Mέσα από το πληροφοριακό δελτίο που κατάθεσε η ΝΕΛ, για την επαναδιαπραγμάτευση της μετοχής της, προκύπτει μια ολοκληρωμένη και σαφής εικόνα των στόχων που η Εταιρεία έχει θέσει για την επόμενη πενταετία.
Σε τρία επίπεδα κινείται ο σχεδιασμός της ΝΕΛ για την πρόοδο και ανάπτυξή της την επόμενη πενταετία. Ορισμένα στοιχεία του σχεδιασμού της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου είχαν δει το φως της δημοσιότητας μέσα από τις σελίδες του «Ε» τους προηγούμενους μήνες, όμως μέσα από το πληροφοριακό δελτίο που κατάθεσε η ΝΕΛ, για την επαναδιαπραγμάτευση της μετοχής της, προκύπτει μια ολοκληρωμένη και σαφής εικόνα των στόχων που η Εταιρεία έχει θέσει.
Σε πρώτο επίπεδο είναι η αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων ευκαιριών για τη μείωση του κόστους και την αύξηση των εσόδων της. Σε δεύτερο επίπεδο επιδιώκει νέα συμφωνία με τους πιστωτές, προκειμένου να αναδιαρθρωθούν τα χρέη της. Τέλος, θέλει να καταστεί και πάλι κυρίαρχη δύναμη στο βόρειο Αιγαίο, χτυπώντας ευθέως το βασικό ανταγωνιστή της, την Hellenic Seaways.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της Εταιρείας, κέρδη θα παρουσιάζει από το 2011, ενώ από το 2012 θα αρχίσει η μείωση του δανεισμού της.
Πάει Τουρκία
Η ΝΕΛ εξετάζει την επέκταση των ακτοπλοϊκών γραμμών της προς την Τουρκία, πράγμα που σημαίνει ότι η Ναυτιλιακή θα επιδιώξει να συνδέσει τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα τουρκικά παράλια. Η ΝΕΛ δεν έδωσε περισσότερα στοιχεία για το σχεδιασμό αυτό. Δηλαδή ποια θα είναι τα λιμάνια προορισμού στην Τουρκία και ποια ελληνικά νησιά θα συνδεθούν με τα τουρκικά παράλια. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η δραστηριοποίηση της ΝΕΛ σε γραμμές με πλοία Ro-Ro. Τα πλοία αυτά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Εταιρείας, αναμένεται βελτιώσουν σημαντικά τα έσοδά της και την κερδοφορία της. Τα πλοία Ro-Ro θα ναυλωθούν, αφού η οικονομική κατάσταση της ΝΕΛ δεν τις επιτρέπει σε αυτήν τη φάση να προχωρήσει σε αγορές πλοίων. Πέρα από τα άμεσα οικονομικά οφέλη, η Εταιρεία με τη δραστηριοποίησή της σε αυτό τον τομέα επιδιώκει να αποκτήσει μεγαλύτερο μέρος στην «πίτα» της κύριας γραμμής του βορείου Αιγαίου (Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη) και έτσι να «στριμώξει» τους ανταγωνιστές της. Παράλληλα, όμως, με Ro-Ro θα μπει και στις γραμμές της Δωδεκανήσου, αποκτώντας κι από εκεί σημαντικά έσοδα.
Η αντικατάσταση των «Αίολος Ι» και «Αίολος ΙΙ» με συμβατικά πλοία στις ενδοκυκλαδικές άγονες γραμμές, εκτιμάται ότι θα συμβάλει σημαντικά στην αύξηση της κερδοφορίας της ΝΕΛ από τις συγκεκριμένες γραμμές. Επίσης, από την ενοικίαση του «Αίολος Ι» θα αποφέρει ετήσια έσοδα ύψους 2,9 εκατ. ευρώ. Επιδίωξη της Εταιρείας είναι να ναυλώσει στο εξωτερικό και τα υπόλοιπα ταχύπλοα πλοία της.
Χτυπάει τον ανταγωνισμό
Με ναυλώσεις πλοίων θα προσπαθήσει η ΝΕΛ να απαντήσει και στον ανταγωνισμό που υφίσταται από την ΑΝΕΚ και την Hellenic Seaways. Συγκεκριμένα, στο πληροφοριακό δελτίο της ΝΕΛ τονίζεται πως έχει προχωρήσει σε προσυμφωνία για την ενοικίαση συμβατικού πλοίου, που θα μπει στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη. Παράλληλα, θέλει να βάλει πλοίο (κι αυτό ναυλωμένο) στη γραμμή Πειραιάς - Ικαρία - Σάμος. Προφανής στόχος αυτού του σχεδιασμού είναι να μειώσει τα έσοδα των ανταγωνιστών της από τις γραμμές του βορείου Αιγαίου, ώστε να τους υποχρεώσει να αποχωρήσουν από τη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη. Θυμίζουμε ότι στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη και Πειραιάς - Ικαρία - Σάμος δραστηριοποιούνται τα πλοία «Νήσος Χίος» και «Νήσος Μύκονος» της Hellenic Seaways. Στην πρώτη από τις δύο γραμμές υπάρχει και το «Λισσός», αλλά και Ro-Ro (όπως είναι το «Αρχάγγελος»), και τα δύο της ΑΝΕΚ.
Κερδίζοντας τη γραμμή η ΝΕΛ, ή έστω το μεγαλύτερο τμήμα από αυτή, θα αυξήσει σημαντικά τον τζίρο της, στοιχείο απαραίτητο για να βελτιωθούν τα χρηματοοικονομικά μεγέθη της.
Αναδιάρθρωση δανείων
Η αναδιάρθρωση του χρέους της ΝΕΛ είναι ο τρίτος στρατηγικός της στόχος. Στο πληροφοριακό δελτίο αναφέρεται ότι η εταιρεία βρίσκεται πολύ κοντά σε συμφωνία με την κύρια πιστώτρια τράπεζά της, τη Millennium. Την ίδια διαδικασία αναμένεται να ακολουθήσει και με τις άλλες πιστώτριες τράπεζες.
Επίσης, η ΝΕΛ επιδιώκει αναδιοργάνωση της υπηρεσίας προμηθειών. Οι αναλώσεις υλικών το 2009 ανήλθαν στα 15,5 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να μειωθούν κατά 7%. Η δημιουργία κέντρου επιχειρήσεων στην έδρα της ΝΕΛ αναμένεται να μειώσει τις δαπάνες για συντηρήσεις και επισκευές κατά 25%. Το κόστος τους κατά το 2009 ανήλθε στα 5,5 εκατ. ευρώ. Στη μείωση του λειτουργικού κόστους αναμένεται να συμβάλει και η συστέγαση των υπηρεσιών της Εταιρείας σε λιγότερα κτήρια και η καλύτερη διαχείριση των νομικών υποθέσεών της.
Μόνο από τις άγονες γραμμές η ΝΕΛ αναμένει να αυξήσει τα έσοδά της στα 23 εκατ. ευρώ, από τα 16,5 εκατομμύρια που ήταν το 2009.
Εκτιμήσεις για το μέλλον
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της ΝΕΛ το 2010, αναμένεται να εμφανίσει λειτουργικά κέρδη το τρέχον έτος και κέρδη από το 2011 και μετά. Η δημιουργούμενη ρευστότητα καλύπτει τους χρεωστικούς τόκους και της τοκοχρεωλυτικές δόσεις της Εταιρείας για την περίοδο 2011 έως 2014. Η εμπορική ρευστότητα χαρακτηρίζεται ικανοποιητική, καθώς το κυκλοφορούν ενεργητικό καλύπτει τις εμπορικές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις πάνω από μιάμιση φορά για όλη την περίοδο.
Ο όμιλος για την επόμενη πενταετία εκτιμάται ότι θα έχει θετική καθαρή, ενώ ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός για κεφάλαια κίνησης θα κυμανθεί στα σημερινά επίπεδα μέχρι και το 2011. Από το 2012 και μετά αναμένεται να ξεκινήσει η μείωσή του.