Έναν «οικολογικό» κινητήρα που θα καταναλώνει πολύ χαμηλότερο ποσοστό ενέργειας και θα προορίζεται για οχήματα ετοιμάζονται να κατασκευάσουν δύο μαθητές του 3ου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης.
Έναν «οικολογικό» κινητήρα που θα καταναλώνει πολύ χαμηλότερο ποσοστό ενέργειας και θα προορίζεται για οχήματα ετοιμάζονται να κατασκευάσουν δύο μαθητές του 3ου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης. Ο Μανώλης Πλευριτάκης και ο Παναγιώτης Κοντοπός, υπέβαλαν τη συγκεκριμένη πρότασή τους στο Υπουργείο Παιδείας, μετά από πρόσκληση που έκανε το τελευταίο σε νέους 14 έως 21 ετών. Η ειδική επιστημονική επιτροπή που την εξέτασε, μαζί και με δεκάδες άλλες που υποβλήθηκαν από συνομηλίκους τους από όλη τη χώρα, τη βρήκε «αξιόλογη» και «ενδιαφέρουσα» και την επέλεξε μαζί με άλλες 14 προτάσεις. Οι δύο μαθητές καλούνται τώρα, μέχρι και τις 11 Απριλίου, να ολοκληρώσουν το θεωρητικό σχεδιασμό και την πειραματική εφαρμογή του σχεδίου, προκειμένου να διεκδικήσουν συμμετοχή στον 23ο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό για Νέους Επιστήμονες.
Με τις γνώσεις Φυσικής που έχουν αποκτήσει από το Σχολείο τους οι δύο μαθητές που φοιτούν στη Β΄ τάξη του 3ου Λυκείου, αποφάσισαν να δημιουργήσουν έναν κινητήρα που δε θα ρυπαίνει την ατμόσφαιρα και θα αποτελείται από σχετικά απλά μέρη, με μικρό κόστος κατασκευής.
Η σύγχρονη αυτή «ατμομηχανή», όπως την αποκαλούν, θα κινείται μέσω του ατμού με ένα στρόβιλο (αντί για έμβολο), ώστε να κινεί με τη σειρά της το όχημα (στην προκειμένη, ένα αεροπλάνο). Σύμφωνα με τους ίδιους, μια τέτοια εφαρμογή έχει 20% μεγαλύτερη απόδοση από μια ατμομηχανή με έμβολο. Για την αποφυγή απωλειών ενέργειας, θα χρησιμοποιήσουν θερμομονωτικά υλικά, ενώ για το «ζέσταμα» του νερού θα τοποθετηθεί θερμική αντίσταση, αντί για υλικά που ρυπαίνουν το περιβάλλον. Η τελευταία θα τροφοδοτείται από μια μπαταρία, η οποία θα συλλέγει ενέργεια με τη χρήση ηλιοσυλλεκτών που θα βρίσκονται στο εξωτερικό μέρος του αεροπλάνου, καθώς και μιας ηλεκτρικής γεννήτριας (δυναμό), που θα παίρνει κίνηση από τη μηχανή.
«Στις μέρες μας, οι περισσότερες μηχανές είναι πολύ ρυπογόνες. Το πιο σημαντικό, λοιπόν, είναι να δημιουργηθεί ένας κινητήρας που να ρυπαίνει ελάχιστα. Θέλαμε να κατασκευάσουμε κάτι οικολογικό και καινούργιο. Αυτή είναι μηχανή του “μέλλοντος” είναι πρωτοποριακή και δεν έχει ξαναγίνει ακριβώς ίδιο μοντέλο», λένε οι δύο μαθητές.
Στόχος, το Ελσίνκι
Στην πρόταση που υπέβαλαν στο Υπουργείο Παιδείας, συνοδευόμενη από πρόχειρα σχέδια του πώς φαντάζονται να λειτουργεί η κατασκευή τους, περιγράφουν αναλυτικά τον τρόπο που η «ατμομηχανή» τους θα δίνει κίνηση στο όχημα.
Η ειδική επιστημονική επιτροπή που εξέτασε την ιδέα, την κατέταξε ανάμεσα στις 15 πιο ενδιαφέρουσες από όλη τη χώρα. Τώρα, τους ζητάει να δεσμευτούν ότι προλαβαίνουν να υποβάλουν τόσο τον πλήρη θεωρητικό σχεδιασμό, όσο και την πειραματική εφαρμογή του σχεδίου, μέχρι τις 11 Απριλίου. Οι τρεις καλύτερες κατασκευές που θα επιλεχθούν στη συνέχεια, θα συμμετάσχουν στον 23ο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό για Νέους Επιστήμονες, που θα πραγματοποιηθεί στο Ελσίνκι της Φινλανδίας τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Σκοπός του διαγωνισμού είναι να εντοπίσει ταλαντούχους νέους ηλικίας 14 έως 21 ετών και να τους δώσει κίνητρα και ευκαιρίες να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους. Ο διαγωνισμός θα αναδείξει εννέα συνολικά εργασίες. Οι τρεις πρώτες θα πάρουν ως έπαθλο 7.000 ευρώ, οι τρεις επόμενες 5.000 ευρώ και οι τελευταίες τρεις 3.500 ευρώ. Τέλος, τόσο οι νικητές όσο και άλλοι διακριθέντες, θα έχουν τη δυνατότητα να τοποθετηθούν σε διεθνούς φήμης ερευνητικά και τεχνολογικά κέντρα για μικρό χρονικό διάστημα, προκειμένου να παρακολουθήσουν την εργασία των εκεί ερευνητών.
Οι δύο μαθητές, που για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό είχαν την παρότρυνση τόσο του διευθυντή τους, Σταύρου Ανδρεαδέλλη, όσο και του καθηγητή Φυσικής τους, Γιώργου Κοντέλλη, θα έστελναν χθες απάντηση στην επιτροπή, ζητώντας μια μικρή παράταση έως τα τέλη Απριλίου, γνωρίζοντας πως υπάρχει τέτοια δυνατότητα και όντας αισιόδοξοι ως προς την τελική έκβαση της προσπάθειάς τους.
«Αποφασίσαμε να συμμετέχουμε επειδή είμαστε και οι δύο πολύ των… θετικών επιστημών και επειδή είμαστε φίλοι και μας αρέσουν πολύ η Φυσική και τα Μαθηματικά», λέει στο «Ε» ο Παναγιώτης Κοντοπός. «Αν και είναι δύσκολο να συγκεντρώσουμε τα υλικά, πιστεύουμε ότι η κατασκευή μας θα πετύχει.»