Σα να μη συμβαίνει τίποτα απολύτως, η Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης, μετά από την παρέλευση μιας εβδομάδας, μας απάντησε ότι είχε γνώση του εγγράφου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που καλούσε τις διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης να αλλάξουν τις συμβάσεις των βιοκαλλιεργητών προκειμένου να πληρωθούν.
Σα να μη συμβαίνει τίποτα απολύτως, η Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης, μετά από την παρέλευση μιας εβδομάδας, μας απάντησε ότι είχε γνώση του εγγράφου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που καλούσε τις διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης να αλλάξουν τις συμβάσεις των βιοκαλλιεργητών προκειμένου να πληρωθούν. Πρόκειται για έγγραφο που είχε σταλεί από το υπουργείο στις 7 Δεκεμβρίου του 2007. Στη συνέχεια υποστηρίζει ότι με βάση αυτό το έγγραφο έγιναν τροποποιήσεις συμβάσεων και ότι η υπηρεσία ποτέ δεν αρνήθηκε να ικανοποιήσει τεκμηριωμένα αιτήματα παραγωγών.
Από τα παραπάνω προκύπτουν σειρά ζητημάτων, στα οποία η υπηρεσία δεν παίρνει θέση.
Το έγγραφο αυτό είχε γνωστοποιηθεί στη νομαρχιακή αρχή ή όχι;
Το έγγραφο αυτό είχε γνωστοποιηθεί στους μελετητές γεωπόνους της Λέσβου που δραστηριοποιούνται στο πρόγραμμα της Βιολογικής Γεωργίας ή όχι;
Ο τρόπος που ενεργούσε ως τώρα η νομαρχιακή αρχή, αλλά και οι μελετητές γεωπόνοι, δείχνει ότι δε γνώριζαν το έγγραφο αυτό.
Παράλληλα όμως, εδώ έχουμε να κάνουμε με ζητήματα λειτουργίας της νομαρχίας και της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Εάν δηλαδή η νομαρχιακή αρχή γνωρίζει και ελέγχει τι κάνει η συγκεκριμένη υπηρεσία, ή αν αυτή έχει εξελιχθεί σε μια οιωνεί αυτόνομη υπηρεσία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Αν παρ’ όλα αυτά το έγγραφο είχε γνωστοποιηθεί στη νομαρχιακή αρχή και στους μελετητές, σημαίνει ότι αμφότεροι ενέπαιζαν τους βιοκαλλιεργητές του νομού για πάνω από ένα χρόνο. Διότι, ενώ οι τροποποιήσεις των συμβάσεων μπορούσαν να γίνουν στη Μυτιλήνη, εκείνοι ζητούσαν να γίνουν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον ΟΠΕΚΕΠΕ στην Αθήνα. Αυτό ακριβώς είχε τεθεί ως αίτημα στο γενικό γραμματέα του υπουργείου, Κώστα Σκιαδά, το Μάρτιο του 2008. Στη συνάντηση αυτή, από όσο γνωρίζουμε, εκτός από το νομάρχη, τον τότε αρμόδιο αντινομάρχη και δύο μελετητές γεωπόνους, συμμετείχαν η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Τζαννή, και η υπεύθυνη του Τμήματος Βιολογικής Γεωργίας, κ. Μαντού. Μερικές εβδομάδες νωρίτερα, το Φεβρουάριο του 2008, το ίδιο αίτημα έθεταν οι μελετητές γεωπόνοι στη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης και στη νομαρχία προκειμένου να συνηγορήσουν και όλοι μαζί να το ζητήσουν από το υπουργείο. Γιατί εκείνη την περίοδο η υπηρεσία δεν αποκάλυψε ότι μπορούσαν να γίνουν οι τροποποιήσεις στη Μυτιλήνη;
Πράγματι έγιναν τροποποιήσεις των συμβάσεων, αλλά σε καμμία περίπτωση δεν ικανοποιήθηκε το αίτημα που έθεταν οι μελετητές γεωπόνοι. Δηλαδή να προσαρμοστούν οι συμβάσεις των βιοκαλλιεργητών στα δεδομένα του ΟΣΔΕ. Αυτό το γνωρίζουν όλοι όσοι έχουν ασχοληθεί με το θέμα, γι’ αυτό άλλωστε ο νομάρχης τον Ιανουάριο του 2009 δήλωνε στο «Ε» ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποδέχθηκε να γίνουν οι τροποποιήσεις των συμβάσεων, αλλά δεν το δέχθηκαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Το ότι δεν έγιναν οι τροποποιήσεις των συμβάσεων που ζητούσαν οι μελετητές, αποδεικνύεται και από το ότι ποτέ δε ζητήθηκαν από την ΕΑΣ Λέσβου τα στοιχεία των αιτήσεων ενιαίας ενίσχυσης κάθε βιοκαλλιεργητή για την περίοδο 2006 και 2007, όπως υποδείκνυε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Αν είχαν γίνει οι συγκεκριμένες τροποποιήσεις, τότε το όλο θέμα θα είχε κλείσει πολλούς μήνες νωρίτερα και οι βιοκαλλιεργητές της Λέσβου και της Λήμνου ίσως να είχαν πληρωθεί ένα χρόνο νωρίτερα τις επιδοτήσεις του 2006.
Τροποποιήσεις συμβάσεων πράγματι έγιναν, μετά από μεγάλες πιέσεις που άσκησαν οι μελετητές γεωπόνοι, αλλά ήταν άλλου τύπου από αυτές που ζητούσαν και κυρίως ήταν ιδιαίτερα χρονοβόρες. Αυτό αποδείχθηκε στην πράξη. Γιατί την ώρα που οι βιοκαλλιεργητές της Λέσβου πληρώνονται την επιδότηση του 2006, οι βιοκαλλιεργητές των άλλων νομών της χώρας πληρώθηκαν την επιδότηση του 2007;
Σε κάθε περίπτωση περιμένουμε από τη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης να μας απαντήσει αν είχε ενημερώσει τη νομαρχιακή αρχή για το επίμαχο έγγραφο ή όχι. Όπως γίνεται αντιληπτό, το ζήτημα αυτό είναι κεφαλαιώδους σημασίας για τη λειτουργία της νομαρχίας.
Σε άλλο σημείο αναφέρει η Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης ότι τίθετο ως αίτημα η πληρωμή των ανεντόπιστων τεμαχίων των δικαιούχων του προγράμματος. Όμως ανεντόπιστα αγροκτήματα στο ΟΣΔΕ το 2006 και το 2007 δεν υπήρχαν.
Ως λάθος κατανόηση των θεμάτων που τέθηκαν από τους μελετητές εκλαμβάνουμε και το δεύτερο αίτημα που αναφέρει η Διεύθυνση, δηλαδή η εξαίρεση από την επιβολή κυρώσεων κατά τη διαδικασία πληρωμής. Το αίτημα που τέθηκε ήταν να επιβληθούν κυρώσεις και περικοπές των επιδοτήσεων στους βιοκαλλιεργητές που είχαν ασυμφωνίες στις εκτάσεις για τον πρώτο χρόνο ένταξής τους στο πρόγραμμα και στη συνέχεια να γίνουν τροποποιήσεις των συμβάσεων· αυτό άλλωστε προβλεπόταν και από εγκυκλίους του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Περί δημοσιότητας
Σε ό,τι αφορά στη δημοσιοποίηση των ονομάτων και των ποσών που λαμβάνουν οι δικαιούχοι των επιδοτήσεων, η Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης μας απαντά ότι οι κοινοτικοί κανονισμοί που επικαλεστήκαμε αφορούν μόνο τον ΟΠΕΚΕΠΕ και όχι τις διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για μια καινοφανή απάντηση, αφού η υπηρεσία στην ουσία υποστηρίζει ότι θεσπίσθηκε κοινοτική νομοθεσία η οποία ισχύει μέχρι τις δυτικές ακτές του Αιγαίου, αλλά όχι για τα νησιά που βρίσκονται στο Αιγαίο. Μετά από μια τέτοια απάντηση, νομίζουμε ότι είναι μάταιο να προβληθεί οποιοδήποτε επιχείρημα από την πλευρά μας.
Ως τυπικό ζήτημα αντιμετωπίζει η Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης το δικαίωμα των βιοκαλλιεργητών να ενημερωθούν έγκαιρα για τα ποσά που τους αποδίδει η υπηρεσία ως επιδότηση για το έτος 2007. Δυστυχώς για αυτήν, ο νόμος εκλαμβάνει το ζήτημα διαφορετικά. Γι’ αυτό κι αναγκάστηκε μετά από τις δικές μας επισημάνσεις να δώσει τον εύλογο χρόνο που απαιτείται στους δικαιούχους παραγωγούς, για να ενημερωθούν και να κάνουν ενστάσεις αν το κρίνουν σκόπιμο.