Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Απαγορεύεται η αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο.
Με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή για το «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Ένα γενικό πλαίσιο αρχών και όχι ένας άμεσα εφαρμόσιμος «Μηχανισμός εφαρμογής… του Μεταφορικού Ισοδύναμου…» είναι, όπως εύκολα διαπιστώνει κανείς με μια απλή ανάγνωση, το από καιρό πολυδιαφημιζόμενο νομοσχέδιο που εισήχθη απ την Κυβέρνηση στη Βουλή με την διαδικασία του επείγοντος.
Ζητείται να θεσμοθετηθεί ένα πλέγμα σύνθετων διαδικασιών, που θα οριστικοποιηθούν με Υπουργικές Αποφάσεις, ώστε έστω και πιλοτικά να εφαρμοστούν άμεσα από πρώτης Ιουλίου του 2018, από μια Γενική Γραμματεία για την Νησιωτικότητα που δεν φρόντισαν εδώ και τρία χρόνια να την καταστήσουν με την κατάλληλη οργανωτική δομή και στελέχωση πραγματική υπηρεσία εφαρμογής της Νησιωτικότητας.
Ένα αίτημα των νησιωτών για το λεγόμενο μεταφορικό ισοδύναμο, που αναμένετο, εντασσόμενο σε ένα μελετημένο κανονιστικό πλαίσιο Νησιωτικής Πολιτικής, να ισχυροποιήσει και να συμπληρώσει τα μέχρι τώρα εφαρμοζόμενα μέτρα προς κάλυψη των μειονεκτημάτων της νησιωτικότητας, με τον τρόπο που προωθείται ουσιαστικά αποδυναμώνεται.
Κι αυτό προκειμένου να καλυφθεί επικοινωνιακά η άφρων πολιτική της Κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να καταργήσει άκριτα το κύριο αναπτυξιακό εφαρμοζόμενο μέτρο των νησιών δηλαδή την εφαρμογή του μειωμένου ΦΠΑ. Και δυστυχώς με την ήδη αυτάρεσκα διακηρυχθείσα προσωπική επιλογή του Πρωθυπουργού της Χώρας μας κ. Α. Τσίπρα.
Και γι’ αυτό επιλέχθηκε αυτή η επείγουσα διαδικασία με την προβολή μέτρων που δήθεν θα καλύψουν την μεγάλη άνοδο τιμών στα νησιά.
Και πράγματι το νέο προβλεπόμενο μέτρο, με το οποίο επιδιώκεται η εναρμόνιση του κόστους μεταφοράς επιβατών κι εμπορευμάτων μεταξύ θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών για ίδιες αποστάσεις, είναι ένα θετικό μέτρο που έρχεται να επεκτείνει την επί χρόνια εφαρμοζόμενη πολιτική των άγονων γραμμών στις θαλάσσιες συγκοινωνίες στα νησιά του Αιγαίου και για τις μεταφορές από τα νησιά προς και από τα λιμάνια της Αττικής.
Όμως το όφελος αυτό αφορά κατά βάση κατοίκους που έχουν ΑΦΜ στα νησιά, για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων και μάλιστα μόνο οικονομικής θέσης.
Και προχωρώντας στις επιχειρήσεις που λειτουργούν στα νησιά που θα δικαιούνται την ενίσχυση διαπιστώνουμε ότι:
Μόνο πολύ μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, με κύρια έδρα τους στους νησιωτικούς Δήμους και εγγεγραμμένες σε νησιωτικό επιμελητήριο στους τομείς τουρισμού, εμπορίου και μεταποίησης είναι στην κατηγορία των ωφελημένων.
Έτσι τα μεγάλα πολυκαταστήματα με την κύρια έδρα τους εκτός των νησιών και καταστήματα στα νησιά θα μείνουν εκτός της ρύθμισης. Μαζί τους θα μείνει και το μεγάλο καταναλωτικό κοινό τους στα νησιά που θα επωμισθεί το επί πλέον κόστος της αύξησης των τιμών βασικών προϊόντων με ότι αυτό συνεπάγεται για την ζωή του και την ανάπτυξη των νησιών.
Η γνωστή επιδοματικής πολιτική που χαρακτηρίζει αυτήν την Κυβέρνηση και ο αποκλεισμός κάθε «πλούσιου» νησιώτη και επισκέπτη που προκειμένου να ταξιδεύσει π.χ. 13 ώρες επιλέγει να ταξιδεύσει με θέση με κρεβάτι!
Μια ολοκληρωμένη Νησιωτική πολιτική λοιπόν, στα πλαίσια των σπασμωδικών ενεργειών της Κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, δείχνει όλο και πιο άπιαστο όνειρο για τους νησιώτες του Αρχιπελάγους μέσα στις ήδη διαμορφούμενες δύσκολες γεωπολιτικές συνθήκες της περιοχής.
Θα ήταν ένα θετικό βήμα αν έστω και την τελευταία στιγμή η Κυβέρνηση αξιοποιώντας το σχέδιο Νόμου, που έχει καταθέσει στην Βουλή η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής κα Φώφη Γεννηματά, για την διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ κάνει το εθνικό καθήκον της για τα νησιά μας.
*Ο Δημήτρης Καπετανάς είναι πρώην Γεν. Γραμματέας Αιγαίου.