Να ακυρωθεί στην πράξη η εμπλοκή της «Εγνατία Α.Ε.» στα έργα του Βορείου Αιγαίου ζητά με ομόφωνο ψήφισμά της η αντιπροσωπεία του ΤΕΕ - Τμήματος Βορειοανατολικού Αιγαίου.
Να ακυρωθεί στην πράξη η εμπλοκή της «Εγνατία Α.Ε.» στα έργα του Βορείου Αιγαίου ζητά με ομόφωνο ψήφισμά της η αντιπροσωπεία του ΤΕΕ - Τμήματος Βορειοανατολικού Αιγαίου, που καλεί τα κυβερνητικά στελέχη στην περιοχή, καθώς και τον υπουργό Υποδομών, να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τις αντιδράσεις σύσσωμου του τεχνικού κόσμου.
Το ψήφισμα εγκρίθηκε στην πρώτη συνεδρίαση της νεοεκλεγείσας αντιπροσωπείας και απηχεί την αγωνία των μηχανικών για τα νέα δεδομένα που διαμορφώνει στον τομέα των έργων της περιοχής η «επιβολή» της «Εγνατία Α.Ε.». Το ψήφισμα συνυπογράφουν ο πρόεδρος της αντιπροσωπείας, Νίκος Βερβενιώτης, ο αντιπρόεδρος, Νίκος Ζάχαρης, και ο γενικός γραμματέας, Νίκος Προβατάς, ενώ εστάλη στον Τύπο απ’ τον πρόεδρο του Τμήματος, Παναγιώτη Πιττό.
Θα… σαπίσουν
Όπως αναφέρεται στο ψήφισμα, η αντιπροσωπεία έλαβε γνώση της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, και του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Αρναουτάκη (υπεγράφη την 1η Σεπτεμβρίου η ΚΥΑ), με την οποία δρομολογείται η εκχώρηση αρμοδιοτήτων στην εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για τη μελέτη, την κατασκευή και τη διοίκηση έξι κατ’ αρχήν μεγάλων έργων στο Β. Αιγαίο. Στην εταιρεία εκχωρείται η ευθύνη για την ωρίμανση των έργων μέχρι την ένταξή τους σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, όπως και η αρμοδιότητα να αναθέτει και να διοικεί τα έργα, καθώς και να ορίζεται δικαιούχος των πράξεων.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, όπως αναφέρεται στο ψήφισμα, η κάλυψη των δαπανών για την υλοποίηση των έργων «γίνεται από τη Συλλογική Απόφαση Έργου (ΣΑΕ), δηλαδή από δημόσιους πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, και ανέρχεται στο 5% της συνολικής δαπάνης κόστους του έργου. Που σημαίνει, για το πακέτο μόνο των έργων του Βορείου Αιγαίου προϋπολογισμού της τάξης των 140.000.000 ευρώ θα απαιτηθούν 7.000.000 ευρώ επιπλέον, τα οποία θα πληρωθούν από εθνικούς πόρους για αποζημίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών της “Εγνατίας”.».
Σε ό,τι αφορά στον επιπλέον Φ.Π.Α. 23% (32.000.000 ευρώ) είναι υπό έρευνα αν θα είναι επιλέξιμος από το ΕΣΠΑ και επομένως θα επιβαρύνει και αυτός εθνικούς πόρους. «Είναι αυτά τα χρήματα που σήμερα κόβουν από τους μισθούς, τα δώρα, τα επιδόματα των εργαζόμενων στο Δημόσιο και όχι μόνο, για να κλείσουν υποτίθεται τις μαύρες τρύπες», σημειώνεται στο ψήφισμα, όπου μπαίνει και μία ακόμη διάσταση: το ρόλο που θα έχει η αυτοδιοίκηση μετά την εμπλοκή της.
Εκχώρηση του ΕΣΠΑ
«Η απαξίωση του δημόσιου τομέα σε όλα τα επίπεδα, καθώς και στον τομέα παραγωγής δημόσιων έργων, δεν είναι σημερινή υπόθεση. Το επαναλαμβάνουμε και σήμερα, είναι υπόθεση και στόχος κυρίαρχης πολιτικής κατεύθυνσης και πρακτικής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζομένους - είναι εκχώρηση του ΕΣΠΑ στον ιδιωτικό τομέα. Ο τρόπος που εκδόθηκε η ΚΥΑ χωρίς διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς (νομαρχίες, δήμοι, λιμενικά ταμεία), με αποκορύφωμα οι “κύριοι” των έργων να αποφασίσουν μετά τη δημοσίευσή της, μας δημιουργεί ερωτήματα και ανησυχίες», αναφέρουν οι Μηχανικοί, προσθέτοντας πως η ενέργεια αυτή με τη σύμφωνη γνώμη μόνο της Περιφέρειας, εκτός του ότι προσκρούει στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και έρχεται σ’ αντίθεση με άλλες υπουργικές αποφάσεις, «υπονομεύει το μέλλον των δήμων του “Καλλικράτη” και την αιρετή Περιφέρεια λίγες ημέρες πριν τις εκλογές».
Σε άλλο σημείο του, το ψήφισμα αναφέρει πως οι αποτυχημένες προσπάθειες της προηγούμενης κυβέρνησης με την «Εγνατία Α.Ε.» να προωθήσει έργα ύψους 18 εκατ. ευρώ στα μικρά νησιά του Βορείου Αιγαίου, «χωρίς να κατασκευασθεί ούτε ένα, καθώς και η προώθησή της ως project manager στα Βαλκάνια, δεν πρέπει να επαναληφθεί ακόμα μια φορά, σε βάρος των νησιωτών, στο Αιγαίο», ενώ αμέσως μετά τονίζεται ότι το περιφερειακό έλλειμμα της νησιωτικότητας που ζούμε χρόνια τώρα, πρέπει να ολοκληρώσει τον κύκλο του. «Η στήριξη της ανάπτυξης του Αιγαίου δε θα γίνει με εκχώρηση έργων στην “Εγνατία”, με την απαξίωση του δημόσιου τομέα και του τομέα παραγωγής δημόσιων έργων, με υποβάθμιση της δημόσιας διοίκησης και του ντόπιου επιστημονικού δυναμικού. Οι αόριστες ατεκμηρίωτες αιτιολογίες περί “τεχνογνωσίας” στη σημερινή ηλεκτρονική εποχή δεν είναι αποδεκτές.»
«Ανακαλέστε»
«Πληροφορούμε όλους αυτούς ότι το Αιγαίο διαθέτει επιστημονικό δυναμικό και ειδικότερα υψηλού επιπέδου τεχνικό προσωπικό σε όλους τους τομείς, που μπορεί να ανταποκριθεί σε όλα τα έργα που γίνονται», δηλώνει η αντιπροσωπεία του ΤΕΕ, που καταλήγοντας καλεί τη γενική γραμματέα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου να επανεξετάσει το όλο θέμα και να τεθεί ως θέμα συζήτησης στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, ώστε να ανακληθεί η εν λόγω ΚΥΑ.
Ακόμη, καλεί τους φορείς που έχουν συμπεριληφθεί στον κατάλογο των έργων που θα εκχωρηθούν, να μην αποδεχθούν, με απόφαση των συμβουλίων τους, την απόφαση αυτή, ενώ καλεί τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Νίκο Σηφουνάκη, την υφυπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Ελπίδα Τσουρή, τους βουλευτές του Βορείου Αιγαίου, τους νομάρχες, τους δημάρχους και τους υποψήφιους αιρετούς της αυτοδιοίκησης των προσεχών εκλογών να εκφράσουν δημόσια τις θέσεις τους και τα κόμματα του κοινοβουλίου να πάρουν θέση και να ζητήσουν την ακύρωση αυτής της ΚΥΑ.
Τέλος, οι Μηχανικοί καλούν τους υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Δημήτρη Ρέππα και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, αντίστοιχα, να ανακαλέσουν την απόφαση, καθώς και άλλες που πιθανόν ακολουθούν, και να επικρατήσει μια σύγχρονη και διαφορετική λογική για το Αιγαίο, ώστε να καταστεί δυνατή η υλοποίηση των σημαντικών αναπτυξιακών έργων στην περιοχή, με τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών και του ντόπιου κατασκευαστικού και μελετητικού δυναμικού, όπως το έχει αποδείξει χρόνια τώρα.