Χρήσιμη και αποδοτική ήταν η εκδήλωση που διοργάνωσε στην Αθήνα το Δίκτυο Αναπτυξιακών Εταιρειών Νησιωτικής Ελλάδας «Νήσων Περίπλους» με θέμα «Πολιτικές για το μέλλον της Νησιωτικής Ελλάδας».
Χρήσιμη και αποδοτική ήταν η εκδήλωση που διοργάνωσε στην Αθήνα το Δίκτυο Αναπτυξιακών Εταιρειών Νησιωτικής Ελλάδας «Νήσων Περίπλους» με θέμα «Πολιτικές για το μέλλον της Νησιωτικής Ελλάδας». Οι εκπρόσωποι των αναπτυξιακών εταιρειών ζήτησαν από τους πολιτικούς που συμμετείχαν στην εκδήλωση να στρέψουν το βλέμμα τους στους νησιώτες.
Η πρώτη είδηση που βγήκε από την εκδήλωση είναι η πρόταση για τη δημιουργία Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής της Βουλής για τα θέματα νησιωτικής πολιτικής, που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής. Με σημαντικότερο σκοπό να αναγνωριστεί σε κεντρικό πολιτικό και πολιτειακό επίπεδο η ιδιαιτερότητα της νησιωτικής Ελλάδας και να εξασφαλιστεί μια «ειδική ματιά» πάνω στα προβλήματα των νησιωτών. Θα είναι δε, σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που παρασχέθηκαν κατά τη σχετική συζήτηση, αποτέλεσμα της συνεργασίας πολιτικών δυνάμεων ευρέως φάσματος, γεγονός που καθιστά πολύ πιθανή την ταχεία θεσμοθέτηση αυτής της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής.
Πολλές παρουσίες
Εντυπωσιακή υπήρξε η συμμετοχή βουλευτών, αιρετών της αυτοδιοίκησης, στελεχών των αναπτυξιακών εταιρειών, φορέων από όλα τα νησιωτικά συμπλέγματα της χώρας, όπως επιμελητήρια, αλλά και πλήθους νησιωτών της Αθήνας από τους συλλόγους και τις ομοσπονδίες.
Το νομό Λέσβου εκπροσώπησαν οι πρόεδροι των Αναπτυξιακών Εταιρειών, δήμαρχοι, ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ, Σωτήρης Ζαμτράκης, και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου, Γιώργος Ορφανός.
Στο πλαίσιο των προτάσεων που κατατέθηκαν, κομβικής σημασίας είναι η υιοθέτηση της αρχής του «μεταφορικού ισοδύναμου», η οποία εξασφαλίζει ότι η μετακίνηση διά θαλάσσης θα στοιχίζει στον πολίτη όσο και μια αντίστοιχη μετακίνηση στην ηπειρωτική χώρα και όχι πολλαπλάσια, όπως συμβαίνει σήμερα.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργός Αιγαίου Νίκος Σηφουνάκης ανέφερε πως κατά τη θητεία του στο υπουργείο Αιγαίου, μια από τις βασικές προτεραιότητες υπήρξε η εκπόνηση πολιτικών για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της καταστροφής του φυσικού και του αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος, εξ αιτίας κυρίως της άναρχης και χωρίς κανόνες νέας δόμησης, αποτέλεσμα της ραγδαίας τουριστικής «ανάπτυξης» των νησιών. Βασικός στόχος υπήρξε η προστασία της μικροκλίμακας του νησιωτικού χώρου και προς τούτο δρομολογήθηκε η εκπόνηση ειδικών χωροταξικών μελετών για κάθε ενότητα του Αιγαίου. Τα νησιά αποτελούν πλέον προορισμό του 80% και άνω του τουριστικού ρεύματος της χώρας. Στόχος πρέπει να είναι η χώρα, κατά την άποψη του κ. Σηφουνάκη, να γίνει ποιοτικός προορισμός και όχι ποσοτικός. Η ποιότητα στην προσφορά υπηρεσιών, η αναβάθμιση και ο σεβασμός του τοπίου από την καταστροφική υπερδόμηση, η αναχαίτιση της εισέτι αστικοποίησης της υπαίθρου, πρέπει να είναι οι κύριοι στόχοι στο εξής.
Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Δένδιας, σημείωσε πως πρέπει να αξιοποιηθεί προς όφελος των κατοίκων των νησιών το άρθρο 101 του Συντάγματος, που υποχρεώνει το κράτος να λάβει μέτρα τα οποία προάγουν τις νησιωτικές περιοχές.
Ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Κιλτίδης υποστήριξε ότι το κράτος πρέπει να στηρίξει με υποδομές - ύδρευση και άρδευση - τον πρωτογενή τομέα της γεωργίας των νησιών μας και να βοηθήσει με πολιτικές το έργο των 44 συνολικά νησιωτικών γυναικείων συνεταιρισμών. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Φώτης Κουβέλης πρότεινε θεσμική κατοχύρωση με νομοθετική ρύθμιση ενός ελάχιστου δημόσιου συγκοινωνιακού δικτύου με τακτικές, προγραμματισμένες, γρήγορες και ασφαλείς ακτοπλοϊκές συνδέσεις, για να απαλλαγούμε από την ομηρία των διαγωνισμών των «άγονων» γραμμών και των «γόνιμων» εφοπλιστών.