Πέτρα… Τουρκίας, παντού!

01/07/2012 - 05:56
Όπως και με το έργο του βιολογικού της Μυτιλήνης, έτσι και στο μεγάλο έργο των δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης και διάθεσης λυμάτων του δήμου Ερεσού - Αντίσσης, μεγάλο μέρος θα πλακοστρωθεί με πέτρα που θα έρθει από Τουρκία.
Όπως και με το έργο του βιολογικού του κέντρου της Μυτιλήνης, έτσι και στο μεγάλο έργο των δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης και διάθεσης λυμάτων του δήμου Ερεσού - Αντίσσης μεγάλο μέρος των αποκαταστάσεων θα πλακοστρωθεί με πέτρα που θα έρθει απ’ τα απέναντι παράλια. Mόνο στον παραδοσιακό οικισμό της Βατούσας, αλλά και σε κάποια ακόμη επιλεγμένα σημεία στα υπόλοιπα έξι χωριά, η πλακόστρωση θα γίνει με πέτρα Μιστεγνών.

Απ’ την πλευρά του αναδόχου του έργου, εκφράζεται η άποψη πως με την πέτρα απ’ την Τουρκία επιτυγχάνεται η διατήρηση του παραδοσιακού χρώματος και ταυτόχρονα η χρηστικότητα του έργου, αφού οι πλάκες δε θα έχουν ανώμαλη επιφάνεια. Στον αντίποδα διατυπώνεται η άποψη πως η επιλογή αυτή γίνεται προκειμένου να εξασφαλιστεί μεγαλύτερο κέρδος.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Ερεσού - Αντίσσης έχει ήδη γνωμοδοτήσει ομόφωνα υπέρ της αιτήματος του αναδόχου για χρήση της συγκεκριμένης πέτρας Μαγνησίας (Μανίσας) Τουρκίας, ενώ η επιβλέπουσα αρχή του έργου, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, απαντά πως ό,τι γίνει θα είναι απόλυτα σύμφωνο με τις προβλεπόμενες προδιαγραφές.

Να «δένει» αισθητικά
Παρ’ ότι ξεκίνησε με σημαντική καθυστέρηση, προχωρά με ταχείς ρυθμούς και ήδη βρίσκεται στο 70% περίπου της περαίωσης του φυσικού του αντικειμένου, το έργο «Δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης και διάθεσης λυμάτων Δήμου Ερεσού - Αντίσσης», προϋπολογισμού 19 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται απ’ το Ταμείο Συνοχής. Το έργο που έχει αναλάβει η Κοινοπραξία ΑΛΤΕΚ - ΕΡΕΤΒΟ - ΓΕΤΕΜ, προβλέπει παρεμβάσεις στο σύνολο των δημοτικών διαμερισμάτων του δήμου, πολλές εκ των οποίων βρίσκονται στην τελική φάση της αποκατάστασης του οδοστρώματος. Συνολικά προβλέπεται πολλές χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα (περίπου 72.000!) να πλακοστρωθούν.
Η μελέτη, σε ό,τι αφορά στις πλακοστρώσεις, προβλέπει οι λίθοι να προέρχονται απ’ την περιοχή του έργου. «Διερευνήσαμε κατ’ αρχάς την προοπτική να γίνει εξόρυξη πέτρας απ’ την ευρύτερη περιοχή και ειδικότερα από τη θέση “Κοκκινέλλια”, για την οποία και κάναμε αίτηση στο δήμο. Απ’ την κείμενη όμως νομοθεσία ορίζεται ότι θα έπρεπε να έχει γίνει σχετική πρόβλεψη στην αρχική μελέτη, η οποία και να έχει περιληφθεί στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου», ανέφερε ο εκπρόσωπος της Κοινοπραξίας, Μιχάλης Γελαγώτης, προσθέτοντας ότι αν ξεκινούσε τώρα η διαδικασία έγκρισης για εξόρυξη στη συγκεκριμένη θέση, η αδειοδότηση θα διαρκούσε μεγάλο διάστημα και το έργο θα οδηγούνταν σε απένταξη.
«Με δεδομένο, λοιπόν, ότι δεν υπήρχε δυνατότητα εξεύρεσης πέτρας απ’ την περιοχή του έργου (θυμίζω ότι και τα νταμάρια Καλλονής έχουν κλείσει), αναζητήσαμε πέτρα που να προσιδιάζει αυτής της περιοχής, που είναι ανδεσίτης», ανέφερε ο κ. Γελαγώτης, υποστηρίζοντας ότι ως τέτοια πέτρα είναι αυτή απ’ τη Μανίσα Τουρκίας.

Δοκιμές
Στα μέσα Μαΐου, το Δημοτικό Συμβούλιο Ερεσού - Αντίσσης απέρριψε αίτημα της Κοινοπραξίας να χρησιμοποιήσει ένα συγκεκριμένο τύπο πέτρας που παρουσίασε ο ανάδοχος του έργου. «Δε δεχθήκαμε», ανέφερε ο δήμαρχος Σωτήρης Καρδαράς, «γιατί η πέτρα ήταν κομμένη στο μηχάνημα, σα βιομηχανοποιημένο πλακάκι πάχους δύο εκατοστών, και φοβηθήκαμε ότι αυτό το υλικό, που οπτικά ταίριαζε με τις πέτρες από την περιοχή της Καλλονής, της Κλειούς, της Κάπης, την τοπική πέτρα της Ερεσού, θα γλιστράει.»
Τελικά, μετά από διάφορες δοκιμές υλικών, στρώθηκε με την πέτρα απ’ τη Μανίσα ένα κομμάτι δρόμου στο Ταβάρι, το οποίο αισθητικά ικανοποίησε τους δημοτικούς συμβούλους που το είδαν, ενώ με επεξεργασία είχε αντιμετωπιστεί και το ζήτημα της ολισθηρότητας.
Έτσι, στις 10 Ιουλίου το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα να κάνει δεκτό το αίτημα της Κοινοπραξίας να τοποθετήσει τη συγκεκριμένη πέτρα, σε πάχος πέντε εκατοστών, σε όλα τα χωριά πλην του χαρακτηρισμένου ως παραδοσιακού οικισμού της Βατούσας, όπως και σε κάποια κατηφορικά σημεία των άλλων οικισμών, που θα χρησιμοποιηθεί πέτρα Μιστεγνών.
«Υπάρχουν περιοχές», τόνισε ο κ. Γελαγώτης, «που σε καμμία περίπτωση δεν ταιριάζει η πέτρα Μιστεγνών, η τοποθέτηση της οποίας, για παράδειγμα στην Άντισσα, θα άλλαζε εντελώς το χαρακτήρα του οικισμού. Επιπρόσθετα θεωρούμε πως θα πρέπει το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί πρέπει να είναι χρηστικό. Να μπορεί να περπατηθεί απ’ όλους, και με τακούνια, να μη δημιουργεί προβλήματα. Απ’ την πλευρά μας, και επειδή ειλικρινά το λέω δε θέλουμε να γίνουν αισθητικά καραγκιοζιλίκια, θα φροντίσουμε με υπεύθυνο τρόπο το αποτέλεσμα της αποκατάστασης, έστω και με αυξημένο κόστος όπου χρειαστεί, να είναι το καλύτερο δυνατό.»

Πιο φτηνή;

Επειδή το μέγεθος του έργου και των οδικών τμημάτων που ανοίχτηκαν ή θα ανοιχθούν και θα αποκατασταθούν είναι πολύ μεγάλο, ήταν επόμενο, όπως συμβαίνει και σε άλλα παρόμοια έργα, για το θέμα της πέτρας να διατυπώνονται και διαφορετικές απόψεις. Όπως εν προκειμένω του ιδιοκτήτη του λατομείου πέτρας Μιστεγνών Γιάννη Αφεντούλη, που ανέφερε πως «όταν μια μελέτη αναφέρει πέτρα της περιοχής του έργου, είναι σαφές για το νησί της Λέσβου τι ορίζεται ως περιοχή. Οπότε θεωρώ ότι όταν αναζητείται λύση εκτός νησιού, ο πραγματικός λόγος είναι ένας. Η εξεύρεση πιο φτηνής πρώτης ύλης.».
Ο κ. Αφεντούλης τόνισε ακόμη πως στους δρόμους, ό,τι απόχρωση κι αν έχει το υλικό που θα στρωθεί «σε λίγο διάστημα θα σκουρύνει και θα μαυρίσει απ’ την κυκλοφορία των αυτοκινήτων. Θυμάται αλήθεια κανείς το κόκκινο χρώμα που είχε η Ερμού όταν στρώθηκε;».
Την επίβλεψη του έργου έχει η Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΥΔΚ) Λέσβου, κι όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, Στέφανος Αγαπητός, «με τις υπηρεσίες μας αυτό που μπορούμε να διασφαλίσουμε για κάθε έργο κι εν προκειμένω για το συγκεκριμένο, είναι ότι θα τηρηθούν τα όσα προβλέπονται στις συμβάσεις. Δεν πρόκειται να μπει ούτε μια πέτρα αν δεν έχει τις νόμιμες προβλεπόμενες εγκρίσεις που θα εγγυώνται την ποιότητα του έργου.».


 

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey