Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Στους 70.000 θα ανέλθουν οι Τούρκοι τουρίστες που θα επισκεφθούν τη Χίο το 2014, σύμφωνα με τη μελέτη που εκπόνησε ο προϊστάμενος του Τελωνείου Χίου, Θεοχάρης Γιαλούρης. Κι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των Τούρκων τουριστών θα διαμορφωθεί στο 24%.
Τα παραπάνω στοιχεία αποτελούν εκτίμηση που στηρίζεται στα στοιχεία που υπάρχουν για τις αφίξεις στο νησί έως τις 31 Οκτωβρίου 2014 (64.400 Τούρκοι). Στη Λέσβο, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε το «Ε» τις προηγούμενες ημέρες, εκτιμούμε πως οι αφίξεις θα ανέλθουν στις 45.000, καθώς έως τις 30 Νοεμβρίου είχαν καταγραφεί 42.953 αφίξεις. Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των αφίξεων αναμένεται να διαμορφωθεί στο 12%.
Τα παραπάνω στοιχεία αρκούν για να αντιληφθούμε πως η Λέσβος, παρ’ ότι σε μέγεθος είναι πολύ μεγαλύτερη από τη Χίο που έχει πιο ανεπτυγμένο τον τουριστικό τομέα, υστερεί εμφανώς στις αφίξεις. Πριν μπούμε στην ανάλυση των αιτιών, ας δούμε ορισμένα επιπλέον στοιχεία.
Σύμφωνα με τη μελέτη του κ. Γιαλούρη, το 2009 οι Τούρκοι τουρίστες που έφτασαν στη Χίο, ήταν 5.493, στη Λέσβο ήταν μερικές δεκάδες και σχεδόν κανένας δεν ασχολούνται με τη συγκεκριμένη τουριστική αγορά. Το 2010 η Χίος δέχθηκε 8.803 Τούρκους τουρίστες και τον Αύγουστο εκείνης της χρονιάς η Λέσβος δέχθηκε τους πρώτους Τούρκους τουρίστες.
Το 2011 καταγράφεται μια πρώτη μίνι έκρηξη στις αφίξεις. Οι Τούρκοι τουρίστες φθάνουν τους 24.597 στη Χίο και στη Λέσβο ο αριθμός τους ανέρχεται στους 15.146 σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρεί το «Ε», τα οποία προέρχονται από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Βορείου Αιγαίου.
Το 2012 είναι η χρονιά που καταγράφεται μεγάλη αύξηση των αφίξεων στη Λέσβο, που φτάνουν τις 25.807. Παρ’ όλα αυτά, η Χίος συνεχίζει να έχει περισσότερες αφίξεις, οι οποίες ανήλθαν στις 29.618. Πέρυσι, το 2013, οι αφίξεις στη Χίο εκτινάσσονται στις 56.300 και στη Λέσβο καταγράφεται σημαντική αύξηση, που προσεγγίζει τις 39.005. Το 2014, όπως αναφέραμε πιο πάνω, οι αφίξεις θα φτάσουν στις 70.000 στη Χίο και τις 45.000 στη Λέσβο.
Ένα εκατομμύριο Τούρκοι!
Για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα, θα πρέπει να αναφέρουμε πως σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, οι αφίξεις από την Τουρκία το 2014 αναμένεται να ανέλθουν συνολικά στο ένα εκατομμύριο τουρίστες.
Αυτό σημαίνει πως η Χίος θα απορροφήσει το 7% και η Λέσβος το 4,5% των συνολικών αφίξεων από τη γείτονα, δηλαδή και τα δύο νησιά μπορούν να περιμένουν πολύ περισσότερα από την τουρκική αγορά, αρκεί να γίνουν οι αναγκαίες προσπάθειες προβολής.
Στην ανάλυσή του, ο κ. Γιαλούρης αναφέρει πως η κατά κεφαλήν δαπάνη των Τούρκων που επισκέπτονται τη Χίο, κυμαίνεται, τουλάχιστον, στα 150 - 200 ευρώ ανά ημέρα. Το συνολικό ετήσιο όφελος για το νησί, δηλαδή, εκτιμάται στα 10 - 14 εκατομμύρια. Με δεδομένο τον πληθυσμό των 50.000 της Χίου, το κατά κεφαλήν όφελος για το Χιώτη κυμαίνεται στα 200 - 280 ευρώ.
«Μπορεί αυτό το όφελος να φαίνεται πολύ μικρό, αλλά αν το συγκρίνουμε με τη Λέσβο, η διαφορά υπέρ της Χίου είναι συντριπτική, καθώς το κατά κεφαλήν όφελος του κατοίκου της Λέσβου δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ. Δηλαδή το όφελος του Χιώτη είναι 2,5 φορές περίπου μεγαλύτερο. Από την άλλη, το ποσοστό αυτό δεν ανταποκρίνεται στο συγκριτικό πλεονέκτημα της Χίου, διότι η ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης εκτιμάται σε πληθυσμό έξι εκατομμυρίων και η απόσταση της Χίου από το Τσεσμέ είναι εννέα ναυτικά μίλια. Απόσταση “καφέ” με το καταμαράν 25 λεπτά και με τα συμβατικά σκάφη που είναι δρομολογημένα στη γραμμή, 45 λεπτά.
Εκτίμησή μας είναι ότι υπάρχουν, ακόμα, μεγάλα περιθώρια αύξησης του συγκεκριμένου τουριστικού ρεύματος και τίποτα δεν αποκλείει το ενδεχόμενο η επόμενη χρονιά να είναι μια χρονιά εκρηκτικής αύξησης», τονίζει λίγο πιο κάτω ο κ. Γιαλούρης.
Γιατί υπερτερεί η Χίος
Συχνά - πυκνά, στον τοπικό Τύπο της Λέσβου και της Χίου εμφανίζονται κείμενα που επιδιώκουν να αναδείξουν μια ανούσια αντιπαράθεση μεταξύ των δύο νησιών σε ό,τι αφορά στην προσέλκυση Τούρκων τουριστών. Όμως, και τα δύο νησιά μπορούν να προσελκύσουν πολύ περισσότερους τουρίστες και να αποκομίσουν πολύ περισσότερα οφέλη.Από πλευράς γεωγραφικής θέσης, είναι φανερό πως η Χίος πλεονεκτεί της Λέσβου, μια και είναι πιο κοντά στην περιοχή της Σμύρνης που αριθμεί περί τα έξι εκατομμύρια κατοίκων. Η πρόσβαση των Τούρκων τουριστών στη Χίο είναι ευκολότερη επίσης διότι υπάρχει πολύ πυκνότερη ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Οι Τούρκοι που θέλουν να επισκεφθούν τη Χίο, έχουν τη δυνατότητα να πάρουν το λεωφορείο από τη Σμύρνη και με το ίδιο εισιτήριο να φτάσουν στη Χίο, χωρίς να χρειάζεται να υποστούν την ταλαιπωρία της μεταφοράς των αποσκευών τους από το ένα μέσο μεταφοράς στο άλλο.
Η μετάβαση ενός κατοίκου της Σμύρνης στη Λέσβο είναι πολύ πιο δύσκολη, απ’ την άλλη. Πρέπει κατ’ αρχάς να φτάσει έως το Αϊβαλί οδικώς, ταξίδι το οποίο διαρκεί περί τις δύο ώρες. Το χειμώνα δε, η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Μυτιλήνης με το Αϊβαλί δεν είναι καθημερινή. Στο παρελθόν έχει παρατηρηθεί προγραμματισμένα δρομολόγια να ματαιώνονται κι επιβάτες που ήθελαν να ταξιδέψουν, να ξεμένουν στο λιμάνι του Αϊβαλιού.
Μια πρώτη προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό, έγινε φέτος το καλοκαίρι με τη δρομολόγηση πλοίου καταμαράν που συνδέει απ’ ευθείας τη Σμύρνη με τη Μυτιλήνη. Αλλά για να φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα η σύνδεση αυτή, θα πρέπει να ενισχυθεί και να γίνει ευρύτερη γνωστή.
Φέτος τον Αύγουστο καταγράφηκε μείωση των αφίξεων από την Τουρκία στη Λέσβο, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2013.Αιτία ήταν η έλλειψη διαθέσιμων κλινών, διότι παράλληλα σημειώθηκε ρεκόρ αφίξεων με πτήσεις τσάρτερ από την Ευρώπη.
Στη Χίο, απ’ την άλλη, ο αριθμός των αφίξεων με τσάρτερ είναι πολύ μικρότερος. Κατά συνέπεια, για να αυξηθούν οι αφίξεις από την Τουρκία τα επόμενα χρόνια, πέραν των άλλων, θα πρέπει να αυξηθούν και οι διαθέσιμες κλίνες. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις επέκτασης στις υπάρχουσες ξενοδοχειακές μονάδες του νησιού ή να δημιουργηθούν νέες.
Η άλλη επιλογή είναι να δοθεί έμφαση στην προσέλκυση Τούρκων τουριστών σε περιόδους εκτός της Ιούλιος - Σεπτέμβριος, δηλαδή την περίοδο που οι αφίξεις από τις ευρωπαϊκές χώρες είναι μειωμένες. Για να γίνει αυτό, απαιτείται στοχευμένη δουλειά στον τομέα της προβολής.
Επίσης απαιτείται να γίνουν επενδύσεις ώστε τα ξενοδοχεία της Λέσβου να μπορούν να φιλοξενήσουν τουρίστες τη χειμερινή περίοδο, αφού, για παράδειγμα, πολλά ξενοδοχεία του νησιού δεν έχουν συστήματα θέρμανσης. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να αναδειχθούν και να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες αναψυχής που παρουσιάζει η Λέσβος για τη χειμερινή περίοδο.
Τέλος, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό σε όλους τους φορείς της Λέσβου πως όλες οι υποδομές που σχετίζονται με τον τουρισμό, πρέπει να είναι λειτουργικές όλο το χρόνο (μουσεία, κάστρα, ιαματικά λουτρά κ.λπ.).