200 εκατομμύρια ευρώ απ’ το αποθεματικό του Υπουργείου Υποδομών για μεγάλα έργα στο Βόρειο Αιγαίο, αλλά… δεν τελειώνει το τμήμα από παράκαμψη Μόριας έως Λάρσο, λόγω απαλλοτριώσεων
Αντιφατικές ειδήσεις προκάλεσε η σύσκεψη για τα μεγάλα έργα της Λέσβου, που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων το βράδυ της Τετάρτης. Απ’ τη μια, σε συνέχεια και της επίσκεψης Ρέππα στη Μυτιλήνη, ανακοινώθηκε ότι το Βόρειο Αιγαίο θα λάβει απ’ το αποθεματικό του τομεακού προγράμματος του Υπουργείου συνολικά 200 εκατ. ευρώ για υποδομές, απ’ την άλλη όμως αποκαλύφθηκε σοβαρή εμπλοκή στην εξέλιξη του βασικού οδικού άξονα της Λέσβου, του δρόμου από παράκαμψη Μόριας προς Λάρσο - Καλλονή. Για τον οποίο δεν υπήρξε στη σύσκεψη καμμία δέσμευση για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του, αφού τα προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις που έχουν καθυστερήσει την έναρξη του συγκεκριμένου τμήματος, εμφανίστηκαν ως ανυπέρβλητα εμπόδια. Ξαφνικά προέκυψε πως εξ αιτίας των εργασιών που έγιναν στις Αλυκές, θα πρέπει να υπάρξει και συμπληρωματική πίστωση απ’ το ΕΣΠΑ για να γίνουν τα οκτώ περίπου χιλιόμετρα του τμήματος από την παράκαμψη της Μόριας προς τη Λάρσο.
Σύσκεψη για τα μεγάλα έργα της Περιφέρειας του Βορείου Αιγαίου πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, όπου και συζητήθηκε η πορεία οδικών αξόνων και λιμενικών υποδομών, ενδιαφέροντος της Λέσβου, για τα οποία και επιβεβαιώθηκε η πολιτική βούληση, σε συνέχεια της επίσκεψης των υπουργών Δημήτρη Ρέππα, Νίκου Σηφουνάκη, Γιάννη Μαγκριώτη στη Λέσβο το Σεπτέμβριο του 2010, να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν απ’ το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου. Όπως ξεκαθαρίστηκε στη σύσκεψη, συνολικά πάνω από 200 εκατ. ευρώ θα δοθούν σε έργα στο Βόρειο Αιγαίο, με τη μερίδα του λέοντος να αφορά παρεμβάσεις για τη Λέσβο.
Στη σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Νίκος Σηφουνάκης, ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, Φώτης Χατζημιχάλης, ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Νάσος Γιακαλής, με τους αντιπεριφερειάρχες Ηρακλή Βερβέρη και Κώστα Γανιάρη και υπηρεσιακοί παράγοντες, σε ό,τι αφορά στους οδικούς άξονες Καλλονής - Σιγρίου και Καλλονής - Πέτρας τονίστηκε ότι ολοκληρώνονται σε επίπεδο μελετών τον Απρίλιο και τον Ιούνιο αντίστοιχα και στη συνέχεια θα κινηθεί η διαδικασία ένταξής τους στο ΕΣΠΑ.
Ομοίως η μελέτη για τη νότια παράκαμψη της πόλης της Μυτιλήνης, για την οποία εκκρεμεί η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων δύο κόμβων της, αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Παράνομα τα λιμάνια
Σε ό,τι αφορά στις λιμενικές υποδομές στο λιμάνι Μυτιλήνης, το λιμάνι Σιγρίου και το λιμάνι Αγίου Ευστρατίου επισημάνθηκε ότι εξετάζεται άμεσα να δοθεί λύση νομιμοποίησης των υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων ως προϋπόθεση για να προχωρήσει η ένταξή τους στο ΕΣΠΑ. Όπως είχε αναδείξει προ ημερών το «Ε», οι εν λόγω λιμένες, όπως και οι περισσότεροι της χώρας, θα έπρεπε έως τον Απρίλιο του 2009 να είχαν νομιμοποιήσει τις υφιστάμενες απ’ το 1940 και μετά κατασκευές σε αυτά, κάτι που δεν έγινε. Τώρα, με τη ρύθμιση που προωθείται, θα δοθεί παράταση ώστε να γίνει από εδώ και πέρα η νομιμοποίηση.
Ένα ακόμη θέμα που εξετάστηκε στη σύσκεψη, αφορούσε στο αεροδρόμιο Μυτιλήνης, για το οποίο, μετά την οριστική χωροθέτηση του νέου αεροσταθμού εντός της έκτασης του υφιστάμενου αεροδρομίου Μυτιλήνης - ύστερα από πρωτοβουλία και σχετική μελέτη που δρομολόγησε ο κ. Σηφουνάκης κατά τη διάρκεια της θητείας του στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων -, λύθηκε οριστικά το πρόβλημα των απαλλοτριώσεων που ακινητοποιούσε τις διαδικασίες επί 20 χρόνια. Ήδη εκπονείται η προμελέτη και στη συνέχεια θα δρομολογηθεί η οριστική μελέτη. Δεδομένου του περιορισμένου χρόνου για την ένταξη των έργων στο ΕΣΠΑ, θα υπάρξει επόμενη σύσκεψη αμέσως μόλις ολοκληρωθούν οι προμελέτες.
Τέλος, στην ίδια σύσκεψη επιβεβαιώθηκε το ενδιαφέρον για την ανεύρεση πόρων χρηματοδότησης των μελετών εφαρμογής του φράγματος Τσικνιά, ενώ σε σχέση με τα έργα που έχει αναλάβει η «Εγνατία Α.Ε.» ανακοινώθηκε και το χρονοδιάγραμμα δημοπρατήσεων του βιολογικού του Ευεργέτουλα που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.
Πρέπει να τελειώσει…
Ειδικό κεφάλαιο στη σύσκεψη αποτέλεσε το έργο της 36ης Εθνικής Οδού Μυτιλήνης - Καλλονής και ειδικότερα το τμήμα «Παράκαμψη Μόριας έως Λάρσο - Καλλονή», που έχει ξεκινήσει απ’ το Γ΄ Κ.Π.Σ. ως ενταγμένο έργο στο τομεακό τού ΥΠΕΧΩΔΕ. Το έργο, που είναι σε εξέλιξη, έχει περάσει σε ό,τι αφορά στη χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ ως έργο-γέφυρα, αλλά στη σύσκεψη αποτυπώθηκε τραγική καθυστέρηση εξ αιτίας των προβλημάτων που υπάρχουν στις απαλλοτριώσεις στο τμήμα από παράκαμψη Μόριας προς Λάρσο, το οποίο καν δεν έχει ξεκινήσει.
Όπως φάνηκε στη σύσκεψη, έως το τέλος του χρόνου θα έχουν τελειώσει τα 11,5 χιλιόμετρα δρόμου, απ’ τα 19,5 που αφορά το έργο, αφού δεν προβλέπεται καν να ξεκινήσει το «προβληματικό» τμήμα. Η όλη εμπλοκή με τα κτηματολόγια, παρά τις προσπάθειες που έγιναν, δεν έχει ακόμη αντιμετωπιστεί, κάτι που θα πρέπει κατά προτεραιότητα να γίνει, αφού το συγκεκριμένο τμήμα είναι και το πλέον κακό οδικό κομμάτι που πρέπει να διορθωθεί στο πλαίσιο του έργου.