Χθες συνεδρίασε η Λιμενική Επιτροπή, η οποία αποφάσισε κατά πλειοψηφία την παράταση έως το τέλος του μήνα της προηγούμενης άδειας που είχε δώσει για την εκφόρτωση των καυσίμων. Το ίδιο θέμα θα την απασχολήσει ξανά τις επόμενες μέρες, μετά και την εκλογή του νέου της προέδρου.
Εξελίξεις πυροδότησε το προχθεσινό πρωτοσέλιδο του «Ε», με το οποίο και στιγματιζόταν, πέραν όλων των άλλων, και ως παράνομη η διαδικασία εκφόρτωσης καυσίμων στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Χθες, με πρόσκληση του αντιπροέδρου της και λιμενάρχη Μυτιλήνης, συνεδρίασε η Λιμενική Επιτροπή, η οποία αποφάσισε κατά πλειοψηφία την παράταση έως το τέλος του μήνα της προηγούμενης άδειας που είχε δώσει για την εκφόρτωση των καυσίμων. Το ίδιο θέμα θα την απασχολήσει ξανά τις επόμενες μέρες, μετά και την εκλογή του νέου της προέδρου, που προγραμματίζεται για αύριο το μεσημέρι.
Πέραν του τυπικού ζητήματος που προσωρινά τακτοποιήθηκε με την προαναφερόμενη απόφαση, με επιστολή του στο «Ε» ο αντιπρόσωπος της ΒΡ στο νησί υποστηρίζει πως μπορεί άμεσα να δοθεί και πιο ουσιαστική λύση στο θέμα.
Κι αυτό γιατί, όπως ενημερώνει τις εταιρείες πετρελαιοειδών, οι εγκαταστάσεις της ΒΡ στα Πάμφιλα μπορούν να τις εξυπηρετήσουν και να συμβάλουν στον απρόσκοπτο εφοδιασμό της Λέσβου με καύσιμα, αφού τώρα, δεδομένου ότι δε θα διακινείται πετρέλαιο θέρμανσης, υπάρχουν μεγαλύτερες δυνατότητες αποθήκευσης καυσίμων κίνησης.
«Με αφορμή», σημειώνει ο αντιπρόσωπος της ΒΡ για τη Λέσβο, Γιώργος Γκαγκάκης, «το δημοσίευμά σας με θέμα “Ένα έγκλημα χωρίς τέλος…”, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, όπως και την τοπική κοινωνία, ότι η ΒΡ διαθέτει στη Σκάλα Παμφίλων μια καθ’ όλα αδειοδοτημένη εγκατάσταση με τελευταίας τεχνολογίας συστήματα ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος, πιστοποιημένη με ISO 14001 - Συστήματος διαχείρισης περιβάλλοντος. Μετά απ’ αυτό, σας γνωστοποιούμε ότι είμαστε πρόθυμοι, στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας, να εξυπηρετήσουμε και να εφοδιάσουμε με καύσιμα τις εταιρείες που το επιθυμούν, συμβάλλοντας έτσι στον απρόσκοπτο εφοδιασμό του νησιού σε καύσιμα.»
Παράταση ημερών
Λίγες ώρες μετά την επιστολή του κ. Γκαγκάκη προς το «Ε», ολοκληρωνόταν χθες το μεσημέρι η συνεδρίαση της Λιμενικής Επιτροπής Λέσβου, την οποία και συγκάλεσε ο αντιπρόεδρός της, λιμενάρχης Μυτιλήνης, Μανώλης Βόμβας. Η Επιτροπή συζήτησε το θέμα της παράτασης έως και τις 31 Μαΐου, κατά ένα μήνα δηλαδή, της άδειας να προσεγγίζουν τα δεξαμενόπλοια και να χρησιμοποιούν τον εμπορικό λιμένα Μυτιλήνης για την εκφόρτωση καυσίμων.
Όπως και σε προηγούμενες συνεδριάσεις, κατά της εισήγησης τάχθηκαν ο εκπρόσωπος της ΤΕΔΚ, δήμαρχος Μυτιλήνης, Νάσος Γιακαλής, αλλά και ο πρόεδρος του Παλλεσβιακού Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου (ΠΕΚ), Στρατής Αντώνας. Λευκό στη χθεσινή συνεδρίαση ψήφισε ο αναπληρωτής τής τέως προέδρου Πέλλας Ανδριώτου, Θέμης Κεφάλας, ενώ με τις ψήφους των υπόλοιπων μελών παρατείνεται η νομιμότητα της όλης διαδικασίας έως το τέλος του μήνα. Μέχρι τότε, η Επιτροπή θα πρέπει να αποφασίσει αν θα ανανεώσει την άδεια χρήσης του λιμένα απ’ τα δεξαμενόπλοια ή όχι.
Αύριο η Επιτροπή θα συνεδριάσει προκειμένου, μετά τον ορισμό του Κώστα Κορδώνη στη θέση της κ. Ανδριώτου που παραιτήθηκε, να εκλέξει το νέο πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, που ταυτόχρονα προεδρεύει και στη Λιμενική Επιτροπή.
Μόνιμες εγκαταστάσεις
Σε ό,τι αφορά στα καύσιμα, χρειάζεται να σημειώσουμε ότι μετά την προ διμήνου τροποποίηση, με απόφαση της περιφερειάρχη Σοφίας Θεολογίτου, των καταφυγίων άγριας ζωής στην περιοχή του δήμου Θερμής, άνοιξε ο δρόμος για τη δημιουργία εγκαταστάσεων αποθήκευσης υγρών καυσίμων στο νησί και βρίσκεται στο τελικό της στάδιο η διαδικασία αδειοδότησης απ’ την εταιρεία «Ενεργειακή Μυτιλήνης» για τη θέση Λαφτσί. Σύμφωνα, όμως, με εκπρόσωπο της εταιρείας, απ’ τη στιγμή που θα ληφθεί η άδεια, χρειάζεται ένα διάστημα περίπου έξι με 12 μηνών για την κατασκευή των εγκαταστάσεων, δηλαδή των δεξαμενών αποθήκευσης αλλά και των συστημάτων ασφάλειας και μεταφοράς των καυσίμων. Οπότε η απόφαση που θα ληφθεί απ’ τη Λιμενική Επιτροπή, χρειάζεται, όπως κι όλα τα προηγούμενα χρόνια, να λαμβάνει υπόψη της το σύνολο των παραμέτρων που αφορούν στον εφοδιασμό του νησιού.
Σε ό,τι αφορά δε στις εγκαταστάσεις της ΒΡ, είναι γνωστό πως δεν μπορούν να καλύψουν μόνες τους όλες τις ανάγκες του νησιού, ειδικά τη χειμερινή περίοδο, ενώ υπάρχουν αντιδράσεις απ’ τους κατοίκους της περιοχής που ζητούν την απομάκρυνσή τους, με τη λήξη της άδειας λειτουργίας που τώρα διαθέτουν.
ΕΠΩΝΥΜΩΣ
Είναι πολλά τα λεφτά…
Το θέμα του εφοδιασμού της Λέσβου με καύσιμα, όπως και πολλά άλλα θέματα χωροταξικού ή μη ενδιαφέροντος που απασχολούν το νησί, χρόνια τώρα ισορροπεί σε μια ευαίσθητη ζυγαριά. Απ’ τη μια μεριά της κρέμεται το περιβάλλον και οι ενεργειακές ανάγκες της Λέσβου. Απ’ την άλλη, τα συμφέροντα των εταιρειών πετρελαιοειδών και φυσικά ο μεταξύ τους ανταγωνισμός.
Η ζυγαριά όλα τα τελευταία χρόνια γέρνει επικίνδυνα, τραβιέται κόντρα στο περιβάλλον και στο τοπικό γενικότερο συμφέρον. Υπερισχύει το συμφέρον των εταιρειών, που έως και βολεύονται απ’ το γεγονός ότι το τεράστιο σε μέγεθος κι ενεργειακές ανάγκες νησί δε διαθέτει το αυτονόητο, τις απαιτούμενες δηλαδή εγκαταστάσεις. Εκείνους τους επαρκείς αποθηκευτικούς χώρους που θα καλύπτουν τις ανάγκες φύλαξης για όλα τα είδη καυσίμων που διακινούνται και ζητά το νησί. Για αυτό και έχουμε στηρίξει κάθε προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση δημιουργίας των δεξαμενών, αποδοκιμάζοντας κάθε ενέργεια που παρατείνει/διαιωνίζει το αδιέξοδο.
Σίγουρα η κατάσταση σήμερα είναι σαφώς καλύτερη απ’ ό,τι πέρυσι την άνοιξη, οπότε κι αποφασιζόταν απ’ τη Λιμενική Επιτροπή η «τελευταία» ανανέωση - όπως είχε τότε χαρακτηριστεί - της άδειας εκφόρτωσης χύμα καυσίμων στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Κι αυτό γιατί τώρα υπάρχει προοπτική να γίνουν, έστω και μετά από κάποιους μήνες, εγκαταστάσεις καυσίμων.
Ας έχουν όμως, ακόμη και τώρα, που θεωρητικά δρομολογήθηκε η επίλυση του προβλήματος, οι ιθύνοντες «τεντωμένες τις κεραίες». Ας βρίσκονται πάντα σε επιφυλακή, διότι όπως και οι κίνδυνοι, έτσι και τα λεφτά, είναι πολλά στα καύσιμα και τη διακίνησή τους. Και γίνονται ακόμη περισσότερα όταν στον όλο εφοδιασμό ενός νησιού του μεγέθους της Λέσβου δεν πληρώνεται ούτε η αποθήκευση, ούτε τα μέτρα ασφάλειας στη διακίνηση και φύλαξη του προϊόντος, με τους οι χιλιάδες τόνους να φεύγουν κατ’ ευθείαν απ’ το καράβι στο πρατήριο. Όλες τις μέρες και τις ώρες, χωρίς έλεγχο, χωρίς περιορισμούς, χωρίς ασφάλεια για ανθρώπους και περιβάλλον.
Ας φροντίσουν, λοιπόν, οι έχοντες την ευθύνη να ομαλοποιηθεί επιτέλους η κατάσταση στο νησί. Να εξισορροπήσει η ζυγαριά υπέρ του περιβάλλοντος και του γενικότερου συμφέροντος, ακόμη κι αν είναι να θιγούν κάποια συμφέροντα.