Η Αγγέλα Καστρινάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, έχει στο ενεργητικό της τέσσερα βιβλία με διηγήματα και τρία επιστημονικά βιβλία για το χώρο της ελληνικής λογοτεχνίας «Ο Έρωτας στον καιρό της ειρωνείας» είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.
Αγγέλα Καστρινάκη
Μυθιστόρημα
Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
Αθήνα 2008, σελ. 324
Η Αγγέλα Καστρινάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, έχει στο ενεργητικό της τέσσερα βιβλία με διηγήματα και τρία επιστημονικά βιβλία για το χώρο της ελληνικής λογοτεχνίας «Ο Έρωτας στον καιρό της ειρωνείας» είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.
Στο βιβλίο, μια νεαρή γυναίκα με ικανοποιητική ζωή, συνάπτει αιφνιδίως εξωσυζυγική σχέση. Ο άντρας της, την ίδια εποχή, αποκτά και αυτός έναν εκτός γάμου δεσμό με αρκετά νεώτερή του κοπέλα.
Το μεγάλο πάθος της την οδηγεί στη λυτρωτική απώλεια κάθε αναστολής και αυτοελέγχου, στην πλήρη ταύτιση με τον άλλο και με τον εαυτό της, στη χαρούμενη συμφιλίωση ακόμα και με την ιδέα του θανάτου. Αναλώνεται όμως μάλλον γρήγορα.
Όταν έρχεται η κρίσιμη ώρα των αποφάσεων, βαθιές μεταβολές στη σχέση του αρχικού ζευγαριού συντελούν στην επανεκτίμηση της νηφαλιότητας, του χιούμορ και της αυτοσυνείδησης, στην επιστροφή της ειρωνείας.
Η σχέση όμως του άντρα με την κατά πολλά χρόνια νεότερή του κοπέλα, διατηρείται, δημιουργώντας νέες ισορροπίες, την πάλη με το αίσθημα της ζήλιας και, για τη σύζυγο που επανέκαμψε, τη νοσταλγία του πάθους, την πιθανότητα να ξαναρχίσει κάποτε μια καινούργια ιστορία έρωτα. Πρόκειται για ένα τέλος ανοιχτό.
Το διαρκές θέμα της φθοράς των σχέσεων, της απιστίας, αλλά και του πειρασμού της αυτοκτονίας, απασχολεί τη συγγραφέα.
Συνδυάζοντας τη γυναικεία ευαισθησία με το σύγχρονο τρόπο γραφής, η Αγγέλα Καστρινάκη συνθέτει ένα ψυχογραφικό μυθιστόρημα με πολλές κοινωνιολογικές συνιστώσες γύρω από το «ευτυχισμένο» μικροαστικό μοντέλο ζωής.
Το μυθιστόρημα είναι αναστοχαστικό, με συγγραφικά αυτοσχόλια και συλλογισμούς γύρω από διάσημα ερωτικά τρίγωνα: οι «Εκλεκτικές συγγένειες» του Γκαίτε, η «Απιστία» του Μπέργκμαν και η παθιασμένη σχέση της Πηνελόπης Δέλτα με τον Ίωνα Δραγούμη αποτελούν αφορμές στοχασμού για τον έρωτα.
Η διαφορά είναι πως η ιστορία της Αγγέλας Καστρινάκη διαδραματίζεται στις μέρες μας, την εποχή της άκρας αυτοσυνειδησίας, με άλλα λόγια στα χρόνια της ειρωνείας.