Οι ανθρωπιστικές σπουδές, η ανθρωπιστική παιδεία και η θέση τους στα σχολικά προγράμματα των σύγχρονων κοινωνιών, αποτελούν ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θέματα μεταξύ των μάχιμων εκπαιδευτικών, των φιλοσόφων της εκπαίδευσης και των ειδικών που καθορίζουν την εκπαιδευτική πολιτική κάθε χώρας.
Σπύρος Ράσης
Εκδόσεις Επίκεντρο
Αθήνα 2007, σελ. 158
«Οι ανθρωπιστικές σπουδές, η ανθρωπιστική παιδεία και η θέση τους στα σχολικά προγράμματα των σύγχρονων κοινωνιών, αποτελούν σήμερα ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θέματα μεταξύ των μάχιμων εκπαιδευτικών, των φιλοσόφων της εκπαίδευσης και των ειδικών που καθορίζουν την εκπαιδευτική πολιτική κάθε χώρας. Η ιστορία τους είναι συνυφασμένη με την ιστορία της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης και τη σύγκρουση των πολιτιστικών αξιών που προσπαθούν να κυριαρχήσουν στην εκπαίδευση του Δυτικού κόσμου. Πρόκειται για ένα θέμα πλατύ και εξαιρετικά σύνθετο, το οποίο έχει δημιουργήσει μια σειρά από προβληματισμούς που εναγώνια ζητούν μια λύση.»
Τα παραπάνω είναι από τον πρόλογο του συγγραφέα Σπύρου Ράση στο βιβλίο του για τις ανθρωπιστικές σπουδές στον αιώνα μας. Χωρίζεται σε τέσσερα κεφάλαια με τους παρακάτω τίτλους: Ιστορική εξέλιξη της ανθρωπιστικής παιδείας, Από τη Βιομηχανική Επανάσταση στον 20ό αιώνα, Οι ανθρωπιστικές σπουδές στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, Οι ανθρωπιστικές σπουδές μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο συγγραφέας θέτει πολύ ενδιαφέροντα ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον των ανθρωπιστικών σπουδών στην εποχή μας, στην οποία παρατηρούμε την όλο και αυξανόμενη κυριαρχία της μαζικής κουλτούρας πάνω στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, αλλά και την τεράστια αύξηση της επιστημονικο-τεχνικής γνώσης που έχουν γίνει «οι νέες θεότητες».