Η πρόσκληση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου για την ολοκλήρωση των εργασιών στο λιμάνι της Μυτιλήνης θορύβησε έντονα όσους ελπίζουν μέσα στη διανυόμενη προγραμματική περίοδο να κατασκευαστούν τα λιμάνια Σιγρίου και Αγίου Ευστρατίου, τα οποία και αποτελούν προτεραιότητα για το νομό Λέσβου.
Η πρόσκληση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου για την ολοκλήρωση των εργασιών στο λιμάνι της Μυτιλήνης θορύβησε έντονα όσους ελπίζουν μέσα στη διανυόμενη προγραμματική περίοδο να κατασκευαστούν τα λιμάνια Σιγρίου και Αγίου Ευστρατίου, τα οποία και αποτελούν προτεραιότητα για το νομό Λέσβου. «Αν πάρει η Μυτιλήνη κοντά 10 απ’ τα 42,3 εκατ. ευρώ που συνολικά διατίθενται για λιμενικά έργα, θα φτάσουν οι πιστώσεις για τα υπόλοιπα;», ήταν ο προβληματισμός που κυριάρχησε μεταξύ στελεχών της αυτοδιοίκησης και υπηρεσιακών παραγόντων. Όμως, πλέον δεν υφίσταται κανένας λόγος προβληματισμού ή ανησυχίας, διότι μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη βδομάδα στην Αθήνα, λήφθηκε η πολιτική απόφαση το νέο λιμάνι Χίου να αναζητήσει χρηματοδότηση αποκλειστικά σε τομεακό πρόγραμμα.
Μετά την απομάκρυνση του μεγάλου αυτού έργου απ’ τον περιφερειακό κορβανά σε ό,τι αφορά στα λιμενικά έργα, έρχεται η σειρά του νομού Λέσβου, ώστε στο Τέταρτο Πακέτο να πάρει τη μερίδα του λέοντος. Κι αυτό γιατί, πλην της ολοκλήρωσης του λιμένα Ευδήλου, δε φαίνεται να υπάρχουν άλλες ώριμες προτάσεις που να διεκδικήσουν ένταξη.
«Δεν αντέχει…»
Η σύσκεψη για το λιμάνι της Χίου έγινε στο γραφείο του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Νίκου Σηφουνάκη, με τη συμμετοχή του ίδιου, του γενικού γραμματέα Υποδομών, Γιάννη Οικονομίδη, της γενικής γραμματέα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, Σοφίας Θεολογίτου, και της βουλευτή Χίου Ελπίδας Τσουρή. Στη σύσκεψη συζητήθηκε το θέμα της χρηματοδότησης του κεντρικού λιμένα Χίου από το τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών και συμφωνήθηκε να αποσταλεί η μελέτη στο υπουργείο Υποδομών για να ελεγχθεί η ωριμότητα του έργου και στη συνέχεια να εξεταστεί η δυνατότητα χρηματοδότησής του.
«Σε ό,τι μας αφορά», τόνισε η κ. Θεολογίτου, μιλώντας στο «Ε», «είπα στη σύσκεψη αυτό που ισχύει πραγματικά. Το ΠΕΠ δεν αντέχει, ούτε τεχνικά ούτε οικονομικά, να σηκώσει ένα έργο τέτοιου μεγέθους. Οπότε η αναζήτηση χρηματοδότησής του από το τομεακό πρόγραμμα ήταν κυριολεκτικά μονόδρομος.»
Μετά την παραπάνω εξέλιξη, η Περιφέρεια άνοιξε κατ’ ευθείαν την πρόσκληση για την ολοκλήρωση του ανατολικού κρηπιδώματος του λιμένα Μυτιλήνης, προϋπολογισμού 9,6 εκατ. ευρώ.
Το έργο, όπως ανέφερε η υπό παραίτηση πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Λέσβου, Πέλλα Ανδριώτου, «είναι καθ’ όλα ώριμο, με έτοιμα και τα τεύχη δημοπράτησης, και είναι χαρακτηρισμένο ως έργο “γέφυρα” απ’ το προηγούμενο Κ.Π.Σ.».
Σύμφωνα με το μηχανικό του Λιμενικού Ταμείου Παναγιώτη Πιττό, για το έργο στο λιμάνι Μυτιλήνης, όπως και για το έργο του λιμένα Σιγρίου, θα πρέπει να υπάρξει προγραμματική σύμβαση με φορέα πιστοποιημένο για την υλοποίηση έργων, όπως η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου. «Οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις», ανέφερε ο κ. Πιττός, «που προβλέπονται στο προγραμματικό σχέδιο του λιμένα Μυτιλήνης, θα δημιουργήσουν μία προέκταση μήκους 140 μέτρων στην ανατολική προβλήτα, η οποία πραγματικά θα λύσει προβλήματα σε ένα λιμάνι, που, ας μην το ξεχνάμε, έχει τεράστια κίνηση. Δέχεται τα πλοία της γραμμής, τα δρομολόγια της άγονης και τα κρουαζιερόπλοια και θα τα δέχεται έως να κατασκευαστεί το νέο λιμάνι της Μυτιλήνης στην περιοχή του Καρά Τεπέ».
Προσπάθειες για Σίγρι
Εκτός όμως της πρόσκλησης για την ένταξη των εργασιών του λιμένα Μυτιλήνης, παραμένει ανοιχτή ακόμη μία, για την ένταξη λιμενικών έργων και ειδικότερα του λιμένος Σιγρίου. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να αναληφθούν πρωτοβουλίες, με στόχο να ξεκαθαρίσει η διαδικασία που θα ακολουθηθεί, ώστε πολύ σύντομα το έργο και τυπικά να είναι έτοιμο να ενταχθεί στο ΠΕΠ και να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του.
Σημειωτέον ότι, μετά την απόφαση που λήφθηκε την προηγούμενη Τετάρτη απ’ την αρμόδια νομαρχιακή επιτροπή για επανέλεγχο του κόστους των πρώτων υλών για τα μεγάλα έργα, αναμένεται ο προϋπολογισμός του έργου από 19,1 εκατ. ευρώ να μειωθεί κατά τρία με τέσσερα εκατομμύρια, διευκολύνοντας έτσι ακόμη περισσότερο την προσπάθεια ένταξής του. «Το λιμάνι Σιγρίου», τόνισε η κ. Θεολογίτου, «αποτελεί μία απ’ τις βασικές προτεραιότητες υποδομών για τη Λέσβο κι ως τέτοια προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε ό,τι προβλήματα υπάρχουν για να την εντάξουμε όσο πιο σύντομα γίνεται.»