Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Κουνάς τα χέρια σου κάτω από τη βρύση και βγαίνει νερό, μπαίνεις στο χώρο κι αναλόγως του ήλιου ανάβει το φως, παρακολουθείς μάθημα σε αίθουσα 50 τ.μ. και ζεσταίνεσαι από τον ήλιο. Όχι δεν ξύπνησες στο 2050, παραμένεις στην Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων, αλλά έχεις την τύχη να είσαι ένας από τους 130 μαθητές και μαθήτριες του 5ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης!
«Είναι το μοναδικό σχολείο στην επικράτεια με τέτοιες καινοτομίες» λέει στο «Ε» ο Στρατής Τζιμής, που περίμενε εννιά χρόνια για να ολοκληρωθεί το έργο του, όχι στη θητεία του ως περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης, αλλά ως αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων.
Ήταν εξάλλου ένα προσωπικό στοίχημα να ολοκληρωθεί το έργο επί θητείας του και επί δημάρχου Γαληνού, όπως μας έλεγε, αφού ο ίδιος διαφωνούσε στη μετεγκατάσταση του σχολείου σε λυόμενα μέχρι να ολοκληρωθούν οι επισκευές, γιατί συχνά συμβαίνει το λαϊκό ρητό: «Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού».
Χαίρεσαι το νέο κτήριο
Να όμως που ένα σχολείο του 1932 μπορεί το 2015 να αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα σχολεία της Ευρώπης, παρά τη θεομηνία του 2006, που ανάγκασε όλους τους μαθητές να πηγαίνουν σχολείο σε λυόμενα.
Προσπάθησε και ο τ. δήμαρχος Δημήτρης Βουνάτσος να το παραδώσει εγκαίρως, αφού είχε φροντίσει να χρηματοδοτηθεί η αποκατάσταση της στατικής επάρκειας, αλλά -όπως είχε γράψει το «Ε» σε σχετικό ρεπορτάζ- κατά την υλοποίηση του έργου διαπιστώθηκε ότι είχαν γίνει δομικά λάθη από τους κατασκευαστές… του προηγούμενου αιώνα.
Δυστυχώς, λόγω των εννιά χρόνων που πέρασαν από το 2006 δεν κατόρθωσαν όλοι οι μαθητές να διδαχτούν στο καινούριο σχολείο, αλλά, όπως μας λέει ο διευθυντής του σχολείου, Αντώνης Βλαχονικολός, «όσοι μαθητές και όσες μαθήτριες βρέθηκαν στη μετάβαση έχουν εντυπωσιαστεί.
Πραγματικά χαίρεσαι να είσαι σε αυτό το σχολείο, είτε είσαι δάσκαλος είτε είσαι μαθητής». Εξάλλου, να σημειώσουμε εδώ ότι το 5ο Δημοτικό Σχολείο είναι από τα «τυχερά», γιατί δεν έχει έλλειψη σε εκπαιδευτικούς αλλά και για το ότι, όταν παρουσιάστηκε πρόβλημα με τον τεχνολογικό εξοπλισμό, όπως επεσήμανε ο κ. Βλαχονικολός, «η εταιρεία και ο επιβλέπων μηχανικός της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου κ. Καλδής επισκεύασε την ίδια στιγμή ό,τι πρόβλημα προέκυψε».
Οι καινοτομίες
Σε κάθε περίπτωση πάντως, όπως μας εξηγεί ο κ. Τζιμής -υπόμνημα του οποίου επισυνάπτεται ολόκληρο στο emprosnet.gr με όλες τις λεπτομέρειες του έργου- «είναι ένα σχολείο με όλες τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και γι’ αυτό απαιτεί ειδική συντήρηση. Περιλαμβάνει οχτώ αίθουσες, ενώ θα μπορούσε να περιλαμβάνει ακόμα πέντε, γιατί έπρεπε να ακολουθηθεί το ευρωπαϊκό μοντέλο που ζητά συγκεκριμένα τετραγωνικά ανά μαθητή».
Το κτήριο έχει χωριστεί σε τρεις ζώνες με διαφορετικές ανάγκες και ώρες λειτουργίας, καθεμία απ’ τις οποίες λειτουργεί με διαφορετική αντλία θερμότητας, προσφέροντας πλήρη ευελιξία και με έμμεσο αποτέλεσμα τη χρήση μικρότερων μονάδων με μεγαλύτερο συντελεστή απόδοσης.
Από κει κι έπειτα, για να κατανοήσει κανείς την καινοτομία του σχολείου, αρκεί να σκεφτεί ότι έχει προβλεφθεί η παρακολούθηση της εξοικονόμησης ενέργειας και ύδατος μέσω οπτικών μέσων κεντρικά τοποθετημένων αλλά και η δυνατότητα επισκεψιμότητας των αντίστοιχων εγκαταστάσεων. Με άλλα λόγια, οι μαθητές θα μαθαίνουν την τεχνολογία την ίδια ώρα που θα την απολαμβάνουν.