Μετά από ένα χρόνο θα φανούν τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της ΝΕΛ και μετά από έξι έως επτά χρόνια θα έχει ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση της Εταιρείας. Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία που προέκυψαν από τη χθεσινή γενική συνέλευση της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου.
Μετά από ένα χρόνο θα φανούν τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της ΝΕΛ και μετά από έξι έως επτά χρόνια θα έχει ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση της Εταιρείας. Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία που προέκυψαν από τη χθεσινή γενική συνέλευση της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, που πραγματοποιήθηκε στο πλοίο «Μυτιλήνη» παρουσία των ισχυρών ανδρών της εταιρείας Μιλτιάδη Βάγγερ και Ιωάννη Αβραντίνη. Στη συνέλευση συμμετείχε και ο εκπρόσωπος επενδυτικού κεφαλαίου με έδρα την Αγγλία που ελέγχει το 11,5% των μετοχών της Εταιρείας. Η αύξηση κεφαλαίου των 100 εκατ. ευρώ θα αποφασισθεί σε επαναληπτική γενική συνέλευση, που θα πραγματοποιηθεί στις 27 Ιουλίου.
Επίσης χθες, εκλέχθηκε νέο Δ.Σ., τα μέλη του οποίου κατά σειρά εκλογής είναι οι Κώστας Παπαδόπουλος, Ιωάννης Δ. Αβραντίνης, Απόστολος Αθηναίος, Μιλτιάδης - Μιχαήλ Βάγγερ, Μιχάλης Κουντσούρος, Γιώργος Δημόπουλος, Λύσανδρος - Γιώργος Τζιλίδης - Τζιλόγλου.
Στη συνέλευση πήραν μέρος και περί τους 50 μετόχους από τη Λέσβο και την Αθήνα, οι οποίοι εξέφρασαν την αγανάκτησή τους για τη δεινή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Εταιρεία, ζητώντας να λογοδοτήσουν οι παλαιές διοικήσεις και να έχουν επίσημη ενημέρωση για τις κινήσεις που γίνονται από τη διοίκηση της ΝΕΛ. Ορισμένοι από τους μικρομετόχους της ζήτησαν από τη διοίκηση να στηρίξει τη μετοχή.
Σχεδιασμοί
Ο κ. Αβραντίνης κατά τη διάρκεια της συνέλευσης ανέφερε ότι η ανάκαμψη της Εταιρείας, σύμφωνα με το σχεδιασμό που έχει κάνει η διοίκησή της, θα ξεκινήσει από το καλοκαίρι του 2011. Οι σωρευμένες ζημιές της ανέρχονται στα 55 εκατ. ευρώ και η καθαρή θέση της Εταιρείας είναι 12 εκατ. ευρώ.
Ένας εκ των μικρομετόχων της ΝΕΛ, ο κ. Προκοπίου, ρώτησε πώς είναι δυνατόν να ζητά 100 εκατ. ευρώ για αύξηση των κεφαλαίων της τη στιγμή που η καθαρή της θέση είναι 12 εκατομμύρια. Ο κ. Αβραντίνης είπε ότι με βάση τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας, κανείς δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι η Εταιρεία θα καταφέρει να βρει τα κεφάλαια που ζητά, θεωρεί όμως πως ακόμη και η μερική επιτυχία της αύξησης κεφαλαίου, αν συγκεντρωθούν 25 εκατ. ευρώ, θα είναι θετική εξέλιξη. Καθώς η εταιρεία θα αποκτήσει τα αναγκαία κεφάλαια κίνησης για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Ένα άλλο ερώτημα που τέθηκε από τους μετόχους ήταν γιατί η μετοχή μπήκε στο χρηματιστήριο στα 0,30 ευρώ και όχι στη μέση τιμή που προτάθηκε από το σύμβουλο της ΝΕΛ, δηλαδή στα 0,475 ευρώ. Η απάντηση που δόθηκε από τη διοίκηση ήταν πως η τιμή εισόδου δεν αποφασίζεται ούτε από το σύμβουλο ούτε από την Εταιρεία, αλλά από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Προς συμβιβασμό με το ΝΑΤ
Η διοίκηση της ΝΕΛ έχει στα χέρια της νομικές γνωματεύσεις που αναφέρουν ότι θα κερδίσει τη δικαστική αντιπαράθεση με το ΝΑΤ, που εκδικάζεται στο εφετείο τον Οκτώβριο. Ωστόσο πρόθεσή της είναι να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση του Ταμείου, ώστε να επιτύχει ρύθμιση της οφειλής. Κι αυτό γιατί υπάρχει κίνδυνος, παρά τις θετικές ενδείξεις, η δικαστική απόφαση να είναι τελικά αρνητική.
Πρόθεση της διοίκησης της ΝΕΛ είναι να αξιοποιήσει τις ευεργετικές νομικές ρυθμίσεις και να προχωρήσει σε ρύθμιση της οφειλής προς το ΝΑΤ, με 36 έως 48 δόσεις. Το κεφάλαιο της οφειλής, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΝΕΛ, ανέρχεται στα δύο εκατομμύρια ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΝΑΤ είναι επτά εκατομμύρια. Αν η ΝΕΛ χάσει τη δίκη στο εφετείο, θα κληθεί μαζί με τις προσαυξήσεις να πληρώσει περί τα 11,8 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι αντίστοιχο της καθαρής θέσης της Εταιρείας. Αυτονόητο είναι πως επιδίωξη της ΝΕΛ είναι να πετύχει μια ρύθμιση, βάση της οποίας δε θα πληρώσει πρόστιμα και προσαυξήσεις.
Οι κινήσεις στη σκακιέρα του Αιγαίου
Όταν η σημερινή διοίκηση της ΝΕΛ ανέλαβε την εταιρεία τον περασμένο Οκτώβριο, ο στόλος αποτελούνταν από εννέα πλοία. Το «Παναγία Χοζοβιώτισσα» δόθηκε για διάλυση (σκραπ). Το «Αίολος 1» ναυλώθηκε στη Γαλλία και στη θέση του η ΝΕΛ ναύλωσε το «Aqua Jewel», το οποίο καλύπτει το ένα από τα δύο δρομολόγιά της στις άγονες ενδοκυκλαδικές γραμμές και τα κέρδη από την κίνηση ανέρχονται στα δυόμισι με τρία εκατομμύρια ευρώ. Επιδίωξη της εταιρείας είναι να ναυλώσει και τα άλλα δύο ταχύπλοα πλοία της, «Αίολος Κεντέρης» και «Αίολος Κεντέρης ΙΙ», στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα αναζητά συνεργασίες σε σκανδιναβικές χώρες, στη Γαλλία και τις ΗΠΑ.
Στον τομέα των μεταφορών φορτηγών, η ΝΕΛ έχει ναυλώσει τρία πλοία, το «Ιππότης», το «Κολοσσός» και το «Μύκονος». Με το «Μύκονος» η ΝΕΛ επί της ουσίας απέκτησε τις γραμμές που εξυπηρετούσε το πλοίο στις Κυκλάδες. Ο τζίρος από τη γραμμή αυτή αναμένεται να ανέλθει στα πέντε εκατομμύρια ευρώ. Τα άλλα δύο πλοία, όπως είναι γνωστό, θα δραστηριοποιηθούν στις γραμμές των Δωδεκανήσων και στόχος είναι να πάρει έσοδα περίπου 15 εκατ. ευρώ. Το κόστος ναύλωσης του καθενός από τα δύο πλοία είναι 2.000 ευρώ την ημέρα.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ, Μιλτιάδης Βάγγερ, παρακολούθησε τη συνέλευση χωρίς να μιλήσει
«European Express»
Επίσης η Εταιρεία ναύλωσε το πλοίο «European Express», το οποίο έχει 250 καμπίνες και η υπηρεσιακή ταχύτητα με την οποία θα κινείται θα είναι 22,5 μίλια την ώρα. Το πλοίο θα ξεκινήσει δρομολόγια από την Πέμπτη και θα βρεθεί δίπλα στο «Μυτιλήνη», το οποίο αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 17,5 μιλίων. Το πλοίο «European Express» θα συντομεύσει αισθητά το χρόνο του ταξιδιού, χωρίς όμως να κάνει τη μεγάλη ανατροπή.
Η ΝΕΛ περιμένει ότι η ΑΝΕΚ θα απαντήσει στην κίνηση αυτή με τη δρομολόγηση του «Κρήτη Ι», ενώ παράλληλα στη γραμμή παραμένει και το «Νήσος Χίος». Αν αυτή η εκτίμηση επιβεβαιωθεί, σημαίνει ότι η γραμμή του βορείου Αιγαίου θα βρεθεί να έχει πέντε πλοία.
Λύσεις αναζητά η ΝΕΛ για την αντικατάσταση των πλοίων «Θεόφιλος» και «Ταξιάρχης», ώστε οι άγονες γραμμές που εξυπηρετούν να είναι κερδοφόρες. Κατά την άποψη του κ. Αβραντίνη, το «Θεόφιλος» είναι αξιόπλοο και θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στις γραμμές του εσωτερικού ή να πουληθεί στο εξωτερικό κι έτσι η ΝΕΛ να αποκομίσει κέρδη από την πώλησή του.
Αύξηση κεφαλαίου
Ο σχεδιασμός της διοίκησης της ΝΕΛ για τη διάσωση της εταιρείας βασίζει πολλά στην, έστω και μερική, επιτυχία της αύξησης κεφαλαίου της. Ο κ. Αβραντίνης αποκάλυψε ότι η ΝΕΛ έχει απευθυνθεί στις πιστώτριες τράπεζες να συμμετάσχουν στην αύξηση κεφαλαίου (πρόκειται για συγκεκαλυμμένη μετατροπή χρεών σε μετοχές). Από τα 100 εκατομμύρια που ζητά, τα 60 θα δαπανηθούν για τη μείωση του χρέους και τα άλλα για κεφάλαια κίνησης της Εταιρείας. Ο βασικός μέτοχος εκτιμά ότι θα έχει την οικονομική δυνατότητα να καλύψει την ίδια συμμετοχή στην αύξηση του κεφαλαίου, πιστεύοντας επί της ουσίας ότι θα πάρει δάνειο. Η ΝΕΛ ελπίζει ότι μέρος της αύξησης κεφαλαίου θα καλυφθεί από τους παλαιούς μετόχους, προσπαθώντας μάλιστα να πείσει τραπεζικά ιδρύματα να δανειοδοτήσουν υποψήφιους επενδυτές.