Το παρόν βιβλίο του συμπατριώτη μας Παναγιώτη Ξωχέλλη, είναι ένα από τα σημαντικότερα για την Παιδαγωγική Επιστήμη που κυκλοφορεί στην ελληνική βιβλιογραφία, και βρίσκεται στην έβδομη έκδοσή του.
Παναγιώτης Δ. Ξωχέλλης
(έβδομη βελτιωμένη έκδοση)
Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη
Θεσσαλονίκη 2010, σελ. 193
Ο συμπατριώτης μας, ομότιμος καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., Παναγιώτης Ξωχέλλης έχει μια πλουσιότατη ερευνητική και συγγραφική δραστηριότητα, η οποία επικεντρώνεται στους τομείς Σχολική Παιδαγωγική, Διδακτική Έρευνα, Εκπαίδευση - Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση.
Το παρόν βιβλίο, ένα από τα σημαντικότερα για την Παιδαγωγική Επιστήμη που κυκλοφορεί στην ελληνική βιβλιογραφία, βρίσκεται στην έβδομη έκδοσή του, συμπληρωμένη και βελτιωμένη. Χωρίζεται σε έξι κεφάλαια:
Οριοθετείται πρώτα το γνωστικό αντικείμενο και η βασική ορολογία της Παιδαγωγικής και προσδιορίζονται τα δομικά γνωρίσματα και οι βασικές προϋποθέσεις αγωγής και μάθησης (παιδαγωγικής διαδικασίας).
Στη συνέχεια, εξετάζονται οι σκοποί της εκπαίδευσης, τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την επίτευξή τους, καθώς και η συμπεριφορά γονέων, εκπαιδευτικών και ενηλίκων γενικά απέναντι σε παιδιά και εφήβους. Μια επόμενη θεματική ενότητα αναδεικνύει το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται η παιδαγωγική διαδικασία και πραγματεύεται ειδικότερα τις εστίες (θεσμούς και ιδρύματα) διεξαγωγής της. Το τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου αναφέρεται στις μεθόδους έρευνας και τα μεθοδολογικά προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Το γνωστικό αντικείμενο της Παιδαγωγικής Επιστήμης καλύπτει τους εξής τουλάχιστον βασικούς τομείς: τη σχέση παιδαγωγού και παιδιού, με τα δομικά της γνωρίσματα και τις προϋποθέσεις της, τις επιδιώξεις ή τους σκοπούς αγωγής και εκπαίδευσης, τη μεθόδευση πραγμάτωσής τους και τις κοινωνικές εστίες ή τα ιδρύματα, δηλαδή το κοινωνικό πλαίσιο όπου διεξάγεται η παιδαγωγική διαδικασία. Σχηματικά και απλουστευτικά μπορεί να λεχθεί ότι η Παιδαγωγική διερευνά τα εξής τρία βασικά ερωτήματα: ποιος διαπαιδαγωγεί και ποιος μαθαίνει, για ποιο σκοπό και με ποια μέσα και σε ποιο κοινωνικό πλαίσιο. Η θεματική αυτή αντιμετωπίζεται στο ανά χείρας βιβλίο από συστηματική σκοπιά, με τις κατά περίπτωση απαραίτητες σύντομες ιστορικές αναδρομές», γράφει στον πρόλογό του ο συγγραφέας.