προς ενοικίαση, προς το παρόν ωστόσο - επισήμως - δεν έχει βρεθεί ο ενδιαφερόμενος ενοικιαστής, αν και οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο χώρος έχει μισθωθεί σε μεγάλη τουρκική αλυσίδα εστίασης για το «ντεμπούτο» της στην ελληνική αγορά.
Αντίστοιχη πορεία, επίσης από το χώρο εστίασης, ακολούθησε και η αλυσίδα «Κατσέλης», η οποία αναγκάστηκε να κλείσει το περασμένο φθινόπωρο το κατάστημα που διέθετε στην Ομόνοια, όπως και άλλα μικρότερα μαγαζιά με την ίδια δραστηριότητα.
Το «Μινιόν»
Από το χώρο των πολυκαταστημάτων, το ιστορικό ακίνητο του «Μινιόν», ακριβώς πίσω από την πλατεία, παραμένει... κουφάρι τα τελευταία χρόνια, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες περί αξιοποίησής του. Η αυξανόμενη υποβάθμιση, σε συνδυασμό με τις καθημερινές πορείες και το γενικότερο κλίμα που επικρατεί στο κέντρο, «μπλοκάρει» τα σχέδια για την αξιοποίηση του ιστορικού πολυκαταστήματος.
Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει η διοίκηση του Folli Follie Group, στον έλεγχο του οποίου έχει περιέλθει το ιστορικό ακίνητο, η οποία από την πλευρά της δηλώνει ότι δεν έχει εγκαταλείψει τα σχέδια για την αξιοποίηση του ακινήτου και μάλιστα από τη στιγμή που θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις, οι εργασίες ανακατασκευής θα διαρκέσουν το πολύ από 16 έως 18 μήνες. Ωστόσο, το μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η συνολική υποβάθμιση της περιοχής, πλήττοντας όλες τις αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στο κέντρο και για το λόγο αυτό η διοίκηση του ομίλου τηρεί στάση αναμονής μέχρι να ανακοινωθούν επισήμως τόσο οι πρωτοβουλίες από πλευράς του κυβερνητικού επιτελείου όσο και οι προθέσεις του νέου δημάρχου, κ. Γ. Καμίνη.
Οι όμιλοι που... αντέχουν
Στο χώρο των πολυκαταστημάτων, από τις... φωτεινές εξαιρέσεις που έχουν παραμείνει στην πλατεία αυτήν τη στιγμή είναι ο όμιλος Χόντου, ο οποίος διανύει ήδη τη δεύτερη δεκαετία παρουσίας του στην περιοχή. Το κατάστημα των 11.000 τ.μ. στην Ομόνοια εγκαινιάσθηκε στο τέλος της δεκαετίας τού ‘90, αποτελώντας μάλιστα ένα μεγάλο «στοίχημα» για τον όμιλο. Στην ίδια κατηγορία των εξαιρέσεων ανήκει και ο όμιλος Ιnditex, ο οποίος λειτουργεί κατάστημα στην πλατεία εδώ και λίγα χρόνια, στο χώρο που στέγαζε παλαιά το γνωστό φαρμακείο «Μπακάκου», ενώ σε πολύ κοντινή απόσταση ο όμιλος διαθέτει ακόμη ένα κατάστημα.
Γεγονός, πάντως, είναι ότι η συνολική υποβάθμιση της περιοχής έχει οδηγήσει όσους εναπομείναντες μισθωτές να προχωρήσουν και να επιτύχουν μεγάλες μειώσεις ενοικίων, ενώ από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες, φοβούμενοι και την κρίση, συναινούν ακόμη και σε δεύτερες μειώσεις τιμών.
*ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΕΡΔΟΣ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.