Η δωρεάν παροχή ηλεκτρονικών υπολογιστών στους μαθητές της Α΄ γυμνασίου έχει να προσφέρει πολλά, αφού ανοίγει το δρόμο για την ουσιαστική χρήση των υπολογιστών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η δωρεάν παροχή ηλεκτρονικών υπολογιστών στους μαθητές της Α΄ γυμνασίου έχει να προσφέρει πολλά, αφού ανοίγει το δρόμο για την ουσιαστική χρήση των υπολογιστών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αναμένεται ότι θα ωθήσει σημαντική μερίδα των εκπαιδευτικών στην ψηφιακή εποχή, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρξει σταδιακή αλλαγή των σκοπών και στόχων του εκπαιδευτικού συστήματος αφού θα διερευνηθεί η παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην πράξη. Γενικότερα αναμένεται να προσφέρει μια σημαντική και ευχάριστη αναστάτωση στον εκπαιδευτικό χώρο.
Είναι ένα νέο μέτρο που θα δεχτούν ευχάριστα οι μαθητές. Η ευκαιρία που έχουν οι 12χρονοι μαθητές, να ξεκολλήσουν από τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας για λίγο, όσο σημαντικές κι αν είναι, και να εμβαθύνουν, διερευνήσουν, εκφράσουν, συνδημιουργήσουν είναι σημαντική.
Σίγουρα η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα μπορούσε να είναι καλύτερη, όπως και θα βοηθούσαν σχετικές οδηγίες στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και πολλά άλλα. Ωστόσο μπορούμε να προσπαθήσουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι ώστε να αξιοποιήσουμε το νέο μέσο που μας δίνεται και τις ευκαιρίες που μπορεί να προσφέρει. Ιδανικές συνθήκες δεν υπάρχουν ποτέ, ούτε το εκπαιδευτικό σύστημα θα είναι ποτέ τέλειο, αλλά στηρίζεται σε εκπαιδευτικούς ικανούς να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους για την εκπαίδευση των παιδιών μας. Ο εκπαιδευτικός της τάξης καλείται για άλλη μια φορά να βρει τον καλύτερο τρόπο, ώστε να αξιοποιήσει το νέο εργαλείο που έχει στα χέρια του.
Γύρω μας αλλάζουν τα πάντα και θα πρέπει να επανεξετάζουμε συνεχώς το περιεχόμενο και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση. Δεν μπορούμε πια να αδιαφορούμε για την ψηφιακή πραγματικότητα και δεν μπορούμε να την αρνηθούμε. Η ύπαρξη εργαλείων όπως η «ηλεκτρονική τάξη» και τα ιστολόγια-blogs αποτελούν ενδιαφέρουσες εφαρμογές και προσφέρονται ως υπηρεσίες από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο για κάθε εκπαιδευτικό. Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα καλής πρακτικής στο e-yliko του ΥΠΕΠΘ, που προέρχονται από συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Όπως είναι φυσικό, η παροχή υπολογιστών δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα μάθουν και θα επιτύχουν όλοι, αλλά το σημαντικό είναι να μοιραστούμε και να ανταλλάξουμε επιτυχημένες πρακτικές που θα βοηθήσουν όλους μας να γίνουμε καλύτεροι.
Η είσοδος των υπολογιστών στα σχολεία είναι μια νέα πρόκληση, την οποία καλείται να διαχειριστεί οι κοινότητα των εκπαιδευτικών. Όπως είναι φυσικό, θα υπάρξουν δυσκολίες και προβλήματα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν με συνεχή συνεργασία και ανταλλαγή εμπειριών και ο βέλτιστος τρόπος είναι η χρήση του διαδικτύου. Το «μοίρασμα» αυτό μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στην αντιμετώπιση πολλών θεμάτων που συναντούν στην καθημερινότητά τους.
Όπως λέει και ένα ισπανικό τραγούδι, «Caminante no hay camino, se hace camino al andar», «Ταξιδιώτη, ο δρόμος δεν υπάρχει, τον δημιουργείς εσύ, καθώς περπατάς», κάτι που ισχύει σε κάθε καινοτομία όπως η ενσωμάτωση των υπολογιστών στην εκπαίδευση.
* Ο Τιμολέων Θεοφανέλλης είναι σχολικός σύμβουλος Πληροφορικής Βορείου Αιγαίου.