Επιμένει ο Κώστας Αστυρακάκης, ότι έχουν δρομολογηθεί με μη νόμιμο τρόπο από το Υπουργείο Πολιτισμού οι διαδικασίες επισκευής του κτηρίου και απομάκρυνσης για συντήρηση των έργων του Μουσείου Τεριάντ στην Αθήνα.
Εμμένει στις θέσεις του όσον αφορά στο Μουσείο Τεριάντ ο πρόεδρος του Οργανισμού Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Λέσβου, Κώστας Αστυρακάκης, υποστηρίζοντας πως έχουν δρομολογηθεί με μη νόμιμο τρόπο από το Υπουργείο Πολιτισμού οι διαδικασίες που αφορούν στην επισκευή του κτηρίου και την απομάκρυνση για συντήρηση των έργων στην Αθήνα. Δίνει, μάλιστα, στη δημοσιότητα έγγραφο του Υπουργείου το οποίο, όπως ισχυρίζεται, επιβεβαιώνει τα όσα υποστηρίζει. Την ίδια στιγμή, κλιμάκιο του Υπουργείου βρίσκεται ήδη στη Μυτιλήνη και πραγματοποιεί αυτοψία στα έργα της συλλογής του Μουσείου Τεριάντ.
Στο έγγραφο του Υπουργείου Πολιτισμού που δίνει στη δημοσιότητα ο κ. Αστυρακάκης και το οποίο απεστάλη τόσο προς το διευθυντή του Μουσείου Τεριάντ, Κώστα Μανιατόπουλο, όσο και την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων Βορείου Αιγαίου, ξεκαθαρίζεται η αυτεπιστασία που είχε δοθεί ήδη από το Μάρτιο στην Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων σχετικά με τις εργασίες του 2ου Υποέργου, που αφορά στο Μουσείο και περιλαμβάνει τη μουσειολογική μελέτη επανέκθεσης της συλλογής του.
Το ίδιο έγγραφο προβλέπει προσωρινή διακοπή της λειτουργίας του Μουσείου από 1ης Μαΐου, προκειμένου να ξεκινήσει το έργο ανακαίνισης και να δρομολογηθούν οι εργασίες καταγραφής, ψηφιοποίησης, συντήρησης και επανέκθεσης των έργων. Προβλέπεται, μάλιστα, η άφιξη στη Μυτιλήνη ειδικού κλιμακίου, αποτελούμενου από ιστορικό και συντηρήτρια έργων τέχνης, οι οποίοι θα υπογράψουν εκτός άλλων και το σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης - παραλαβής του συνόλου των αντικειμένων της συλλογής.
Επιμένει…
«Το έγγραφο του Υπουργείου Πολιτισμού επιβεβαιώνει όσα είχα καταγγείλει, αφού δείχνει πως έχουν δρομολογηθεί πολλά πράγματα εκ μέρους του Υπουργείου», λέει στο «Ε» ο κ. Αστυρακάκης. Όπως υποστηρίζει, γνωρίζει ότι από την προηγούμενη εβδομάδα έχουν ενημερωθεί προφορικά τα πρόσωπα που το τελευταίο ορίζει στο διοικητικό συμβούλιο του Μουσείου και για το λόγο αυτό καλούσε πριν από λίγες μέρες την ορισμένη σύμφωνα με τον ίδιο ως πρόεδρο, Αλεξάνδρα Μπούνια, να συγκαλέσει έστω και άτυπα συνέλευση.
«Προφανώς έχει ενημερωθεί και η κ. Δανιά», συνεχίζει ο κ. Αστυρακάκης. «Αυτά είναι σοβαρά θέματα που απασχολούν το λεσβιακό λαό και θα πρέπει να τα συζητήσουμε και να ενημερωθούμε σχετικά. Αυτό που ζητάμε, είναι να αποφασίσει γι’ αυτά το διοικητικό συμβούλιο και όχι αυθαίρετα το Υπουργείο Πολιτισμού.»
Εξετάζεται η κατάσταση των έργων
Την άφιξη του κλιμακίου του Υπουργείου Πολιτισμού επιβεβαίωσε χθες στο «Ε» και ο διευθυντής του Μουσείου Τεριάντ, Κώστας Μανιατόπουλος. Υποστήριξε, ωστόσο, πως ο ρόλος των υπαλλήλων του Υπουργείου περιορίζεται - προς το παρόν τουλάχιστον - στην εξέταση της κατάστασης των έργων και πως δεν έχει ξεκινήσει οποιαδήποτε διαδικασία για μεταφορά τους. «Αυτό που προέχει, είναι το να συνεδριάσει πρώτα το διοικητικό συμβούλιο», ανέφερε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας πως δε γνωρίζει το πρόγραμμα που προβλέπεται για το έργο από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Από την άλλη μεριά, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες τού «Ε», από μεριάς του Υπουργείου Πολιτισμού προετοιμάζεται κοινή σύσκεψη στην Αθήνα με τη συμμετοχή του Δήμου Λέσβου, της διοίκησης του Μουσείου Τεριάντ και άλλων παραγόντων της πολιτικής ζωής του τόπου.
Και επιτροπή για το Μουσείο Θεοφίλου… Ποιος έκανε την εκτίμηση;
Την ίδια στιγμή που γράφονται όλα τα παραπάνω, τριμελής επιτροπή, ορισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού, φαίνεται πως έχει ήδη κάνει εκτίμηση της κατάστασης των έργων που φιλοξενούνται στο Μουσείο Θεοφίλου.
Οι φθορές σε έργα του Θεόφιλου εξετάστηκαν... δυο φορές
Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο, η επιτροπή, αποτελούμενη από την επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Αιγαίου Εύη Σαμπανίκου, τη διευθύντρια του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, Μαρία Αυγούλη, και το συντηρητή αρχαιοτήτων της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού, Παναγιώτη Κωσταλούπη, ορίστηκε με υπουργική απόφαση τον περασμένο Μάρτιο. Η αρμοδιότητά της, όπως ορίζεται στο σχετικό έγγραφο, είναι «τα έργα του Θεόφιλου που εκτίθενται στο Δημοτικό Μουσείο Θεοφίλου».
Ενεργοποιήθηκε ή όχι;
Όπως υποστηρίζει ο κ. Αστυρακάκης, η επιτροπή αυτή δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ, αφού - όπως ισχυρίζεται - ο ίδιος είχε ήδη στείλει στο Υπουργείο μετά από αίτημα του τελευταίου τον αριθμό και τις διαστάσεις των έργων του Θεόφιλου, καθώς και το υλικό που χρησιμοποιείται στο καθένα και την αξία τους (στοιχεία που, όπως λέει, υπήρχαν καταγεγραμμένα από μελέτες προηγούμενων δημοτικών αρχών). Ο πρόεδρος του αρμόδιου Οργανισμού του Δήμου Λέσβου υποστηρίζει, επιπλέον, πως η επιτροπή αυτή συστάθηκε αυτοβούλως από το Υπουργείο Πολιτισμού, χωρίς προηγούμενο αίτημα του Δήμου, καθώς και πως μετά από επικοινωνία του ίδιου με την κ. Σαμπανίκου έγινε σαφές πως δεν υπήρχε λόγος να ενεργοποιηθεί.
«Εξήγησα πως ο σκοπός για τον οποίο ορίστηκε η επιτροπή είχε ήδη καλυφθεί, αφού είχα ήδη αποστείλει όλα τα στοιχεία. Έτσι, η επιτροπή δεν ήρθε. Από εκεί και πέρα, φρόντισα και κατέθεσα στην τεχνική υπηρεσία του Δήμου πρόταση, που αφορά την επισκευή του κτηρίου και τη βελτίωση των συνθηκών θέρμανσης και φωτισμού, καθώς και τη συντήρηση, μέσω του ΕΣΠΑ, των έργων του Μουσείου από το Δήμο, ώστε να μη φύγουν στην Αθήνα. Αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στη φάση σύνταξης των τεχνικών δελτίων.»
Εντύπωση προκαλεί, πάντως, το γεγονός πως η ίδια η κ. Σαμπανίκου υποστήριξε στο «Ε» πως η επιτροπή ενεργοποιήθηκε, πραγματοποιώντας αυτοψία των έργων κυρίως μέσω φωτογραφιών που είχε τραβήξει σε επίσκεψή του προηγούμενο κλιμάκιο του Υπουργείου Πολιτισμού, με υπεύθυνο τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Συντήρησης του Υπουργείου, Νίκο Μίνω. «Έγινε μια απλή εκτίμηση της κατάστασης των έργων και εκεί έληξε και ο ρόλος της τριμελούς επιτροπής», ανέφερε χαρακτηριστικά η ίδια.