Καμμία εργοληπτική εταιρεία δεν υπέβαλε προσφορά στη δημοπράτηση του οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου κι έτσι η ελπίδα να ξεκινήσει να κατασκευάζεται η «Εγνατία» της Λέσβου παίρνει και νέα αναβολή.
Ούτε μία προσφορά για τον οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου, που δημοπρατήθηκε χθες μετά από δυο αναβολές
Καμμία εργοληπτική εταιρεία δεν υπέβαλε προσφορά στη δημοπράτηση του οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου κι έτσι η ελπίδα να ξεκινήσει να κατασκευάζεται η «Εγνατία» της Λέσβου παίρνει και νέα αναβολή. Άνθρωποι απ’ το χώρο των κατασκευών εκτιμούν πως δεν υπήρξαν προσφορές αφενός γιατί το τεράστιο αυτό έργο βρίσκεται στη νησιωτική χώρα και αφετέρου γιατί είχε πολύ χαμηλές τιμές, που περιόριζαν το εργολαβικό όφελος, εξανεμίζοντάς το σε συνδυασμό με το γεγονός ότι είναι στη Λέσβο κι όχι στην ηπειρωτική χώρα.
Στους λόγους που δεν υπήρξε ενδιαφέρον περιλαμβάνεται και η γενικότερη οικονομική κρίση, που δυσχεραίνει σημαντικά τη λήψη εγγυητικών επιστολών από εργολήπτες για συμμετοχή τους σε τέτοιους διαγωνισμούς. Ή, πιο απλά, πόσες εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν εγγυητική τριών και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, που χρειάζεται για μια μέτρια έκπτωση της τάξης τού 20% - 25% σε ένα τέτοιου μεγέθους έργο; Πάντως δεν αποκλείεται, με δεδομένο ότι τα μεγαθήρια των κατασκευαστικών δε συμμετείχαν στο διαγωνισμό, στην επαναδημοπράτηση του έργου να υπάρξουν κάποιοι που θα ενδιαφερθούν, επιδιώκοντας να το «χτυπήσουν» πιθανόν με χαμηλότερα ποσοστά έκπτωσης.
Νέα δημοπράτηση
Αρκεί, βέβαια, το Υπουργείο Υποδομών να σπεύσει να κινήσει εκ νέου τη σχετική διαδικασία. Με γνωστό το ενδιαφέρον του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, Νίκου Σηφουνάκη, αλλά και τη διάθεση που έχει επιδείξει έως τώρα ο υπουργός Υποδομών, Μάκης Βορίδης, να προωθήσει μεγάλα έργα (πρόσφατο παράδειγμα η μελέτη του φράγματος Τσικνιά), είναι έως και αναμενόμενο να κινηθεί άμεσα η διαδικασία επαναδημοπράτησης.
Θυμίζουμε πως το έργο, μετά την ένταξή του στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για την Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας, το Σεπτέμβριο του 2011 με 44,5 εκατ. ευρώ, δημοπρατήθηκε αρχικά στις 13 Δεκεμβρίου. Λόγω στάσεων εργασίας των Μηχανικών του Δημοσίου (ΕΜΔΥΔΑΣ στην Αττική) δεν έγινε ούτε η πρώτη, ούτε η δεύτερη επαναληπτική δημοπρασία μία βδομάδα αργότερα, ενώ χθες, ελλείψει προσφορών, ο διαγωνισμός που αφορά στην κατασκευή κι αναβάθμιση του οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου, μήκους 46,7 χιλιομέτρων, κηρύχθηκε άγονος.
Δε συμφέρει;
Όπως πληροφορηθήκαμε, στην αρχική προσπάθεια δημοπράτησης του έργου είχαν παρουσιαστεί τρεις εκπρόσωποι εργοληπτικών εταιρειών, που όμως, αφού δεν έγινε ο διαγωνισμός, δεν εκδήλωσαν και τις προθέσεις τους για το εάν θα κατέθεταν ή όχι προσφορές.
Χθες δεν εμφανίστηκε ούτε ένας ενδιαφερόμενος, γιατί - όπως μας είπε κατασκευαστής που «φλέρταρε» με το ενδεχόμενο να υποβάλει προσφορά - «οι τιμές ήταν πάρα πολύ χαμηλές». Ως συγκεκριμένο παράδειγμα ανέφερε ότι η τιμή τού 3Α έχει προϋπολογιστεί στο 1,07 ευρώ το τετραγωνικό, όταν σήμερα η τιμή στη Λέσβο είναι 1,19 ευρώ το τετραγωνικό.
Μια άλλη άποψη που εκφράστηκε πως εξ αιτίας της κρίσης οι εργοληπτικές εταιρείες δεν «ξανοίγονται» σε τόσο μεγάλα έργα, αποκρούστηκε απ’ το επιχείρημα πως δεν τίθεται ζήτημα πληρωμών για τα έργα τού ΕΣΠΑ. Ή, όπως μας είπε και κατασκευαστής «τα προβλήματα είναι έως ότου ξεκινήσουν, μετά δεν υπάρχει ζήτημα μη πληρωμής λογαριασμών».