Καμμία ειδική μέριμνα για τα νησιά του Αιγαίου δεν προβλέπει η απόφαση του Δ.Σ. της ΠΑΣΕΓΕΣ για την ενδιάμεση αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.
Καμμία ειδική μέριμνα για τα νησιά του Αιγαίου δεν προβλέπει η απόφαση του Δ.Σ. της ΠΑΣΕΓΕΣ για την ενδιάμεση αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Έτσι, για παράδειγμα, τίθενται ως όριο για συνέχιση λήψης της επιδότησης τα 200 ευρώ για όλη τη χώρα και δεν προβλέπεται καμμία κλιμάκωση για τους νησιώτες παραγωγούς. Μετά την εξέλιξη αυτή, η ΕΑΣ Λέσβου ετοιμάζει δικό της πλαίσιο προτάσεων προκειμένου να καλυφθεί αυτό το κενό.
Ειδικότερα, το διοικητικό συμβούλιο της ΠΑΣΕΓΕΣ κατέληξε στο πλαίσιο που θα προτείνει στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για την ενδιάμεση αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Είναι βέβαιο ότι οι προτάσεις αυτές θα ληφθούν σοβαρά υπόψη από την πλευρά του υπουργείου και εφόσον υιοθετηθούν θα ισχύσουν από το 2010 και μετά.
Οι προτάσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ είναι οι εξής:
- Το κατώφλι εγγύησης των ενισχύσεων πρέπει να καθοριστεί στο ποσό των 200 ευρώ ανά δικαιούχο. Αν υιοθετηθεί η πρόταση αυτή, τότε όσοι παραγωγοί λαμβάνουν επιδότηση έως 200 ευρώ θα τη χάνουν από το 2010 και μετά. Ο μεγαλύτερος αριθμός απωλειών θα παρουσιαστεί στους νησιωτικούς νομούς όπου υπάρχει πολύ μεγάλη κατάτμηση του κλήρου.
- Η περιφερειοποίηση των ενισχύσεων κρίνεται κατ’ αρχάς θετική, ως πολιτική και κοινωνική ανάγκη. Εν τούτοις, αναμένοντας το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο της Ε.Ε. της περιόδου 2013 - 2020, αλλά και την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ μετά το 2013 (η οποία αναμένεται εντός του 2010), η ΠΑΣΕΓΕΣ τάσσεται υπέρ μιας σταδιακής προσέγγισης και ήπιας προσαρμογής των ενισχύσεων, στην κατεύθυνση ενός υβριδικού δυναμικού μοντέλου, μετά από ανάλυση των δεδομένων σε επίπεδο νομού. Επί της ουσίας, η ΠΑΣΕΓΕΣ αποφάσισε να στρίψει διά του αρραβώνος και δίνει το περιθώριο στην κυβέρνηση να συνεχίσει την εφαρμογή του ιστορικού μοντέλου κατανομής των επιδοτήσεων. Ως ιστορικό μοντέλο αποκαλείται η κατανομή των επιδοτήσεων στους παραγωγούς με βάση τα ποσά που έπαιρναν την περίοδο 1999 - 2002.
- Η ΠΑΣΕΓΕΣ τάσσεται υπέρ της παρακράτησης 6% των επιδοτήσεων για τη δημιουργία ταμείου αντιμετώπισης κρίσεων. Το Ταμείο αυτό προβλέπεται από το άρθρο 68 του κανονισμού 73 του 2009, ο οποίος ενσωμάτωσε στο κοινοτικό δίκαιο την πολιτική συμφωνία για την ενδιάμεση αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Με βάση αυτή την απόφαση, από το σύνολο των επιδοτήσεων που λαμβάνουν οι παραγωγοί θα γίνεται παρακράτηση 6% κάθε χρόνο. Τα κονδύλια αυτά θα μαζεύονται σε ένα ενιαίο ταμείο και θα χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση αγροτών όταν πέφτουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα οι τιμές των προϊόντων που παράγουν. Το ταμείο θα είναι κοινό για όλα τα προϊόντα.
- Τα ποιοτικά παρακρατήματα προτείνεται να καταργηθούν από το 2010. Τα ποιοτικά παρακρατήματα δίνονται ως εξτρά ενίσχυση στους παραγωγούς ποιοτικών προϊόντων. Ωστόσο ο τρόπος εφαρμογής του μέτρου έχει δεχθεί πολύ μεγάλη κριτική.
- Οι παρακρατήσεις του τομέα του ελαιολάδου για στήριξη προγραμμάτων ελαιοκομικών φορέων προτείνεται να καταργηθούν.
- Η επιδότηση για τα εσπεριδοειδή προς χυμοποίηση προτείνεται να αποσυνδεθεί από την παραγωγή πλήρως από το 2010. Δηλαδή προτείνεται να σταματήσει η επιδότηση των παραγωγών ανά κιλό παραγόμενου προϊόντος και να δίνεται με βάση τα ιστορικά στοιχεία.
Η ΕΑΣ Λέσβου
Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η ΕΑΣ Λέσβου ετοιμάζει δικό της πλαίσιο προτάσεων, με το οποίο θα διαφοροποιείται από την ΠΑΣΕΓΕΣ. Με αυτό θα ζητάει να μην τεθούν εκτός επιδοτήσεων οι μικροί παραγωγοί των νησιών του Αιγαίου. Προκειμένου να τεκμηριώσει το αίτημα αυτό, θα επικαλεστεί σχετική πρόβλεψη που υπάρχει στη συμφωνία για την Κοινή Αγροτική Πολιτική του 2003, η οποία δίνει τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να εξαιρέσουν τις νησιωτικές Περιφέρειες από την εφαρμογή ορισμένων μέτρων.