«...εξοικονομήστε ενέργεια»

01/07/2012 - 05:56
Σε μικρούς μηχανικούς περιβάλλοντος και περιβαλλοντολόγους μετατράπηκαν 16 μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης του Γυμνασίου της Πέτρας, που κατασκεύασαν κάτι πρωτότυπο και δύσκολο, με γνώμονα τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος από την κατανάλωση ενέργειας.
Σε μικρούς μηχανικούς περιβάλλοντος και περιβαλλοντολόγους μετατράπηκαν τους τελευταίους πέντε μήνες 16 μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης του Γυμνασίου της Πέτρας, που κατασκεύασαν κάτι πρωτότυπο και δύσκολο παράλληλα, με γνώμονα τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος από την κατανάλωση ενέργειας: μια μακέτα για κάθε ένα από τα χωριά καταγωγής τους, στην οποία κάνουν τη δική τους ενεργειακή πρόταση…

«Πώς μπορούμε να καταναλώνουμε λιγότερη ενέργεια στην καθημερινότητά μας», «τι μορφές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μπορούν να εφαρμοστούν στο χωριό μας;». Αυτά ήταν τα βασικότερα ερωτήματα που απασχόλησαν τους μαθητές και τις μαθήτριες της Β΄ τάξης του Γυμνασίου Πέτρας, στο πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα «Ενέργεια - Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» στο οποίο συμμετείχαν τη φετινή χρονιά.
Με τη βοήθεια της φιλολόγου τους Ιωάννας Μερμεκλή και της καθηγήτριας Γαλλικών Χαρίκλειας Μαγκλάρα, μέσα από μαθήματα που έκαναν ύστερα από αυτά του σχολείου κάθε Πέμπτη, οι 16 μαθητές ανακάλυψαν ότι το νησί τους, η Λέσβος, προσφέρεται για τη χρήση πολλών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η ηλιακή, η αιολική και κυρίως η γεωθερμία. Μέσα από επίσκεψή τους, επιπλέον, στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ευεργέτουλα άκουσαν έκπληκτοι ότι μέσω των συγκεκριμένων πηγών ενέργειας η Λέσβος θα μπορούσε να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες όχι μόνο του ίδιου του νησιού, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.

Ενεργειακές μακέτες
Με αφετηρία τη διαπίστωση αυτή και παράλληλα με την εργασία τους σε ομάδες για την κατασκευή πόστερς, κόμικς, μοντέλων δωματίων εξοικονόμησης/σπατάλης ενέργειας, τους τελευταίους δύο μήνες προχώρησαν όλοι μαζί στην κυριότερη κατασκευή της «περιβαλλοντικής» τους ομάδας, που ήταν η κατασκευή τεσσάρων τρισδιάστατων μακετών για κάθε ένα από τα χωριά από τα οποία κατάγονται: το Λαφιώνα, τη Μήθυμνα, την Πέτρα και τη Στύψη.
Όχι μόνο κατασκεύασαν οι ίδιοι τα χωριά τους, αλλά έκαναν και τη δική τους ενεργειακή πρόταση, εφαρμόζοντας σε αυτά ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ανάλογα με τις δυνατότητες κάθε τόπου. Ανάμεσα σε αυτές, φωτοβολταϊκά συστήματα, ανεμογεννήτριες, υδροηλεκτρική ενέργεια και γεωθερμία.
Σύμφωνα με τις δύο καθηγήτριες, οι δράσεις που ανέπτυξαν μαζί με τα παιδιά κατά τη διάρκεια του προγράμματος βοήθησε στο να επιτευχθεί ο αρχικός σκοπός του τελευταίου, που ήταν η ουσιαστική επαφή των μαθητών με την έννοια της ενέργειας και η κατανόηση των διαφορών μεταξύ ανανεώσιμων και μη πηγών, αλλά και η αλλαγή των καθημερινών τους συνηθειών που οδηγούν σε σπατάλη ενέργειας και επιβαρύνουν το περιβάλλον.
«Τόσο εμείς όσο και τα παιδιά το χαρήκαμε πάρα πολύ. Ήταν και για τις δυο μας η πρώτη φορά που προχωρήσαμε σε πρόγραμμα και η μεγάλη ικανοποίηση ήταν το ότι τα παιδιά αδημονούσαν για την επόμενη Πέμπτη, αλλά και το ότι βλέπουμε πλέον πως έχουν αλλάξει συνήθειες στην καθημερινή τους ζωή και επηρεάζουν και τις συνήθειες της οικογένειάς τους», εξηγούν.

«Προσέχουμε κάθε μέρα»
Κάτι που επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι οι μαθητές με τα όσα είπαν στο «Ε». Ήταν, εξάλλου, η πρώτη φορά που συμμετείχαν και οι ίδιοι σε αντίστοιχο πρόγραμμα:
«Ήταν μια εμπειρία πολύ όμορφη. Μάθαμε, ενδιαφερθήκαμε και κάναμε κατασκευές για το περιβάλλον», ήταν τα σχόλια που έκανε ο μαθητής Νικόλας Βαλάσης. Εξηγώντας, μάλιστα, για τη μακέτα που κατασκεύασε μαζί με άλλους έξι συμμαθητές και συμμαθήτριές του για το χωριό τους, τη Στύψη, εξηγεί: «Τοποθετήσαμε ανεμογεννήτριες και φτιάξαμε το φράγμα που τώρα χρησιμοποιείται μόνο για καλλιέργειες, ώστε να χρησιμοποιείται και για παραγωγή ενέργειας. Χρησιμοποιήσαμε, επιπλέον, τη γεωθερμία, για την οποία έχουν αρχίσει να γίνονται ανασκαφές τα τελευταία χρόνια, καθώς και φωτοβολταϊκά. Τις ανεμογεννήτριες τις βάλαμε στο πιο ψηλό σημείο του χωριού, τα φωτοβολταϊκά όπου χτυπάει ο ήλιος.»
Τόσο ο ίδιος, όσο και οι συμμαθητές και συμμαθήτριές του, υποστηρίζουν πως όσα έμαθαν τα εφαρμόζουν πλέον και στο σπίτι τους, προσπαθώντας μάλιστα να επηρεάσουν και τους γονείς τους. «Προσέχω να σβήνω τα φώτα, λέω στον πατέρα μου να μη χρησιμοποιεί πολύ νερό στο μπάνιο και στη μητέρα μου να προσέχει όταν πλένει τα πιάτα», λέει η μαθήτρια Ευαγγελία Αντωνοπούλου.
Σημαντική, όμως, ήταν και η εμπειρία της συνεργασίας που έζησαν τα παιδιά μέσα από το πρόγραμμα. «Δεθήκαμε περισσότερο, μάθαμε τη συνεργασία», λέει η μαθήτρια Δωροθέα Βιόλατζη από το Μόλυβο. Συμπληρώνει, μάλιστα, πως θα προτείνουν όσα έμαθαν και στους αρμοδίους, από τις ενέργειες των οποίων εξάλλου θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό η ποσότητα ενέργειας που θα καταναλώνουν τα χωριά τους μελλοντικά.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey