Κατά προτεραιότητα θα πληρωθούν οι μεταφορείς των μαθητών, μόλις εγκριθεί στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου η δυνατότητας έκδοσης των σχετικών ενταλμάτων, αφού στην πράξη έως σήμερα, δεν μπορεί να πληρώσει ακόμη και για δαπάνες για τις οποίες έχει ήδη τα σχετικά κονδύλια.
Κατά προτεραιότητα θα πληρωθούν οι μεταφορείς των μαθητών, μόλις εγκριθεί στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου η δυνατότητας έκδοσης των σχετικών ενταλμάτων, αφού στην πράξη έως σήμερα, ενάμιση μήνα απ’ την αρχή του χρόνου, δεν μπορεί να πληρώσει ακόμη και για δαπάνες για τις οποίες έχει ήδη τα σχετικά κονδύλια. Μεταξύ αυτών είναι και η μεταφορά των μαθητών για την οποία σε επίπεδο Νομού Λέσβου οφείλονται για το διάστημα απ’ το Σεπτέμβριο έως και το Δεκέμβριο του 2010, συνολικά σε Λέσβο και Λήμνο, 930.000 ευρώ. Για το 2011, ελλείψει συμβάσεων, η μεταφορά στο σύνολό της είναι «στον αέρα» και κανείς δε γνωρίζει πόσες γραμμές θα εγκριθούν και με ποιο κόστος. Μέχρι, όμως, να ξεκαθαρίσει το τοπίο, ταξί και ΚΤΕΛ συνεχίζουν να πληρώνουν τα καύσιμα, ενώ για τον προηγούμενο χρόνο έχουν αποδώσει ήδη και αρκετές χιλιάδες Φ.Π.Α., όταν παραμένει άγνωστο ακόμη πότε θα εισπράξουν τα χρωστούμενα.
Απ’ τον προσεχή Σεπτέμβριο η μεταφορά των μαθητών θα είναι μια αρμοδιότητα την οποία θα έχουν οι δήμοι. Μέχρι τότε, όμως, και αναδρομικά απ’ τις 13 Σεπτεμβρίου 2010, το συγκεκριμένο αντικείμενο απασχολεί την περιφερειακή αυτοδιοίκηση Βορείου Αιγαίου, που καλείται να διαχειριστεί το περσινό χρέος, όπως και τις οφειλές που προκύπτουν απ’ την αρχή του χρόνου.
Γενικού Λογιστηρίου… τρυκ
«Κυριολεκτικά είμαστε με δεμένα τα χέρια», εξήγησε ο αντιπεριφερειάρχης Ν. Λέσβου, Ηρακλής Βερβέρης, σημειώνοντας πως για ένα θέμα που θα έπρεπε να είναι όλα τακτοποιημένα, επικρατεί μια άνευ προηγουμένου κατάσταση χάους. «Ως γνωστόν», συνέχισε ο κ. Βερβέρης, «άλλαξε το σύστημα των πληρωμών και για να μπορέσουμε να πληρώσουμε ακόμη και για δαπάνες που ήδη υπάρχουν πιστώσεις εγκεκριμένες, χρειάζεται να κόψει το ένταλμα η Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ).»
Ο αντιπεριφερειάρχης τόνισε πως υπήρχαν χρήματα με τα οποία θα μπορούσε η νομαρχιακή αρχή να πληρώσει έως και το Νοέμβριο του 2010, αλλά «για άγνωστους λόγους και εξ αιτίας της συνταξιοδότησης υπαλλήλων, κάτι τέτοιο δεν έγινε εφικτό».
Οι οφειλές για τον προηγούμενο χρόνο προς τους μεταφορείς ανέρχονται σε 930.000 ευρώ και αφορούν οι 805.000 τους μεταφορείς, ΚΤΕΛ Αστικό και Υπεραστικό και ταξί της Λέσβου και οι 125.000 τους μεταφορείς της Λήμνου.
«Δυστυχώς, όμως, λόγω της αλλαγής του συστήματος απ’ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ακόμη δεν υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης εντάλματος απ’ την ΥΔΕ κι έτσι οι μεταφορείς δεν πληρώνονται τις περσινές οφειλές, ενώ παραμένει άγνωστο τι θα γίνει και με τις φετινές οφειλές, παρ’ ότι ήδη έχουμε στη διάθεσή μας το ένα 12τημόριο του προϋπολογισμού», είπε ο κ. Βερβέρης, συμπληρώνοντας ότι απ’ την πλευρά τους κάνουν ό,τι είναι εφικτό και δεσμεύονται πως μόλις αρχίσει η έκδοση ενταλμάτων, αμέσως θα πληρωθούν μεταφορείς και καύσιμα.
«Στον αέρα»
Σημειωτέον, όμως, ότι πέρα των προβλημάτων στις πληρωμές, για το μεγαλύτερο μέρος του μεταφορικού έργου (για 165 γραμμές σε σύνολο 177) δεν υπάρχουν συμβάσεις μεταξύ διευθύνσεων Εκπαίδευσης και μεταφορέων. Για τις 12 γραμμές που υπογράφτηκε σύμβαση, υπήρξε απορριπτική απόφαση απ’ το Ελεγκτικό Συνέδριο, με το σκεπτικό ότι δε ζητήθηκε η γνώμη των δήμων πριν την υπογραφή τους για το εάν προτίθεται να αναλάβει τη μεταφορά, αλλά και γιατί δεν τηρήθηκαν οι χρόνοι που προβλέπονταν στους σχετικούς διαγωνισμούς. Η Περιφέρεια έκανε ένσταση, η οποία και εκδικάστηκε στην Αθήνα την προηγούμενη Πέμπτη, με δικηγόρο απ’ την πλευρά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου το Δημοσθένη Χατζηγιάννη. Το αποτέλεσμα της εκδίκασης αναμένεται έως το τέλος του μήνα, ενώ έως τότε και μέχρι να αποφασιστεί ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί συνολικά, όλες οι υπόλοιπες γραμμές εξακολουθούν να βρίσκονται «στον αέρα».
Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει ανάλογο πρόβλημα και στους τρεις Νομούς της, αλλού μικρότερο, αλλού μεγαλύτερο, ενώ παρόμοια είναι η κατάσταση σε όλη τη χώρα. Το θέμα της μεταφοράς των μαθητών συζήτησαν όλοι οι περιφερειάρχες στη συνεδρίαση της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος την Παρασκευή, όπου ομόφωνα αποφασίστηκε να ζητήσουν από τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών, Οικονομικών και Παιδείας την άμεση ψήφιση τροπολογίας για την επίλυση των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν στις συμβάσεις για τη μεταφορά των μαθητών από τις καταργηθείσες νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, απόδοση στις περιφέρειες του συνόλου των οφειλόμενων χρημάτων προηγούμενων ετών από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και την κατάλληλη προετοιμασία για την εφαρμογή της σχετικής διάταξης του «Καλλικράτη» για μεταφορά της συγκεκριμένης αρμοδιότητας από τις περιφέρειες στους δήμους από την 1η Ιουλίου 2011, προκειμένου να μην υπάρχουν κενά και νέες αρρυθμίες.
Προπληρώνουν καύσιμα και Φ.Π.Α. απ’ την τσέπη τους οι μεταφορείς
Δεν ξέρουν πόσα τους χρωστούν!!!
Στον «αυτόματο» έχει μπει όλο το σύστημα της μεταφοράς των μαθητών κυριολεκτικά, αφού τα ΚΤΕΛ συνεχίζουν να κάνουν δρομολόγια που χρόνια εκτελούν, δίχως να ξέρουν αν θα τους εγκριθούν ή όχι. Ο πρόεδρος των Υπεραστικών ΚΤΕΛ Λέσβου, Βασίλης Παπαφιλίππου, απ’ τον Πολιχνίτο, μας είπε σχετικά: «Δουλεύουμε ενάμιση μήνα τώρα ανοιχτά, χωρίς συμβάσεις, δίχως καμμία συμφωνία, κυριολεκτικά στα κουτουρού. Δεν ξέρουμε ποιες γραμμές θα εγκριθούν, ποιες θα ακυρωθούν, για πόσες εν τέλει δε θα πληρωθούμε όταν έρθει η ώρα της πληρωμής.»
Ο ίδιος προσέθεσε πως για το τετράμηνο του 2010 που παραμένουν απλήρωτοι, έχουν ήδη κόψει τιμολόγια με Φ.Π.Α. 9%, το οποίο έχουν ήδη αποδώσει, ενώ συνεχίζουν για όλο αυτό το διάστημα, απ’ τις 13 Σεπτεμβρίου και μετά, να πληρώνουν τα ακριβά καύσιμα.
Ανάλογη εικόνα μάς μετέφερε και ο αντιπρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ, Πάρις Μολυβιάτης, τονίζοντας: «Επικρατεί αβεβαιότητα, γιατί ίσως για πρώτη φορά, εκτός όλων των άλλων, δε γνωρίζουμε και πόσα τελικά θα μας χρωστούν απ’ τη μεταφορά των μαθητών για το πρώτο εξάμηνο του 2011, αφού δεν υπάρχουν συμβάσεις.»
«Ό,τι μπορούμε…»
«Κατ’ αρχάς είναι κάτι παραπάνω από δίκαιο το αίτημα του συνόλου των μεταφορέων να πληρωθούν για το έργο που έχουν αναλάβει, είτε με συμβάσεις είτε όχι», ανέφερε ο κ. Βερβέρης, εξηγώντας πως είναι πράγματι παραλογισμός να καλούνται οι μεταφορείς να πληρώνουν απ’ την τσέπη τους τα καύσιμα και να έχουν προπληρώσει το Φ.Π.Α., τη στιγμή μάλιστα που δεν είναι σίγουρο τι θα ισχύσει για τον καινούργιο χρόνο.
«Το μόνο που μπορώ να δεσμευτώ είναι πως θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, ώστε, μόλις υπάρξει δυνατότητα να ξεμπλοκάρουν οι πληρωμές, να δώσουμε στους μεταφορείς τα χρήματα που τους οφείλονται», κατέληξε ο αντιπεριφερειάρχης Λέσβου.