«Ανακαλύπτοντας» το Θεόφιλο

01/07/2012 - 05:56
Μια εκ νέου γνωριμία με τον ιδιαίτερο κόσμο του Μυτιληνιού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ ξεκίνησε με αφορμή την έκθεση έργων του στο Μουσείο Μπενάκη. Ήδη για το 2011 το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας ετοιμάζει νέα έκθεση.
Μια εκ νέου γνωριμία με τον ιδιαίτερο κόσμο του Μυτιληνιού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ ξεκίνησε με αφορμή την έκθεση έργων του στο Μουσείο Μπενάκη μέχρι της 31 Οκτωβρίου. Ήδη για το 2011 το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας ετοιμάζει νέα έκθεση.

Η έκθεση στο κεντρικό κτήριο του Μουσείο Μπενάκη, στην οδό Kουμπάρη στο Κολωνάκι, περιλαμβάνει 20 από τα έργα του «παράξενου» - όπως χαρακτηρίζεται - αυτού Μυτιληνιού. Όλα ανήκουν στη συλλογή της Εμπορικής Τράπεζας, ενώ τα περισσότερα από αυτά παρουσιάζονται για πρώτη φορά ενώπιον κοινού. Σκηνές που αποτυπώνουν πρόσωπα από την ιστορία ή τη μυθολογία, σκηνές από την Ελληνική Επανάσταση ή αναπαραστάσεις από ταχυδρομικά δελτάρια, εικόνες της καθημερινής ζωής στους τόπους όπου έζησε ο Θεόφιλος. Εικόνες γνώριμες, χρώματα γνώριμα, ένας κόσμος που μοιάζει με παραμύθι, αλλά που περιέχει την ψυχοσύνθεση ενός πολύ ιδιαίτερου και προικισμένου καλλιτέχνη, που έκλεισε στα πρόσωπα, στις γραμμές και στα τοπία που ζωγράφισε ένα κομμάτι «της ελληνικής ευαισθησίας», όπως είχε πει ο Γιάννης Τσαρούχης.

Ένα μαγικό κασελάκι

Την περασμένη Κυριακή, η αθηναϊκή «Καθημερινή» μάς αποκάλυψε μια ακόμα έκθεση για το Θεόφιλο Χατζημιχαήλ, τα έργα και τις ημέρες του. Όπως αναφέρει, μέχρι το 1975, οπότε πέθανε ο Ανδρέας Εμπειρίκος, οι πολλοί φίλοι του είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν στο σαλόνι του σπιτιού του, στο Κολωνάκι, ένα μοναδικό απόκτημα: την κασέλα με τα προσωπικά αντικείμενα, με την προσωπική περιουσία του Θεόφιλου, που περιήλθε στην οικογένεια Εμπειρίκου μετά το θάνατο του ζωγράφου. Μετά το θάνατο του Ανδρέα Εμπειρίκου, η γυναίκα του Bιβίκα προστάτευσε και φύλαξε το κασελάκι ώσπου, πριν από λίγο καιρό, το Εργαστήριο Συντήρησης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης ανέλαβε να συντηρήσει όχι μόνο το εξωτερικό περίβλημα, αλλά και ό,τι περιείχε στο εσωτερικό του το κινητό σπίτι του Θεόφιλου: πινέλα, χρώματα, βιβλία που διάβαζε, καρτ ποστάλ και φωτογραφίες που αντέγραφε στα έργα του, χαλκομανίες που κόλλαγε στις πλευρές του, ένα τετράδιο με ασκήσεις σχεδίου και προοπτικής και το περίφημο τεφτέρι, το σημειωματάριο του Θεόφιλου. Στις σελίδες αυτού του μοναδικού ημερολογίου υπάρχουν σχέδια, ζωγραφιές και κείμενα που άρεσαν στον ανήσυχο και ευαίσθητο αυτόν άνθρωπο.

Τι θα περιλαμβάνει
Οι εργασίες συντήρησης είναι η πρώτη φάση για μια νέα έκθεση, που θα φιλοξενηθεί το 2011 στο Μέγαρο Εϋνάρδου της Αγίου Κωνσταντίνου, όπου το MIET θα εκθέσει συντηρημένα όσα περιείχε το κασελάκι του Θεόφιλου, κάποια έργα του, ενώ παράλληλα οι εκδόσεις «Άγρα» θα συνοδεύσουν την έκθεση με δύο ιδιαίτερες εκδόσεις: η πρώτη θα είναι μια φωτοαναστατική ανατύπωση του σημειωματαρίου, στο ίδιο σχήμα και στο ίδιο μέγεθος, με σχόλια για ό,τι είναι εκεί καταγεγραμμένο, και η δεύτερη θα περιέχει δύο κείμενα.
Το πρώτο υπογράφει ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Αλέξης Πολίτης και το δεύτερο ο ιστορικός τέχνης και καθηγητής στην A.Σ.K.T. Νίκος Δασκαλοθανάσης, ο οποίος θα επιχειρήσει να ανατρέψει την εικόνα του «αγαθού άγριου» ζωγράφου από τη Μυτιλήνη.
«Το ραντεβού με το Θεόφιλο», καταλήγει το άρθρο της «Καθημερινής», «θα συνεχιστεί και τον επόμενο χρόνο, δίνοντάς μας την ευκαιρία να γνωρίσουμε όχι μόνο τις γνώριμες γραμμές της ζωγραφικής του και του εικαστικού του σύμπαντος, αλλά και όσα μάς δείχνουν την προσωπική του μυθολογία και τις άγνωστες πτυχές του.»

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey