Η μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων που οδήγησε σε μείωση τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων δεν άλλαξε την κατάσταση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες - σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ), Απόστολου Βεντούρη - και το 2011 θα καταγράψουν ζημίες.
Η μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων που οδήγησε σε μείωση τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων δεν άλλαξε την κατάσταση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες - σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ), Απόστολου Βεντούρη - και το 2011 θα καταγράψουν ζημίες.
Σα ρίζα του προβλήματος θεωρεί ότι δεν έχει απελευθερωθεί πλήρως η δρομολόγηση πλοίων από και προς τα νησιά του Αιγαίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αποδρομολογούνται ή να παροπλίζονται πλοία όπως έγινε με το «Blue Horizon», το «Νήσος Ρόδος», το «Κρήτη Ι» και το «Κρήτη ΙΙ», ενώ υπό διερεύνηση πώλησης είναι δύο ταχύπλοα.
«Και μόνο αυτό το γεγονός της κατ’ έτος απώλειας πέντε - έξι πλοίων, σε συνδυασμό με την κατά τα τελευταία έτη απώλεια πλέον των 36 επιβατηγών πλοίων (εταιρείες «Καλλίστη Ferries», G.A. Ferries, SAOS Ferries, ANEN), χωρίς αναπλήρωσή τους αναδεικνύει τον προβληματισμό μας και την προδιαγεγραμμένη πορεία της ακτοπλοΐας προς την καταστροφή», σημειώνεται χαρακτηριστικά.
Διασφάλιση βιωσιμότητας
Για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας ζητά:
- Άμεσα την εξομοίωση του Φ.Π.Α. των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων με το Φ.Π.Α. των ξενοδοχείων. Σήμερα ο Φ.Π.Α. για τα εισιτήρια των επιβατών είναι 13% και για τα εισιτήρια των οχημάτων 23%.
- Κατάργηση του πιστοποιητικού ελληνομάθειας.
- Να προσαρμοστεί στα ευρωπαϊκά δεδομένα η ελληνική νομοθεσία για τη σύνθεση των πληρωμάτων.
- Να καταργηθεί η δεκάμηνη υποχρεωτική δρομολόγηση των πλοίων και η δεκάμηνη υποχρεωτική στελέχωσή τους.
Επίσης η ΕΕΝ θεωρεί ότι οι μισθοί των Ελλήνων ναυτικών είναι οι υψηλότεροι της Ευρώπης, ενώ αν συγκριθούν με τους μισθούς της ξηράς στο ξενοδοχειακό προσωπικό είναι διεθνώς το υψηλότερο, χωρίς οι ναυτικοί του ξενοδοχειακού τομέα των πλοίων να προσφέρουν ανάλογου επιπέδου υπηρεσίες.
Για όλα τα παραπάνω, η ΕΕΝ έχει καταφύγει στις κοινοτικές αρχές, οι οποίες έχουν εκδώσει δύο φορές αιτιολογημένη γνώμη, καλώντας τη χώρα μας να απελευθερώσει πλήρως την ακτοπλοϊκή αγορά.
Ο κ. Βεντούρης υποστηρίζει πως αν τώρα η Ελληνική Πολιτεία δεν απελευθερώσει την ακτοπλοϊκή αγορά, σύντομα θα κληθεί να πληρώνει 1,5 δισ. ευρώ ετησίως για να υπάρχουν στοιχειώδεις ακτοπλοϊκές συνδέσεις μεταξύ των νησιών.