Μια νέα… «μικρή» πινακοθήκη έχει προκύψει στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης μέσα στους τελευταίους μήνες. Πρόκειται για ένα μικρό «θησαυρό», αποτελούμενο από τα έργα ζωγραφικής και τα κείμενα των παιδιών που την έχουν επισκεφτεί.
Μια νέα… «μικρή» πινακοθήκη έχει προκύψει στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης μέσα στους τελευταίους μήνες. Πρόκειται για ένα μικρό «θησαυρό», αποτελούμενο από τα έργα ζωγραφικής και τα κείμενα των παιδιών που την έχουν επισκεφτεί συμμετέχοντας στις εκπαιδευτικές δράσεις του ιδρύματος και τα οποία, στο σύνολό τους, φτάνουν τα 1.500. Ωστόσο, τίποτα δεν εγγυάται ότι η πλούσια αυτή δραστηριότητα θα συνεχιστεί και μετά το τέλος του έτους, αφού η σύμβαση της υπεύθυνης του ιδρύματος, Κλεονίκης Λογγίου, λήγει, χωρίς να είναι γνωστό παράλληλα το εάν ο νέος δήμος Λέσβου θα συνεχίσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ο δήμος Μυτιλήνης υλοποιεί από πέρυσι σε συνεργασία με την Πινακοθήκη.
Τα έργα που φιλοξενούνται τους τελευταίους μήνες στο αρχείο της Πινακοθήκης, φιλοτέχνησαν οι μαθητές των 25 περίπου σχολείων που από την περασμένη άνοιξη επισκέφτηκαν το ίδρυμα, είτε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Δια-μορφώνω: Βλέπω, Αφηγούμαι και Δημιουργώ με χρώματα», που υλοποιούσε ο δήμος Μυτιλήνης για τους μικρούς μαθητές του σε συνεργασία με την Πινακοθήκη και την υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Πρωτοβάθμιας, Ελένη Κουφού, είτε εκτός προγράμματος, με επισκέψεις σχολείων από περιοχές εκτός πόλης.
Δίψα για δημιουργία
Το αποτέλεσμα όλων αυτών των επισκέψεων - που κορυφώθηκαν το Μάιο - είναι το να έχουν συγκεντρωθεί αυτήν τη στιγμή πάνω από 600 έργα ζωγραφικής των παιδιών βασισμένα στα έργα των ζωγράφων που φιλοξενούνται στους χώρους της και άλλα τόσα κειμενάκια-ιστορίες, στα οποία οι μικροί μαθητές σχολιάζουν τους πίνακες που τους έκαναν εντύπωση.
Σύμφωνα με την υπεύθυνη της Δημοτικής Πινακοθήκης Μυτιλήνης, Κλεονίκη Λογγίου, τους μαθητές τράβηξαν περισσότερο, ενδεχομένως λόγω των έντονων χρωμάτων και των θεμάτων τους, τα έργα του Άγγελου Κουγιουμτζή και της Βάνιας Γέρου. Δεν έλειψαν, ωστόσο, και οι πιο «ανήσυχοι»… καλλιτέχνες, που εμβάθυναν σε έργα που δεν είχαν τόσο χρώμα - π.χ. ο «ταύρος» του Πικάσο - και που άλλους θα τους άφηναν αδιάφορους. Τέλος, ενδιαφέρον έδειχναν τα παιδιά και στην αίθουσα του Ορέστη Κανέλλη, του Τσαρούχη και του Πρωτοπάτση.
Το μεγάλο αυτό ενδιαφέρον των σχολείων - παρά το ότι το πρόγραμμα «Δια-μορφώνω» ξεκίνησε μόλις στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου, αφού ανέλαβε αντιδήμαρχος Παιδείας η Μαρία Λόζου - δείχνει και την επιτυχία τελικά του ίδιου του προγράμματος, που είχε άλλωστε ως στόχο το να συνδυάσει την τέχνη με την εκπαίδευση και να φέρει τους μικρούς Μυτιληνιούς σε επαφή με τον πολιτιστικό πλούτο της πόλης τους.
Ωστόσο, ακόμη και εκτός προγράμματος ήταν πολλά τα παιδιά που μέσα στο καλοκαίρι ήθελαν σε καθημερινή βάση να μπουν στην Πινακοθήκη και να ξεναγηθούν στους χώρους της, συμμετέχοντας και στις δράσεις που διοργάνωνε η υπεύθυνη. «Είχα 35 παιδιά που ήθελαν να έρχονται κάθε μέρα, παιδιά από τη γειτονιά και άλλες γειτονιές. Ήταν δύσκολο να στηρίξω κάτι τέτοιο μόνη και τελικά αναγκάστηκα να τα χωρίσω σε μικρές ομάδες, κανονίζοντας πότε θα έρθει η καθεμία», λέει η κ. Λογγίου. Προσθέτει, μάλιστα, ότι το πλούσιο αυτό υλικό που έχει μείνει πίσω είναι κάτι που θα άξιζε να αποτελέσει αντικείμενο μελέτης από ειδικούς (π.χ. παιδοψυχίατρο), ενώ η δουλειά των παιδιών θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε μια έκδοση που θα περιλαμβάνει τα έργα τους.
Ένας… μοναχικός καλλιτέχνης εν ώρα έμπνευσης (από επίσκεψη του Δημοτικού Σχολείου Χαλίκων τον περασμένο Μάρτιο) (αριστερά). Από την επίσκεψη του Δημοτικού Σχολείου Χαλίκων τον περασμένο Μάρτιο (δεξιά)
Θα συνεχιστούν;
Η προσέλευση των σχολείων συνεχίζει και μέσα στο φθινόπωρο, αφού, παρ’ όλο που δεν έχει γίνει ξανά κάποια επίσημη πρόσκληση στα σχολεία, το πρόγραμμα «Δια-μορφώνω» συνεχίζει να «τρέχει», μέχρι το Νοέμβριο τουλάχιστον. Την προηγούμενη εβδομάδα, τη Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης επισκέφτηκε η Α΄ τάξη του Πειραματικού Γυμνασίου, ενώ στα τέλη του μήνα έχει προγραμματιστεί επίσκεψη του Δημοτικού Σχολείου Πολιχνίτου.
Ωστόσο, τα πράγματα είναι δύσκολα αυτήν τη στιγμή για τη Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης και την ίδια την κ. Λογγίου, η οποία, παρ’ όλο που έχει υποδεχτεί όλο αυτό το διάστημα τόσα σχολεία αλλά και επισκέπτες της Μυτιλήνης, τους τελευταίους οκτώ μήνες παραμένει απλήρωτη, ενώ η σύμβασή της λήγει στο τέλος του χρόνου.
Η ίδια, ωστόσο, δεν εγκαταλείπει την προσπάθεια. Αναλαμβάνει την ξενάγηση των μικρών μαθητών, τους μιλάει για τους ζωγράφους και τα έργα τους και τους καθοδηγεί στο να δημιουργήσουν και αυτοί τα δικά τους. Παράλληλα, συνεχίζει τις επαφές που είχε αρχίσει με όσους εν ζωή καλλιτέχνες φιλοξενούνται, καθώς και με συγγενείς του Γιώργου Πετρή και ιδιαίτερα με την αδερφή του, Έλλη Σίμου, επαφή που έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια, στην προσπάθεια να οργανωθεί κάποια στιγμή μια εκδήλωση προς τιμήν του ευεργέτη της Πινακοθήκης.
«Πρόθεσή μου είναι το πρόγραμμα “Δια-μορφώνω” να συνεχίσει. Ήταν κάτι που είχε μεγάλη απήχηση στα σχολεία, τα παιδιά έφευγαν πολύ ευχαριστημένα, έχοντας συγκρατήσει την καλή στιγμή της επαφής με την τέχνη», λέει σήμερα η κ. Λογγίου. «Μέχρι να τελειώσει η σύμβασή μου στις 31 Δεκεμβρίου τουλάχιστον, θέλω να προσπαθήσω. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές ας αξιοποιήσουν αυτό το τελευταίο διάστημα, αφού δεν ξέρουμε τι θα γίνει στη συνέχεια.»