Ξεκίνησε από χθες σε όλο το μουσουλμανικό κόσμο, η μεγαλύτερη γιορτή του Ισλάμ του ιερού μήνα Ραμαζάν ή Ραμαντάν κατά τους Άραβες. Τα ραμαζάνι είναι κινητή γιορτή (όπως το δικό μας Πάσχα) και διαρκεί 28 - 29 μέρες (όσο ο κύκλος της σελήνης).
Ραμαζάνι, με νηστεία όλο τον Αύγουστο
Ξεκίνησε από χθες σε όλο το μουσουλμανικό κόσμο, η μεγαλύτερη γιορτή του Ισλάμ του ιερού μήνα Ραμαζάν ή Ραμαντάν κατά τους Άραβες. Τα ραμαζάνι είναι κινητή γιορτή (όπως το δικό μας Πάσχα) και διαρκεί 28 - 29 μέρες (όσο ο κύκλος της σελήνης). Φέτος άρχισε την 1η και θα διαρκέσει ως τις 29 Αυγούστου. Συνοδεύεται από νηστεία, η οποία δεν έχει να κάνει με το είδος της τροφής (κρέας, αυγά, λάδι, κλπ) αλλά με τη λήψη της. Απαγορεύεται δηλαδή, όσο διαρκεί το φως της ημέρας, η κατανάλωση οποιασδήποτε τροφής, ακόμη και νερού, όπως βέβαια και το κάπνισμα! Στόμα ερμητικά κλειστό! Συνήθως μετά τα μεσάνυχτα και πριν ξημερώσει η μέρα (στις 3 ή 4 π.μ.) οι πιστοί τρώνε ένα μόνο γεύμα. Γι’ αυτό κάθε φορά που έχουν Ραμαζάνι, στη γειτονική χώρα, βγαίνει διάταγμα που παρατείνει το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης ώστε να βρίσκουν φαγητό και οι ταξιδιώτες.
Το Ραμαζάνι είναι περίοδος προσευχής και πνευματικής ανάτασης για τους Μουσουλμάνους. Είναι επίσης περίοδος έκφρασης αλληλεγγύης προς τον συνάνθρωπο, για αυτό και σε όλες σχεδόν τις πόλεις προφέρονται από τους Δήμους και άλλες οργανώσεις, γεύματα στους άπορους. Στο τέλος της νηστείας (από 30.8 έως 1.9.11) ακολουθούν οι τριήμερες γιορτές με το Σεκέρ Μπαϊράμι, που είναι ταυτισμένο με τη κατανάλωση γλυκών (σεκέρ = ζάχαρι). Φέτος, εκείνο που συζητείται ευρέως σε σχέση με το Ραμαζάν, είναι η διάταξη του Δήμου Μπέϊογλου στο Πέραν της Πόλης, να περιορίσει λόγω των εορτών (δήθεν;) τον αριθμό των υπαιθρίων τραπεζοκαθισμάτων στα κέντρα.
Οι καταστηματάρχες (καφέ και εστιατορίων) διαμαρτύρονται έντονα, γιατί και με την απαγόρευση του καπνίσματος, περιορίζεται πολύ ο τζίρος τους. Κατά τη διάρκεια του Ραμαζανιού επίσης και ανάλογα πόση κλειστή είναι η κάθε τοπική κοινωνία, περιορίζονται και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις. Πάντως παρά τη νηστεία, τουλάχιστον στο Δικελί και στο Κουτσουκουγιού, στη γειτονιά μας, θα πραγματοποιηθούν τοπικά φεστιβάλ στις 12 και 13 Αυγούστου. Άλλωστε σήμερα και ο αριθμός των νηστευτών δεν είναι πια και πολύ μεγάλος, όπως βέβαια συμβαίνει και σε μας με τη νηστεία της Σαρακοστής.
«Φόρμουλα 1» τέλος
Έκλεισε πλέον οριστικά η πίστα της «Φόρμουλα 1» στην Πόλη, αφού ο τοπικός φορέας διαχείρισης δεν τα «βρήκε» σε ό,τι αφορά την τιμή που έπρεπε να καταβάλει ως φραντσάιζ στη διεθνή διοργάνωση. Ζητούσαν για να συνεχίσουν οι αγώνες, να καταβάλλουν ετησίως 26 εκατ. λίρες έναντι των 13,5 που ίσχυε έως τώρα. Έτσι, από του χρόνου, πίστα «Φόρμουλα 1» θα λειτουργεί πια και στη Ρωσία, όπου οι τοπικοί διοργανωτές κατέβαλλαν με ευκολία τις 40 χιλ. (αέρα) λίρες που ζητούσαν. Η πίστα της Κωνσταντινούπολης, η μοναδική σε όλο τον κόσμο, με κίνηση των οχημάτων αντίστροφη της φοράς του ωρολογίου, κόστισε για να κατασκευαστεί 300 εκ. λίρες και προς το παρόν δεν έχει αποφασιστεί τι θα απογίνουν οι εγκαταστάσεις της .
Θερμοηλεκτρικό εργοστάσιο στο αντικρινό Αλή Αγά
Έντονη κινητικότητα παρουσίασε αυτές τις ημέρες, το θέμα της κατασκευής και λειτουργίας του θερμοηλεκτρικού εργοστάσιου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της εταιρείας ΕΝΚΑ, στο κοντινό μας Αλή Αγά. Ύστερα από προσφυγή των πέριξ Δήμων (Αλή Αγά, Φώκαιας Μενεμένης κ.ά.) αλλά και περιβαλλοντικών και κοινωνικών οργανώσεων της περιοχής, κατά της απόφασης αδειοδότησης απ’ τα αρμόδια Υπουργεία Βιομηχανίας και Περιβάλλοντος, το δικαστήριο απέστειλε προχθές επιτροπή εμπειρογνωμόνων για επιτόπια εξέταση του ζητήματος.
Πάνω από 1.000 άτομα διαδήλωσαν ειρηνικά και σιωπηλά, σχηματίζοντας ανθρώπινη αλυσίδα και κύκλωσαν το χώρο εγκατάστασης του εργοστασίου. Ο επικεφαλής των διαδηλωτών, γνωστός δικηγόρος της Σμύρνης, κ. Αρίφ Αλί Τζανκί, ανέπτυξε τα επιχειρήματά τους για την ανυπολόγιστη ζημιά που θα δημιουργήσει η λειτουργία του γιγάντιου εργοστασίου, στην ήδη επιβαρυμένη απ τη συσσώρευση βιομηχανιών, περιοχή του Αλή Αγά. Επεσήμανε ακόμη τους κινδύνους που θα υποστεί το περιβάλλον σε στεριά και θάλασσα απ’ το σχηματισμό όξινης βροχής (λόγω καυσαερίων) και απ’ την ψύξη των μηχανών με θαλασσινό νερό, που θα απορρίπτεται ξανά ζεστό στη θάλασσα. Τέλος, διαδηλωτές και ΜΜΕ βάζουν το ερώτημα, πώς ενώ πριν 20 περίπου χρόνια, η Πολιτεία ακύρωσε την ίδρυση και λειτουργία αυτού του εργοστασίου, επανέρχεται σήμερα και χορηγεί άδεια;
Το όλο ζήτημα ενδιαφέρει κι εμάς, γιατί το θερμοηλεκτρικό εργοστάσιο απέχει σε ευθεία γραμμή λιγότερο από 15 χιλιόμετρα από το νησί μας. Αν εδώ προβληματίζει και ενοχλεί η μικροσκοπική μας ΔΕΗ (των 70 μεγαβάτ), σε σχέση με την πολλαπλάσια (800 μεγαβάτ) του Αλή Αγά, φανταστείτε τι θα γίνεται όταν φυσάει Ν.Α. άνεμος (ο λεγόμενος «Τσανταρλής»), που θα μας φέρνει τον καπνό απ’ τον κακής ποιότητα φτηνό λιθάνθρακα που χρησιμοποιείται ως καύσιμο!
Αγριοκούνελα στα Μοσχονήσια
Σε πολλά από τα ακατοίκητα νησάκια του συμπλέγματος των Μοσχονησίων, διαβιούν αγριοκούνελα. Πρόσφατα, δύο νέοι φοιτητές από το Αϊβαλί, πήγαν για μπάνιο στο νησάκι Hisar ada και διαπίστωσαν ότι λόγω της παρατεταμένης καλοκαιρινής ξηρασίας, πεθαίνουν τα κουνέλια. Κινητοποίησαν λοιπόν ευαίσθητους πολίτες και άρχισαν να μεταφέρουν με τη βάρκα τους, ζαρζαβατικά απ’ τις λαϊκές αγορές, για να τραφούν τα κουνέλια στα ακατοίκητα νησιά. Ο χρόνος θα δείξει αν η ενέργειά τους θα ωφελήσει ή θα βλάψει την ισορροπία της φύσης στο οικοσύστημα των νησίδων, αφού τα κουνέλια θα οδηγηθούν στην εύκολη και «πλούσια» σε χημικά υπολείμματα φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων, τροφή, που θα τους παρέχεται!
Αναβίωσε το πανηγύρι του Αγίου Παντελεήμονα στην Πόλη
Χάρη στις προσπάθειες μέσω ίντερνετ, του Θανάση Κυριάκου, Κωνσταντινουπολίτη στην καταγωγή, βρέθηκαν πολλοί Έλληνες, απανταχού στον κόσμο, που κατάγονται απ το χωριό Τσενγκέλ Κιόι στην ανατολική πλευρά του Βοσπόρου. Φέτος λοιπόν, έδωσαν ραντεβού και αντάμωσαν στο Αγίασμα του Αγίου Παντελεήμονα στο χωριό της Πόλης και γιόρτασαν ξανά τη χάρη του ύστερα από 40 χρόνια. Στις γιορτές που διοργανώθηκαν με σπιτικά φαγητά, χορούς και γλέντι, διασκέδασαν μαζί Έλληνες επισκέπτες και Τούρκοι κάτοικοι της περιοχής.