Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Μεθαύριο, Δευτέρα, ανοίγουν οι τεχνικές προσφορές των εταιρειών που ενδιαφέρονται να αναλάβουν την πολυετή εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Πρόκειται για μια διαδικασία που προκαλεί αντιδράσεις ιδιαίτερα στα νησιά, διότι σε αυτά τα αεροδρόμια, όπως και τα λιμάνια, έχουν ιδιαίτερη σημασία για την οικονομική και κοινωνική ζωή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα στις 10.30 το πρωί, με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ Λήμνου, θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην είσοδο του αεροδρομίου του νησιού. Ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων είχε ταχθεί με ομόφωνο ψήφισμά του το Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου πριν από λίγες εβδομάδες.
Στάση αναμονής τηρούν οι εργαζόμενοι των αεροδρομίων και η ομοσπονδία τους ΟΣΥΠΑ.
Οι επιχειρηματικοί όμιλοι που έχουν καταθέσει προσφορές είναι οι «Vinci-Ελλάκτωρ», «Fraport-όμιλος Κοπελούζου» και «Corporacion America-ΜΕΤΚΑ». Οι όμιλοι που θα κριθεί ότι κατέθεσαν ικανοποιητικές τεχνικές προσφορές, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, θα περάσουν στο επόμενο στάδιο, το οποίο αφορά την εξέταση των οικονομικών προσφορών.
Ο όμιλος που θα δώσει το μεγαλύτερο τίμημα είναι αυτός που θα αναλάβει τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρόμιων, τα οποία έχουν διαχωριστεί σε δύο ομάδες και για κάθε ομάδα πραγματοποιείται ξεχωριστή διαγωνιστική διαδικασία.
Το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης, μαζί με αυτά της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου, ανήκουν στη δεύτερη ομάδα. Σε αυτά μπορεί να προστεθεί και το αεροδρόμιο της Λήμνου με απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ.
Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως το ανώτατο ποσό χρέωσης ανά αναχωρούντα επιβάτη θα ανέλθει στα 14,5 ευρώ πριν από την ολοκλήρωση των επενδύσεων των παραχωρησιούχων και έως 20 ευρώ μετά το πέρας των εργασιών.
Βασικό κομμάτι της χρέωσης είναι το τέλος που έρχεται να αντικαταστήσει το «σπατόσημο», το οποίο θα είναι 12 ευρώ για όλα τα αεροδρόμια της χώρας έως τον Οκτώβριο του 2024, με κερδισμένους τους ταξιδιώτες των εκτός Ε.Ε. χωρών, οι οποίοι σήμερα καταβάλουν 22 ευρώ. Μετά από τον Οκτώβριο του 2024, το «σπατόσημο» θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη.
Από το «σπατόσημο» που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται, το ελληνικό δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ ανά επιβάτη για τη χρηματοδότηση των μικρότερων αεροδρομίων, τα οποία προβλέπεται να περάσουν υπό τη διαχείριση της κρατικής Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων, των άγονων γραμμών και της λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Η ΥΠΑ θα μετατραπεί σε ρυθμιστική αρχή που θα ελέγχει τους παραχωρησιούχους των αεροδρομίων, ενώ θα συνεχίζει να εισπράττει τα τέλη υπερπτήσης, προκειμένου να χρηματοδοτεί τις επενδύσεις της αεροναυτιλίας και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, θα επιβάλλει ποινικές ρήτρες, ενώ θα μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση σε περίπτωση υποτροπών.
Για τα αεροδρόμια μεικτής χρήσης, η σύμβαση παραχώρησης ορίζει τις αρμοδιότητες της Πολεμικής Αεροπορίας, της ΥΠΑ και των παραχωρησιούχων.
Εκεί όπου υπάρχει σημαντική στρατιωτική παρουσία, θα παραχωρηθεί μόνο το αμιγώς πολιτικό κομμάτι του αεροδρομίου, ενώ οι υποδομές κοινής χρήσης θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο ιδιώτης θα τα χρησιμοποιεί έναντι τιμήματος, που θα πληρώνει στην Πολεμική Αεροπορία.