Αρμενίζουν ξανά τα εμπορικά πλοία των φαραώ

09/07/2013 - 16:08

Η Cheryl Ward, μελετήτρια της ναυτικής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Coastal Carolina, και οι συνεργάτες της, διαψεύδουν την επικρατούσα αντίληψη, σύμφωνα με την οποία οι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν τα πλοία τους μόνο «στην εσωτερική θάλασσα», το Νείλο, αδυνατώντας να ανοιχτούν στο πέλαγος.

Η Cheryl Ward, μελετήτρια της ναυτικής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Coastal Carolina, και οι συνεργάτες της, διαψεύδουν την επικρατούσα αντίληψη, σύμφωνα με την οποία οι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν τα πλοία τους μόνο «στην εσωτερική θάλασσα», το Νείλο, αδυνατώντας να ανοιχτούν στο πέλαγος.

Το πειραματικό σκάφος «Min of the Desert» επιβεβαιώνει τα περί του αντιθέτου. Το όνειρο της Cheryl Ward έγινε πραγματικότητα. Πρόκειται για το πρώτο αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος αρχαίου αιγυπτιακού πλοίου. Η ανακατασκευή του θεωρείται μείζονος σημασίας για την κατανόηση του τρόπου που ασκούσαν τη ναυπηγική τεχνική κατά την αρχαιότητα.

Απαιτήθηκαν πάρα πολλά χρόνια επίπονης έρευνας καθώς η αρχαιολόγος έχει αφιερωθεί από το 1983 στη μελέτη αρχαίων αιγυπτιακών πλοίων.

Επιστήμονες της ενάλιας αρχαιολογίας, ναυπηγοί και ιστιοπλόοι εντυπωσιάζονται από τις δυνατότητες του πανάρχαιου μοντέλου που αποδεικνύει τις ναυσιπλοϊκές δεξιότητες των Αιγυπτίων

Η τελική σχεδίαση του σκάφους βασίστηκε σε πληροφορίες που αντλήθηκαν από νέες ανασκαφές πλοίων, από ανάγλυφα του ιερού της Χατσεψούτ, όπως και λείψανα αρχαίων ναυαγίων. Για να αξιοποιηθούν όλες αυτές οι πληροφορίες σωστά οδηγώντας στην κατασκευή πραγματικού μοντέλου πλοίου, απαιτήθηκε η συνεργασία με τους ναυπηγούς Tom Vosmer και Patrick Conser.

Σε ηλεκτρονικά σχεδιαστικά προγράμματα χρησιμοποιήθηκαν ακριβείς μετρήσεις από λείψανα αρχαίων πλοίων προκειμένου οι διαστάσεις του σκάφους να συμπίπτουν με τις απεικονίσεις στα ανάγλυφα του ιερού της Χατσεψούτ.

Στόχος των προσπαθειών τους ήταν η κατασκευή πλοίου αντίστοιχου με αυτά που διέθετε ο εμπορικός στόλος της βασίλισσας Χατσεψούτ προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι την εποχή των φαραώ οι Αιγύπτιοι διέθεταν ικανά σκάφη για εμπορικές αποστολές σε μακρινές και πλούσιες χώρες, όπως η μυθική Punt που, όπως εκτιμάται, βρισκόταν στην ανατολική Αφρική. Πώς λοιπόν κατασκεύαζαν τα πλοία την εποχή των φαραώ;

Το ηλεκτρονικό πρόγραμμα επεξεργάστηκε μοντέλο μήκους 20 μέτρων και πλάτος 5 μέτρων με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου 17 τόνων.

Με λίγες παραχωρήσεις
Το «Min of the Desert» κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Hamdi Lahma & Brothers στο λιμάνι Rashid, ανατολικά της Αλεξάνδρειας. Εργάστηκαν όπως οι τεχνίτες της αρχαιότητας - αν και έβαλαν λίγο νερό στο κρασί τους σε ό,τι αφορά τα υλικά.

Οι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν κέδρους του Λιβάνου που σήμερα δεν υπάρχουν, επέλεξαν όμως το έλατο Douglas, που έχει παρόμοιες ιδιότητες.

Τα εργαλεία που μεταχειρίστηκαν δεν ήταν χάλκινα σφυρήλατα, όπως εκείνη την εποχή, αλλά από σίδηρο. Κατά τ’ άλλα, αντέγραψαν τις μεθόδους κατασκευής της αρχαιότητας. Εν ολίγοις, χειροποίητες κατασκευές που απαίτησαν σκληρή εργασία δέκα μηνών.

Αποτελεσματική τεχνική
Το ενδιαφέρον τους εστιάστηκε στον τρόπο που οι Αιγύπτιοι έκαναν τη συναρμογή του εξωτερικού κελύφους του σκαριού. Ορισμένοι επιστήμονες υποστήριζαν ότι τα ταξίδια στην ανοιχτή θάλασσα την εποχή των φαραώ δεν ήταν εφικτά καθώς χρησιμοποιούσαν τόρμους και εντορμίες για τις συνδέσεις του σκαριού.

Στην αρχαιότητα κατασκεύαζαν πρώτα το κέλυφος του πλοίου, ενώ οι συνδέσεις γίνονταν ως εξής: η ξύλινη προεξοχή, το «δόντι» (τόρμος) που είχε το ένα σανίδι θηλύκωνε στη διαμορφωμένη κοιλότητα (εντορμία) του άλλου σανιδιού. Η Cheryl Ward και ο Tom Vosmer ακολούθησαν τη ναυπηγική τεχνική της αρχαιότητας.

Ο τρόπος που συνδέονται οι σανίδες του κελύφους παρουσιάζει αυξημένο επιστημονικό ενδιαφέρον καθώς διίστανται οι απόψεις στην επιστημονική κοινότητα σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της ναυσιπλοΐας στους διάφορους πολιτισμούς. Η επιστημονική ομάδα αισιοδοξεί ότι με το πειραματικό σκάφος «Min of the Desert» αποδείχτηκε ότι η τεχνική τόρμου-εντορμίας λειτουργεί και για σκάφη που ταξιδεύουν στην ανοικτή θάλασσα.

Αρχαιολόγοι, ναυπηγοί και ιστιοπλόοι εντυπωσιάστηκαν από την ευκολία με την οποία το σκάφος μπορεί να κυβερνηθεί. Η Cheryl Ward και οι συνεργάτες της απέδειξαν ότι η φαραώ Χατσεψούτ είχε τη δυνατότητα να οργανώνει εμπορικές αποστολές στη μυθική Punt για την εξασφάλιση χρυσού, σμύρνας, ελεφαντοστού και διάφορων αρωματικών ουσιών.

Γενική Ροή Ειδήσεων

PROUDLY POWERED BY CJ web | Copyright © 2017 {emprosnet.gr}
Made with love and a lot of coffee by CJ web, Creative web Journey