Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Αν εκατομμύρια εθελοντές εμπλουτίζουν συνεχώς τη Wikipedia δημιουργώντας τη μεγαλύτερη on-line εγκυκλοπαίδεια, γιατί να μη φτιαχτεί αντίστοιχα ένας ψηφιακός χάρτης της Γης, από γεωγραφικά δεδομένα που θα προσθέτουν οι ίδιοι οι χρήστες, ώστε να είναι ελεύθερος και δωρεάν; Αυτός ήταν ο στόχος που έθεσε το 2004 ο Βρετανός προγραμματιστής τής Microsoft Steve Coast, όταν ίδρυσε το πρότζεκτ «OpenStreetMap».
Μέχρι σήμερα, στο Open Street Map, έχουν συνεισφέρει περισσότεροι από 500.000 άνθρωποι, γεγονός που εξηγεί γιατί σε αυτόν υπάρχουν τα περισσότερα κράτη της υφηλίου, άλλα καλύτερα και άλλα «μετρίως» χαρτογραφημένα. Όπως και γιατί χρησιμοποιείται ήδη αρκετά συχνά, π.χ. από μη κυβερνητικές οργανώσεις σε φυσικές καταστροφές, όπως στο σεισμό της Αϊτής το 2010, για να απεικονίζονται μέσα σε ελάχιστο χρόνο δρόμοι και κτήρια, βοηθώντας έτσι τα σωστικά συνεργεία στο έργο τους. Επιπλέον, χιλιάδες ιδιοκτήτες συσκευών GPS «κατεβάζουν» το χάρτη χωρίς κανένα αντίτιμο, ενώ αρκετοί προγραμματιστές που αναπτύσσουν γεωγραφικές εφαρμογές για «έξυπνα» κινητά, βασίζονται στο Open Street Map, αφού αξιοποιούν τα δεδομένα του χωρίς κανέναν περιορισμό. Άλλωστε, παρ’ όλο που δε συγκρίνεται σε ακρίβεια με εμπορικά προϊόντα ή on-line πλατφόρμες όπως οι Google Maps, η «Wikipedia των χαρτών» έχει το πλεονέκτημα ότι δεν προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Έτσι, μπορεί να αξιοποιηθεί σε περιπτώσεις που για τις υπόλοιπες υπηρεσίες θα χρειαζόταν άδεια ή πληρωμή.
Οι πιο πολυάριθμες κοινότητες εθελοντών τού Open Street Map βρίσκονται στη Γερμανία και την Αγγλία, με συνακόλουθο οι ψηφιακοί χάρτες των δύο χωρών να είναι από τους πιο ολοκληρωμένους. Όσον αφορά στην Ελλάδα, στην πλατφόρμα θα βρει κανείς τμήματα που είναι καλά χαρτογραφημένα, ενώ άλλα τμήματα απουσιάζουν τελείως.
«Πάντως, για τις περιοχές που εμφανίζονται στο Open Street Map, το αποτέλεσμα είναι ήδη αρκετά ικανοποιητικό - για παράδειγμα, οι χάρτες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης είναι εφάμιλλοι των επαγγελματικών, ενώ σε νομούς όπως η Φθιώτιδα, η Αιτωλοακαρνανία ή η Ευρυτανία έχουμε προσθέσει τις πηγές με πόσιμο νερό, τις διαδρομές πεζοπορίας ή τα δάση, πέρα βέβαια από τα ονόματα των δρόμων ή των πλατειών», εξηγεί ο κ. Νίκος Σκουτέρης, ένας εθελοντής. Ωστόσο, οι Έλληνες οι οποίοι «ανεβάζουν» δεδομένα συστηματικά, είναι σχετικά λίγοι, αφού δεν ξεπερνούν τους 150.
Όπως είναι φυσικό, η μεγαλύτερη συμμετοχή χρηστών θα βελτίωνε κατά πολύ τον ελληνικό χάρτη. «Ακόμη κι όποιος έχει ελάχιστες γνώσεις υπολογιστή, μπορεί να γραφτεί στο Open Street Map και μέσα από τον browser να διορθώσει τυχόν λάθη στη γειτονιά του ή στον τόπο καταγωγής του», σημειώνει ο κ. Σκουτέρης. «Στο ίντερνετ υπάρχει ένας απίστευτος πλούτος από πληροφορίες έτοιμες να “ανεβούν” στην πλατφόρμα, αρκεί να βρεθούν εθελοντές με χρόνο και μεράκι - π.χ. μόνο στο σάιτ τής Geodata είναι ανηρτημένα δεδομένα για τις παραλίες με γαλάζια σημαία ή για τις θέσεις των δημόσιων δικτύων Wi-Fi», συμπληρώνει.
Βέβαια, για να συμπληρωθεί ο ελληνικός ψηφιακός χάρτης, προϋπόθεση είναι να υπάρξουν αεροφωτογραφίες για ολόκληρη τη χώρα. «Πρόσφατα η Microsoft “ανέβασε” εναέριες φωτογραφίες για νέες περιοχές», λέει ο κ. Γιάννης Γυφτομήτρος, ένας από τους πρώτους ανθρώπους στη χώρα μας που ασχολήθηκε με το πρότζεκτ, «ενώ περιμένουμε να δούμε ποια πολιτική θα ακολουθήσει τελικά η “Κτηματολόγιο Α.Ε.” για τις δικές της αεροφωτογραφίες, που καλύπτουν όλη την Ελλάδα. Αν αποφασίσει να επιτρέψει την ελεύθερη και δωρεάν αξιοποίησή τους - κάτι που κατά τη γνώμη μας είναι αυτονόητο, από τη στιγμή που οι αεροφωτογραφίσεις έγιναν με κοινοτική και εθνική χρηματοδότηση -, τότε πραγματικά θα μας λυθούν τα χέρια.»
Πηγή: kathimerini.gr