Υποβιβασμοί, συνενώσεις και καταργήσεις για 36 συνολικά δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία της Λέσβου και της Λήμνου είναι η τελική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, που διαμορφώνει και το νέο σχολικό χάρτη του Νομού.
Υποβιβασμοί, συνενώσεις και καταργήσεις για 36 συνολικά δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία της Λέσβου και της Λήμνου είναι η τελική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, που διαμορφώνει και το νέο σχολικό χάρτη του Νομού. Καμμία απολύτως αλλαγή δεν επέρχεται - προς το παρόν τουλάχιστον - στην υφιστάμενη κατάσταση των γυμνασίων και λυκείων της Λέσβου και της Λήμνου. Ωστόσο, τα πράγματα ενδέχεται να αλλάξουν και εδώ από του χρόνου, εφόσον εφαρμοστούν νέες ρυθμίσεις για τα πειραματικά σχολεία και την επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση.
Από τις προτάσεις για συγχωνεύσεις δημοτικών σχολείων που είχε υποβάλει η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Τασούλα Τσολερίδου, οι έξι μόνο έγιναν δεκτές. Το Υπουργείο Παιδείας συμπλήρωσε, μάλιστα, ορισμένες «δικές» του επεμβάσεις όσον αφορά τους υποβιβασμούς σχολικών μονάδων, και κυρίως των δημοτικών σχολείων. Συνολικά έξι είναι οι περιπτώσεις δημοτικών που συνενώνονται και δύο οι αντίστοιχες περιπτώσεις για νηπιαγωγεία του Νομού. Επιπλέον, υποβιβάζονται 13 δημοτικά σχολεία και καταργούνται άλλα τρία, ενώ τέσσερα είναι συνολικά τα νηπιαγωγεία του Νομού που καταργούνται, και τα τέσσερα στη Λήμνο.
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, στις σχολικές μονάδες που προκύπτουν από τις συγχωνεύσεις ο αριθμός μαθητών που προβλέπεται για κάθε τμήμα για το επόμενο σχολικό έτος δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 25.
Αλλαγές στα δημοτικά σχολεία…
Συγκεκριμένα, τα δημοτικά σχολεία του Νομού Λέσβου που συγχωνεύονται, είναι:
- Οκταθέσιο 6ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης με το οκταθέσιο 14ο Δημοτικό, που γίνονται από κοινού 12θέσιο 6ο Δημοτικό Σχολείο.
- Οκταθέσιο 3ο Δημοτικό Σχολείο με το οκταθέσιο 12ο Δημοτικό, που ενώνονται σε 12θέσιο 3ο Δημοτικό.
- Τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο Μεσαγρού με το οκταθέσιο Σχολείο Παπάδου, σε 10θέσιο Δημοτικό Σχολείο Παπάδου.
- Τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο Πελόπης με το πενταθέσιο Δημοτικό Σχολείο Κάπης - Κλειούς, σε εξαθέσιο Δημοτικό Σχολείο Κάπης - Κλειούς.
- Τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο Λισβορίου με το 11θέσιο Δημοτικό Σχολείο Πολιχνίτου, σε 12θέσιο Δημοτικό Σχολείο Πολιχνίτου
- Τετραθέσιο Δημοτικό Σχολείο Πλάκας - Παναγιάς με το εξαθέσιο Δημοτικό Σχολείο Κοντοπουλίου, σε εξαθέσιο Δημοτικό Σχολείο Κοντοπουλίου.
Δε συγχωνεύονται τελικά τα Δημοτικά Σχολεία Κεραμείων - Ιππείου, Αφάλωνα - Παναγιούδας και Πηγής - Θερμής. Αντιθέτως, υποβιβάζονται τα Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία Πλωμαρίου (από επταθέσιο σε εξαθέσιο), Βατούσας (από τριθέσιο σε διθέσιο), Βρίσας (από τετραθέσιο σε τριθέσιο), Κάτω Τρίτους (από εξαθέσιο σε τετραθέσιο), Μανταμάδου (από εξαθέσιο σε πενταθέσιο), Νέων Κυδωνίων (από τριθέσιο σε διθέσιο), Παλαιοχωρίου (από διθέσιο σε μονοθέσιο), Συκαμινέας (από τετραθέσιο σε τριθέσιο), Φίλιας (από πενταθέσιο σε τετραθέσιο), Αφάλωνα (από διθέσιο σε μονοθέσιο) και Πηγής (από διθέσιο σε μονοθέσιο), καθώς και το 2ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης (από επταθέσιο σε εξαθέσιο) και το 4ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης (από επταθέσιο σε εξαθέσιο).
Τέλος, καταργούνται το διθέσιο 13ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης, το μονοθέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Σαρδών και το διθέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Κορνού.
… και στα νηπιαγωγεία
Όσον αφορά στα νηπιαγωγεία των δύο νησιών, δεν υλοποιείται καμμία από τις προτάσεις για υποβιβασμό. Οι συγχωνεύσεις ωστόσο που γίνονται, αφορούν στις εξής μονάδες:
- Το μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Παναγιάς με το μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Πλάκας και το μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Κοντοπουλίου, που συνενώνονται σε μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Κοντοπουλίου.
- Το μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Τσιμανδρίων με το μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Κοντιά, που συνενώνονται σε μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Κοντιά.
Καταργούνται, τέλος, τα μονοθέσια Νηπιαγωγεία Αργένου, Κορνού και Σαρδών.
Κοντέλλη, Τσολερίδου για τις συγχωνεύσεις «Προχωρήσαμε με παιδαγωγικό όφελος»
Το ότι πρόκειται για μια διαδικασία που κάθε χρόνο πραγματοποιεί και δημοσιοποιεί το Υπουργείο Παιδείας αναφέρουν για τις τελικές συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων του Νομού η περιφερειακή διευθύντρια Εκπαίδευσης, Ματούλα Κοντέλλη, και η προϊσταμένη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Λέσβου, Τασούλα Τσολερίδου. Οι προϊστάμενες των δύο Διευθύνσεων Εκπαίδευσης τις οποίες αφορούν τελικά οι τελικές αποφάσεις του Υπουργείου, υποστηρίζουν πως οι όποιες προτάσεις και επεμβάσεις βασίστηκαν σε παιδαγωγικά κριτήρια. Όσον αφορά στις θέσεις εκπαιδευτικών που φαίνεται να χάνονται, 42 συνολικά, ισχυρίζονται πως στην πράξη αυτές δεν είναι πολλές και πως ουσιαστικά τώρα «ξεκαθαρίζει το τοπίο», αφού πολλά σχολεία ήδη λειτουργούσαν με λιγότερες θέσεις.
«Όπως ήταν αναμενόμενο, αφού έτσι γίνεται κάθε χρόνο, το Υπουργείο έδωσε και φέτος στη δημοσιότητα τις συγχωνεύσεις», δήλωσε στο «Ε» η κ. Τσολερίδου. «Υπήρξαν προτάσεις που δεν έκανα και υλοποιήθηκαν και άλλες που έκανα και δεν έγιναν δεκτές. Πάντα, οι τελικές αποφάσεις λαμβάνονται από το Υπουργείο. Πρόκειται για μια πάγια διαδικασία και θεωρώ πως έγινε προς σωστή κατεύθυνση και με κριτήρια παιδαγωγικά.»
«Όλοι γνωρίζουμε πως κάθε χρόνο γίνονταν συγχωνεύσεις βάσει των διευθυντών των σχολείων και μετά από εισήγηση των επιτροπών του δήμου και της τέως νομαρχίας. Φέτος, λόγω της προκήρυξης σχολικών συμβούλων και διευθυντών και επειδή έλειπαν οι επιτροπές, έπρεπε να αναλάβουμε εμείς τις προτάσεις, με μεταξύ μας διαβούλευση», εξήγησε στο «Ε» η κ. Κοντέλλη. «Υπήρξαν αντίρροπες δυνάμεις, κάποιοι ήθελαν περισσότερες αλλαγές, κάποιοι άλλοι, όπως ο Δήμος, δεν ήθελαν καμμία. Εμείς, βάσει της εγκυκλίου, έπρεπε να προχωρήσουμε με βάση το παιδαγωγικό όφελος, και αυτό κάναμε.»
Όσον αφορά στις θέσεις δασκάλων (878 συνολικά) και νηπιαγωγών (355 συνολικά) του Νομού που φαίνεται να μειώνονται κατά 36 οι πρώτες και κατά έξι οι δεύτερες, οι δύο προϊστάμενες υποστηρίζουν πως στην ουσία οι θέσεις που χάνονται είναι ελάχιστες, αφού - όπως λένε - πολλά δημοτικά και νηπιαγωγεία ήταν ήδη υποβιβασμένα, ενώ άλλα (π.χ. 13ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης, Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Παναγιάς) ήδη δε λειτουργούσαν.
«Πολλοί υποβιβασμοί δεν υπήρξαν. Στην ουσία, έγινε τακτοποίηση θέσεων», λέει η κ. Τσολερίδου.
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Εν αναμονή των αλλαγών σε πειραματικά, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ
Δεν αλλάζει κάτι όσον αφορά στις συγχωνεύσεις για τα γυμνάσια και τα λύκεια του Νομού, αλλαγές όμως αναμένονται από τη νέα σχολική χρονιά, και εφόσον το Υπουργείο Παιδείας καταλήξει στον τρόπο λειτουργίας που επιθυμεί, για το Πειραματικό Σχολείο Μυτιλήνης και τις σχολικές μονάδες τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Όπως ανακοινώθηκε αυτές τις μέρες, επιθυμία είναι να αναβαθμιστεί ο θεσμός των πειραματικών σχολείων, με σχέδιο νόμου που πρόκειται να κατατεθεί μέσα στην εβδομάδα στη Βουλή. Σε διαβούλευση βρίσκεται και το θέμα των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, που επίσης αναμένεται να λειτουργήσουν με αλλαγές από το Σεπτέμβριο.
Μιλώντας στο «Ε», ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλης Κοντάρας, εξέφρασε την αισιοδοξία του για τις επερχόμενες αλλαγές, επιφυλασσόμενος ωστόσο για το τι μπορεί να ισχύσει στη Μυτιλήνη: «Δεν ξέρουμε ακριβώς τι προγραμματίζει το Υπουργείο ή το εάν αυτό μπορεί να ισχύσει και εδώ. Πάντως, ό,τι και να γίνει θα είναι για το καλύτερο, αφού αυτήν τη στιγμή το πλαίσιο λειτουργίας των πειραματικών είναι της δεκαετίας τού ’30. Όσον αφορά στα ΕΠΑΛ, αναμένονται ακόμη οι εξαγγελίες.»
«Πάντα ήμουν υπέρ των πειραματικών σχολείων, αφού τα θεωρώ αποδοτικά εφόσον τηρείται σωστά το πρόγραμμά τους», δήλωσε για το θεσμό και η κ. Κοντέλλη. «Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια δε λειτούργησαν σωστά. Πιστεύω πως αν αλλάξει το νομικό πλαίσιο, θα είναι προς το καλύτερο και παρ’ όλο που μπορεί να κατηγορηθούν ως σχολεία ελίτ, θα αποτελούν ένα μέτρο σύγκρισης και για άλλα σχολεία.»
Κριτική από την «Ανταρσία»
Την αντίθεσή τους στις συγχωνεύσεις και το κλείσιμο σχολείων εκφράζει με χθεσινή της ανακοίνωση η «Ανταρσία στο Αιγαίο».
Όπως υποστηρίζει, το κλείσιμο σχολείων εμποδίζει την πρόσβαση μαθητών στην εκπαίδευση, σε βαθμό που - όπως λέει - είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει και σε αύξηση της εγκατάλειψης του σχολείου. Κάνει επιπλέον λόγο για μετακύληση του κόστους μεταφοράς των μαθητών στην οικογένεια, καθώς και για δυσκολία υπολογισμού του παιδαγωγικού κόστους που προκύπτει.