Προτάσεις για συγχωνεύσεις μόνο στην πόλη της Μυτιλήνης και για ίδρυση νέων σχολικών μονάδων στην υπόλοιπη Λέσβο και τη Λήμνο υπέβαλε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλης Κοντάρας.
Προτάσεις για συγχωνεύσεις μόνο στην πόλη της Μυτιλήνης και για ίδρυση νέων σχολικών μονάδων στην υπόλοιπη Λέσβο και τη Λήμνο υπέβαλε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλης Κοντάρας.
Βασιζόμενος, πέρα από τους δείκτες απόστασης, οδικού δικτύου και αριθμού μαθητών που θέτει το Υπουργείο Παιδείας, στην έλλειψη κτηριακών υποδομών, ο κ. Κοντάρας δεν προτείνει συγχωνεύσεις για τις σχολικές μονάδες της περιφέρειας, ενώ προτείνει περιορισμένες επεμβάσεις για τις σχολικές μονάδες της Μυτιλήνης.
Πιο συγκεκριμένα, προτείνει τη συγχώνευση του 2ου Γενικού Λυκείου και το Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που στεγάζονται μαζί με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης, σε ένα σχολείο που θα λειτουργεί ως «Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Αιγαίου» και θα αποτελείται από τον ευέλικτο αριθμό των 250 περίπου μαθητών, ενώ θα έχει οικονομικό όφελος με δύο τμήματα και μια θέση διευθυντή λιγότερα. Προτείνει, επίσης, τη μεταστέγαση, από το μεθεπόμενο ακαδημαϊκό έτος, του Πειραματικού Γυμνασίου στο χώρο του κεντρικού σχολικού συγκροτήματος και του 1ου Γυμνασίου, από το κεντρικό σχολικό συγκρότημα, στο χώρο του Πειραματικού στην Επάνω Σκάλα, καθώς και τη μετατροπή του 1ου Δημοτικού Μυτιλήνης σε Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αιγαίου, ώστε οι τρεις βαθμίδες των Πειραματικών να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο. Τέλος, προτείνεται η μεταστέγαση των Εσπερινών Σχολείων, από το κτήριο του 1ου Γυμνασίου, στο κτήριο των ΕΠΑΛ, για περιορισμό του λειτουργικού κόστους.
Όσον αφορά στο 3ο και 4ο Γενικό Λύκειο, που στεγάζονται σε δύο διαφορετικά κτήρια στην ίδια αυλή, όπου συνυπάρχουν επιπλέον το 3ο Γυμνάσιο και το ΕΕΕΕΚ, σημειώνει ότι δεν είναι δυνατό να συγχωνευθούν στον ίδιο χώρο. Όπως λέει, κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε ένα νέο σχολείο με περισσότερους από 450 μαθητές, που θα έπρεπε να στεγαστεί σε τρία διαφορετικά πεπαλαιωμένα κτήρια και σε αρκετές λυόμενες αίθουσες και θα οδηγούσε σε δυσλειτουργία, ενώ μια συγχώνευση δε θα είχε οικονομικό αποτέλεσμα ούτε θα μείωνε τα τμήματα.
Τα σχολεία της περιφέρειας
Για τις γύρω από τη Μυτιλήνη περιοχές Παμφίλων, Μόριας και Θερμής, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αναφέρει πως η διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς έδειξε πως υπάρχει συμφωνία στην ύπαρξη σε όλη την περιοχή δύο διδακτηρίων, ένα για το λύκειο, που μπορεί να στεγαστεί στο υπάρχον κτηριακό συγκρότημα των Παμφίλων, και ένα για το γυμνάσιο, που θα κατασκευαστεί από το Δήμο Λέσβου στη Μόρια ή στη Θερμή και θα στεγάσει και τα τρία υπάρχοντα Γυμνάσια. Τονίζεται πάντως πως, μέχρι την κατασκευή του νέου κτηρίου, οποιαδήποτε συγχώνευση δεν έχει οικονομικό αποτέλεσμα, ενώ θα απαιτεί και δρομολόγηση λεωφορείων που θα αυξήσει το κόστος, ενώ σημειώνεται πως αν κάτι τέτοιο επιχειρηθεί πριν την ανέγερση του νέου κτηρίου, θα προκαλέσει έντονες αντιδράσεις.
Το ίδιο αναφέρει και για το Γυμνάσιο της Φίλιας, με μαθητές από Φίλια, Σκαλοχώρι και Ανεμότια, θέτοντας επιπλέον το ζήτημα της έλλειψης αιθουσών στο σχολείο της Καλλονής και μεγάλης απόστασης του Σκαλοχωρίου. Για την Άγρα, στο Λύκειο της οποίας φοιτούν και μαθητές από το Μεσότοπο, προτείνεται η ίδρυση ανεξάρτητου λυκείου με το μαθητικό δυναμικό των ήδη υπαρχόντων τάξεων, εκτός άλλων γιατί παρουσιάζεται αύξηση του μαθητικού δυναμικού και συμβολή του σχολείου στη συγκράτηση κατοίκων στο χωριό. Για τους ίδιους λόγους, καθώς και για τους ανεπαρκείς χώρους στο κοντινό Γυμνάσιο Άντισσας, δεν προτείνεται καμμία μεταβολή στο Γυμνάσιο Ερεσού.
Για τα σχολεία της Λήμνου
Για τα σχολεία της Λήμνου, η εισήγηση του κ. Κοντάρα «πατά» στις προτάσεις του προϊσταμένου του Γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νησιού, Εμμανουήλ Ρόκκου, με παράλληλο αίτημα για διαχωρισμό των δύο περιοχών, ώστε η Λήμνος να αποτελέσει μια ξεχωριστή διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η εισήγηση του κ. Ρόκκου κάνει λόγο για ήδη υπάρχοντα προβλήματα κατά τη μεταφορά των μαθητών, που θα διογκωθούν στην περίπτωση συγχωνεύσεων, αλλά και για την «έντονη κοινωνική αναταραχή» που θα προκαλούσε οποιαδήποτε συνένωση ή κατάργηση σχολικής μονάδας.
Ξεκαθαρίζοντας πως δεν υπάρχουν περιθώρια για κάτι τέτοιο, προτείνεται αντιθέτως η ίδρυση δύο νέων σχολείων, ενός ΕΠΑΣ στο Μούδρο και ενός εσπερινού λυκείου στη Μύρινα.
Ο κ. Κοντάρας τονίζει, τέλος, την ανάγκη για συνέχιση λειτουργίας, ανεξαρτήτως κόστους και αριθμού μαθητών, του Μουσικού και του Αθλητικού Σχολείου, καθώς και των Ειδικών Σχολείων, των ΕΕΕΕΚ, των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας και των Εσπερινών, αλλά και για άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος στέγασής τους. Όσον αφορά στην επαγγελματική εκπαίδευση και δεδομένου ότι μέσα στο Μάρτιο θα γίνουν ανακοινώσεις για σημαντικές αλλαγές στην τεχνική εκπαίδευση, ο κ. Κοντάρας δεν προτείνει αλλαγές.
«Για τις προτάσεις αυτές προηγήθηκε πολλή συζήτηση, όσο γινόταν στα χρονικά πλαίσια που είχαμε διαθέσιμα, με τους εμπλεκόμενους φορείς στα σχολεία για τα οποία μπορούσε να προταθεί συγχώνευση, με βάση τις προδιαγραφές του Υπουργείου», δήλωσε στο «Ε» ο κ. Κοντάρας. «Μεγάλο πρόβλημα είναι το κτηριακό, δεύτερο πρόβλημα οι οικονομικές συνέπειες και κοινωνικές συνέπειες οποιασδήποτε συγχώνευσης που μπορεί να οδηγήσει σε μαρασμό. Αυτό που φάνηκε μέσα από το διάλογο, είναι πως δεν μπορούν να γίνουν “ασκήσεις επί χάρτου” με βάση μόνο τα χιλιόμετρα και τον αριθμό των μαθητών. Και το μεγαλύτερο κέρδος ήταν η διαπίστωση πως, αν υπάρχει θέληση, μπορούμε να συζητάμε και να συνεννοούμαστε για τον τόπο μας. Αν είχαμε το χρόνο να κάνουμε μεγαλύτερο διάλογο, θα είχαμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα.»