Με την υπογραφή του υπουργού Περιβάλλοντος, σφραγίστηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2012 η ολοκλήρωση της μελέτης για τη νότια παράκαμψη Μυτιλήνης, η οποία είχε ξεκινήσει 13 χρόνια πριν.
Ολοκληρώθηκε μετά από 13 χρόνια η μελέτη της νότιας παράκαμψης Μυτιλήνης, του πιο αναγκαίου έργου για το κυκλοφοριακό
Με την υπογραφή του υπουργού Περιβάλλοντος, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, σφραγίστηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2012 η ολοκλήρωση της μελέτης για τη νότια παράκαμψη Μυτιλήνης, η οποία είχε ξεκινήσει 13 χρόνια πριν. Μετά από μια σειρά πισωγυρισμάτων, αντιδράσεων που αφορούσαν στη χάραξη και στη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο πιο αναγκαίος δρόμος για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της λεσβιακής πρωτεύουσας, η νότια παράκαμψη είναι σήμερα το πιο ώριμο προς ένταξη έργο. Αρκεί να αναλάβει κάποιος φορέας, ο Δήμος Λέσβου ή η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, την υλοποίησή του, αφού φυσικά εξασφαλιστεί η ένταξή του με 30 εκατ. ευρώ προϋπολογισμό έργου στο ΕΣΠΑ.
Μέσα στο Σεπτέμβριο του 2011, η Επιτροπή Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου γνωμοδότησε θετικά για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων των κόμβων σε Κουμκό και Ράχες Χρυσομαλλούσας. Αντίστοιχες θετικές γνωμοδοτήσεις έφτασαν και από άλλους εμπλεκόμενους φορείς (αρχαιολογικές υπηρεσίες, Στρατός) και έτσι ο υπουργός Περιβάλλοντος με απόφασή του ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου, που άλλαξαν μετά την τροποποίηση της αρχικής μελέτης προκειμένου να κατασκευαστούν οι δύο προαναφερόμενοι οδικοί κόμβοι. Η συγκεκριμένη έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) των δύο κόμβων έρχεται να συμπληρώσει την προ ετών εγκεκριμένη ΜΠΕ του όλου έργου της νότιας παράκαμψης της Μυτιλήνης, το οποίο θα αποσυμφορήσει την πόλη και θα εξυπηρετήσει τη δυτική και νότια Λέσβο στην πρόσβασή της προς το αεροδρόμιο.
Επιλύει το κυκλοφοριακό
Όπως αναφέρεται και στην απόφαση του κ. Παπακωνσταντίνου, σκοπός της νότιας παράκαμψης είναι «να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία από την Καλλονή και τη Θερμή προς το αεροδρόμιο και την Κράτηγο και αντίστροφα, από και προς τα Λουτρά με τις δύο παραπάνω κατευθύνσεις, καθώς επίσης και τις διαδημοτικές κινήσεις μεταξύ των δυτικών συνοικιών. Ακόμη, να βελτιώσει την προσπελασιμότητα των οικιστικών ενοτήτων και να αναβαθμίσει τη συγκοινωνιακή υποδομή της περιοχής.».
Αυτό που είναι γνωστό στην τοπική κοινωνία και έχει κατ’ επανάληψη αναδειχθεί, είναι πως η κατασκευή της νότιας παράκαμψης, σε συνδυασμό μάλιστα και με τη λειτουργία εδώ και λίγο καιρό και της βόρειας (που μένει να ολοκληρωθεί πλήρως με την κατασκευή του κόμβου εισόδου στην περιοχή τού ΣΤΕΠ), θα αποτρέψει σημαντικό αριθμό οχημάτων απ’ το κέντρο και την προκυμαία της Μυτιλήνης.
Πλέον, με την έγκριση απ’ το Υπουργείο Περιβάλλοντος, η νότια παράκαμψη είναι ένα ώριμο προς ένταξη έργο, για το οποίο και πρέπει να αναζητηθεί πίστωση απ’ το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών, αφού το Περιφερειακό ΕΣΠΑ δε διαθέτει για οδικά έργα τα 30 εκατ. ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός της οδού. Η οποία οδός, θυμίζουμε, είναι 6,8 χιλιόμετρα και συνδέει περιμετρικά τις παρυφές της πόλης της Μυτιλήνης με την έξοδο προς τη Βαρειά και το αεροδρόμιο, αλλά και με την έξοδο προς το κεντρικό τμήμα του νησιού, περίπου στην περιοχή του κόμβου για Αλυφαντά.
Η επαρχιακή οδός που θα κατασκευαστεί, με καινούργια χάραξη στο μεγαλύτερο μέρος της, είναι ένας δρόμος που μπορεί να αναλάβει ο Δήμος Λέσβου ή η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου να υλοποιήσει. Για να κατασκευαστεί, όμως, προέχει να διεκδικηθεί η εξασφάλιση της χρηματοδότησής της με ένταξη στο ΕΣΠΑ. Οπότε, 13 χρόνια μετά την έναρξή της, η ολοκληρωμένη πλέον μελέτη ζητά «ανάδοχο» για να γίνει το πιο ώριμο και αναγκαίο οδικό έργο του νησιού.