
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Του Παράσχου Καραβατάκη Αρχιτέκτονα ΕΜΠ
Τα «εμβληματικά κτίρια» οφείλουν να ανακαινίζονται ως σημαντικά αρχιτεκτονικά μνημεία της πόλης για να φιλοξενούν σύγχρονες ανάγκες των κατοίκων της. Με τον τρόπο αυτό επαναλειτουργούν μέσα σε ένα εξυγιασμένο περιβάλλον, προσφέροντας δυνατότητες ανάπτυξης, οικονομικές, πολιτιστικές κλπ,στην τοπική κοινωνία. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο βαθύτερος στόχος των αναπλάσεων ο οποίος έχει ως αποτέλεσμα εκτός των άλλων και την προσέλκυση επενδύσεων και ανάπτυξης, προσφέροντας, παράλληλα, εξειδικευμένες θέσεις εργασίας, βασιζόμενες στις νέες τεχνολογίες που απαιτούνται για την υλοποίησή τους τη λειτουργία τους και την συντήρησή τους.
Αναφορικά με το κτίριο του παλιού κολυμβητηρίου είχα προτείνει από το 2019 την ΜΗ κατεδάφισή του, που είχε προταθεί από διάφορους φορείς με πρόσχημα την στατική του ανεπάρκεια!; Ως γνωστόν πριν από 6 χρόνια, είχε ανατεθεί στην έδρα στατικών του ΕΜΠ να γνωμοδοτήσει για την στατική επάρκεια του κτιρίου, τα αποτελέσματα των οποίων βγήκαν θετικά με προυποθέσεις... Με βάση τα συμπεράσματα αυτά και σε σχέση με την Αρχιτεκτονική και Η/Μ μελέτη που θα προκύψει, θα διατυπωθεί η τελική πρόταση για τη μορφή και την ποιότητα των φερόντων στοιχείων κλπ. Είναι προφανές ότι αυτού του είδους μελέτες και η εφαρμογή τους απαιτούν σημαντικά κονδύλια, για την κάλυψη των οποίων θα δημιουργηθεί η αναγκαιότητα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μέσω Σ.Δ.Ι.Τ., ώστε να μην επιβαρυνθεί ο δημοτικός προυπολογισμός.
Αρχιτεκτονικές προτάσεις για κτίριο και περιβάλλοντα χώρο
Η πρόταση που έχω καταθέσει (αφιλοκερδώς) από το 2018 για το κτίριο του κολυμβητηρίου έχει ως εξής:
Κεντρικός Πυρήνας (επιφάνεια κολυμβητικής δεξαμενής): Ο χώρος μετά από κατάλληλες στατικές παρεμβάσεις θα αποτελέσει την κεντρική αίθουσα του συνεδριακού κέντρου πολυχώρου, χωρητικότητας περίπου 350 θέσεων, που έχει ανάγκη το νησί , ως η πρωτεύουσα του βορείου Αιγαίου.
Κεντρικός Πυρήνας (εντός κολυμβητικής δεξαμενής): Κάτω από την υπάρχουσα δεξαμενή και μετά από κατάλληλες διαμορφώσεις θα δημιουργηθούν οι Η/Μ χώροι και μικρότερες συνεδριακές αίθουσες υποστήριξης. Αυτά στόχο έχουν την κάλυψη αναγκών, των οικονομικών εξόδων για την αυτοσυντήρησή τους.
Περιμετρικός χώρος κολυμβητικής δεξαμενής: Είναι ο περιβάλλων χώρος της δεξαμενής, εντός του υφιστάμενου κτιρίου, ο οποίος θα αποτελέσει ένα εκθεσιακό (περιφερειακό διάδρομο) ικανό να φιλοξενήσει πολιτιστικές εκδηλώσεις τόσο τους χειμερινούς, όσο και τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και γραφεία για την υποδοχή επιβατών κρουαζιέρας (Τελωνείο-Πύλη εισόδου) ώστε να καλυφθούν και οι απαιτήσεις του ΕΣΑΛ.
Υπαίθριος περιβάλλων χώρος: Είναι ο χώρος περιμετρικά της θόλου του κολυμβητηρίου, για την πραγματοποίηση υπαίθριων εκδηλώσεων. Ανοιχτό στην πόλη (χώρος αναψυχής)
Όσον αφορά τις κτιριακές εγκαταστάσεις του Λιμενικού Ταμείου, μια αρχιτεκτονική παρέμβαση είναι η λύση για την παραμονή του στον ίδιο χώρο με καλύτερες προυποθέσεις εργασίας.
Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Οι αναπλάσεις αυτές είναι προφανές ότι απαιτούν:
Πρώτον , όραμα για τις απαραίτητες δομές στο λιμάνι. Να καλλιεργηθεί η αρμονική συνύπαρξη της λιμενικής και της αστικής ακτής, που θα εξασφαλίζει τη βιώσιμη λιμενική αξιοποίηση της πρώτης και την οικονομική και την κοινωνική αναζωογόνηση της δεύτερης.
Δεύτερον, χρειάζεται η συνεργασία όλων των δημόσιων φορέων και της τοπικής κοινωνίας, που θα λαμβάνει υπόψη του τόσο το συλλογικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο λειτουργεί το λιμάνι, όσο και τις μη ναυτιλιακές λειτουργίες και δράσεις στο λιμάνι (Εκθεσιακός χώρος, Αναψυχή κλπ)
Δυο επισημάνσεις επί του κατατεθέντος masterplan
Η ζώνη των επικίνδυνων φορτίων πρέπει να είναι εντελώς απομονωμένη, σε υποβαθισμένη περιοχή εκτός λιμένα, η δε όδευση φορτηγών να γίνεται με ξεχωριστό δρομολόγιο ασφαλείας.
Τα δε κρουαζιερόπλοια μπορούν να εξυπηρετηθούν και με τη χρήση αναδιπλούμενων πλωτών εξεδρών χωρίς να απαιτούνται κοστοβόρες δαπάνες για κρηπιδώματα περιστασιακής χρήσης .
Η απόκτηση αυτών, θα μπορούσε επίσης να δημιουργηθεί με το σύστημα ΣΔΙΤ, από ενδιαφερόμενες εταιρείες κρουαζιέρας.
Αθήνα 15-04-2022