Τέσσερα εκατομμύρια ευρώ από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων για δημοπράτηση της οριστικής μελέτης εφαρμογής των φραγμάτων Τσικνιά και Πολιχνίτου
Τέσσερα εκατομμύρια ευρώ από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων για δημοπράτηση της οριστικής μελέτης εφαρμογής των φραγμάτων Τσικνιά και Πολιχνίτου
Έναν και πλέον χρόνο καθυστέρησε το καινούργιο βήμα της προσπάθειας που έχει αρχίσει απ’ το 2007, προκειμένου να «θωρακιστεί» η υδροδότηση της Λέσβου για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες. Έτσι, απ’ το φθινόπωρο του 2010 που εγκρίθηκε ο σχεδιασμός και τα αναγκαία έργα υποδομών, έργα που θα δώσουν επαρκές νερό σε όλο το νησί, μόλις την προηγούμενη βδομάδα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων ενέκρινε τη δημοπράτηση της οριστικής μελέτης εφαρμογής για τα φράγματα Τσικνιά και Πολιχνίτου.
Η μελέτη αυτή, που θα δείξει πώς θα κατασκευαστούν τα φράγματα, τα ταχυδιυλιστήρια, αλλά και οι αγωγοί που θα φέρουν νερό στο μισό νησί, όπως και στην πόλη της Μυτιλήνης, θα κοστίσει τέσσερα εκατομμύρια ευρώ. Βέβαια, είναι σχεδόν αδύνατο τα όποια έργα γίνουν να προλάβουν να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ. Με δεδομένο, μάλιστα, πως μόνο η μελέτη που εγκρίθηκε προϋπολογίζεται στα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ, το κόστος των φραγμάτων και των λοιπών έργων για την ύδρευση του νησιού εκτιμάται πως θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια.
Νερό και στη Μυτιλήνη
Βάσει του σχεδιασμού που έχει γίνει, απ’ τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων δίνεται προτεραιότητα στα φράγματα Τσικνιά και Πολιχνίτου (δεν αφορά στο φράγμα των Βασιλικών, που θα παρείχε νερό για άρδευση, αλλά στο φράγμα που χωροθετείται στην περιοχή προς τα Βατερά), γιατί με την κατασκευή τους επιλύουν το θέμα της ύδρευσης. Στο φράγμα του Τσικνιά, η χωρητικότητα του οποίου έχει περιοριστεί στα 12 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού, θα υπάρξει ταχυδιυλιστήριο και θα κατασκευαστούν αγωγοί που θα καλύπτουν την υδροδότηση της Καλλονής, της Αγίας Παρασκευής, αλλά και της Μυτιλήνης. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη μελέτη, που εγκρίθηκε να δημοπρατηθεί άμεσα, δεν περιλαμβάνονται οι αγωγοί για την ύδρευση των Δημοτικών Ενοτήτων Πέτρας και Μήθυμνας, των οποίων η κατασκευή θα μελετηθεί σε επόμενο στάδιο.
Για το φράγμα του Πολιχνίτου, πέραν της κατασκευής του, η οριστική μελέτη θα εξετάζει τη μονάδα επεξεργασίας του νερού, όπως και την κατασκευή αγωγού για την ύδρευση των χωριών της Δημοτικής Ενότητας Πολιχνίτου.
Άλλαξε το καθεστώς
Στις αρχές Δεκεμβρίου, η παράταξη «Αγώνας για τα νησιά μας», με ερώτησή της προς τον περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, έθετε το ζήτημα της καθυστέρησης που έχει παρατηρηθεί στην έναρξη της οριστικής μελέτης. Ανάλογη ερώτηση είχε υποβάλει και τον Ιούνιο ο περιφερειακός σύμβουλος της ίδιας παράταξης Θεόδωρος Βαλσαμίδης, θυμίζοντας πως το 2007 χρηματοδοτήθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ η μελέτη για την αξιοποίηση των υδατικών πόρων για το νησί της Λέσβου. Έτσι, συντάχθηκε από τη Διεύθυνση Δ6 της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων η γνωστή «Ειδική Διαχειριστική Μελέτη των υδατικών πόρων της Λέσβου», που εγκρίθηκε ομόφωνα από το Νομαρχιακό Συμβούλιο Λέσβου τον Απρίλιο του 2009 και προέβλεπε πώς θα αντιμετωπιζόταν ο κίνδυνος της λειψυδρίας για τα επόμενα 40 χρόνια.
Παράλληλα, συντάχθηκαν και οι προκαταρτικές μελέτες για τα έργα που προβλέπονται στο σχεδιασμό, και πιο συγκεκριμένα για το φράγμα Τσικνιά, το φράγμα Πολιχνίτου, τις δύο μονάδες επεξεργασίας νερού (ταχυδιυλιστήρια) και τους αγωγούς μεταφοράς νερού. Το φθινόπωρο του 2010 ολοκληρώθηκε και η α΄ φάση της ωρίμανσης των έργων, με την προέγκριση χωροθέτησης των έργων που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο. Από τότε, παρ’ ότι υπήρξε και δέσμευση του πρώην υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα ότι θα προχωρήσει η β΄ φάση με την ανάθεση της οριστικής μελέτης, είχε «κολλήσει» κάθε εξέλιξη.
Όπως εξήγησε μιλώντας στο «Ε» ο διατελέσας σύμβουλος στο Υπουργείο Υποδομών Δημήτρης Καπετανάς, «η όλη καθυστέρηση οφειλόταν στην αλλαγή του πλαισίου για την ανάθεση των μελετών. Πλέον οι μελέτες δημοπρατούνται με το μειοδοτικό σύστημα και έτσι με την έγκριση του Συμβουλίου Μελετών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων, η μελέτη θα δημοπρατηθεί και θα ανατεθεί σε όποιον δώσει τη χαμηλότερη προσφορά.».